סרטן. לא רק תורשה.

28367 Blog_photo_INSIDE_v54

בעבר היה נהוג לחשוב שהסיבה המרכזית להתפתחות מחלת הסרטן היא תורשה. היום אנחנו יודעים כי לאורח חיים, תזונה, סביבת מגורים, עבודה וכדומה יש השפעה חזקה על התפתחות התאים הסרטנים. הפעם לא נעסוק בחומרים המוכרים לכולנו כמסרטנים (כגון: עישון, חשיפה לאסבסט, קרינה) אלא בחומרים החשודים כמסרטנים על פי הספרות הקלינית הידועה היום. דקלה דוד, דיאטנית אונקולוגית במכבי שירותי בריאות, עושה לנו סדר 

ממה מומלץ להימנע:

  • טיגון בשמן עמוק, ובמיוחד טיגון צ'יפס, זאת עקב תגובה שנוצרת בין העמילן שבתפו"א לשמן הרותח היוצר תרכובות מסרטנות.
    בשר משומר ומעובד – כל בשר שעבר תהליכי שימור, המלחה ו/או עישון. הכוונה בעיקר לנקניקים, נקניקיות מבקר, הודו או עוף. ההמלצה היא להפחית לכמות של מנה עד 2 מנות לחודש.
    שימו לב שגם חומרי השימור של המזון כגון ניטריטים הם חומרים בעלי פוטנציאל מסרטן.
  • צריכה מופרזת של מלח – יש קשר בין מליחות המזון והסיכון לסרטן הקיבה. כולל גם מזונות משומרים במלח. מומלץ להשתמש בתיבול בתחליפים כמו שום, לימון, צמחי תבלין, תבלינים "טהורים" כמו פפריקה, כורכום, פלפל שחור.
  • צריכת אלכוהול מופרזת– רבות דובר על השפעתו החיובית  של האלכוהול ונוגדי החמצון ביין (במיוחד אדום), אך צריכת אלכוהול מעל המנה המותרת (עד 2 משקאות לגברים ו-1 לנשים) – נחשבת כמעלה סיכון לסרטן (בעיקר כבד ולבלב).

מה כן לעשות:

  • לשמור על משקל תקין – נמצא קשר ישר בין השמנה לעלייה בסיכון לסרטן.
  • להרבות במאכלים המכילים כמות גבוהה של נוגדי חמצון – ההמלצה היא לאכול ירקות ופירות  בכל 5 הצבעים. מאכלים נוספים הם תה ירוק, גינג'ר, שום, כורכום. בצריכת נוגדי חמצון מהמזון אין חשש לצריכת יתר (למרות שלא מומלץ להפריז בשום דבר), בניגוד לתוספים.
  • להקפיד על פעילות גופנית סדירה– לפחות 3 פעמים בשבוע (וזה עבור מניעת כל סוגי המחלות באופן כללי).
  • להרבות בצריכת סיבים תזונתיים– מקור לסיבים הוא בקליפת הירקות והפירות,  אגוזים ושקדים (לא ממולחים). מומלץ להרבות ככל האפשר בצריכת מוצרים "מלאים" (לחם מלא, אורז מלא וכד').

ולסיכום – אורח החיים ובעיקר התזונה, הם בעלי משמעות אדירה בהפחתת הסיכון וחשוב להשתמש בכל האמצעים כדי לרתום אותם לטובתנו.

ולשאלת השאלות: מה אפשר לעשות כבר היום?
לפנות לליווי של דיאטנית בקרבת ביתכם שתוכל לסייע לכם בתהליך השינוי.