עד העצם: על הקשר שבין תזונה לאוסטיאופורזיס

זמן קריאה: 2 דקות
|
18 באוק 2015

28367 Blog_photo_INSIDE_v3_1

אוסטיאופורוזס היא מחלת שלד המאופיינת בירידה בחוזק העצם ובסיכון מוגבר לשברים. מהם מאפייני המחלה? מהם הגורמים לה? כיצד ניתן לשמור על העצמות שלנו הן כילדים והן בגיל מבוגר? יעל סייג שופן, דיאטנית במכבי, משתפת בכל מה שחשוב לדעת על אוסטיאופורזיס ותזונה

העצם היא החלק העיקרי של שלד גוף האדם ובנויה מרקמה חיה בעלת כושר התחדשות. בשנים הראשונות תפקידה העיקרי הוא תמיכה בגדילה, ולאחר מכן שמירה על ריכוז הסידן בגוף.הסידן הוא מינרל חשוב בגוף האדם ומהווה, בין שאר תפקידיו, חומר בניין לעצמות ולשיניים. לכן, יש חשיבות גדולה לשמור על כמות סידן מספקת בתפריט היומי.

כמות הסידן היומית המומלצת לילדים בגילאי 3-9 היא בין 500-800 מ"ג סידן. כמות הסידן המומלצת לילדים בגילאי 9-18  היא 1300 מ"ג סידן. הזמן שבו הגוף צובר סידן מוגבל: תהליכי בניית העצם נמשכים מרגע הלידה ועד בערך גיל 30. מכאן, שיש חלון הזדמנויות לבנות עצם חזרה ובריאה רק בשלושת העשורים הראשונים לחיינו. חשוב לזכור כי לא רק הסידן חשוב בתהליך בניית העצמות.  תזונה נכונה, העשירה בירקות, פירות ודגנים מלאים תורמת ויטמינים, כגון ויטמין C ההכרחיים לתהליך.ויטמין D גם הוא שחקן מרכזי בספיגת הסידן והשקעתו בעצם.

פעילות גופנית גם כן מהווה גורם מפתח בבניית העצם. העומס הנוצר על רקמות החיבור בין העצם לגידים והמפרקים הוא הגורם המרכזי לעידוד בניית העצם. מחקרים מראים שפעילות נכונה בגילאים הללו מהווה גורם מרכזי בבניית שלד חזק. חשוב, אם כך, להקפיד על השילוב של תזונה נכונה ופעילות גופנית, על מנת שילדנו יתבגרו באופן הבריא ביותר. אוסטיאופוריזיס היא מחלה קשה, התוקפת נשים וגברים כאחד. הדרך הפשוטה ביותר למנוע למנוע אותה היא לנהל אורח חיים פעיל ובריא.