סודות מהמטבח הערבי

זמן קריאה: 3 דקות
|
10 בינו' 2017

סלט

החורף כבר כאן, כמו גם סוגים שונים של צמחים ועשבי בר שצומחים להם בשקט בשדות ובהרים כחלק מהנוף המרהיב של ארצנו. אגבאריה גואהר, דיאטנית קלינית במכבי, משתפת אותנו בכמה מהסגולות של צמחי החורף הללו ובהקשר שלהם למטבח הערבי. 

צמחים ועשבי בר שנפגוש אותם בטיולים שלנו הם אושר לעין ועושר של טעמים וריחות. ההכרות שלי עם צמחים אלו הייתה דרך הסבתות שלי. בהיותי ילדה, הצטרפתי למסע ליקוט של העשבים בשדות ובהרים וכמי שסעדה בארוחה משפחתית המבוססת על תבשילים שהוכנו מצמחים שאספנו, הצבעים והניחוחות של תבשילים טבועים חזק בזיכרון שלי.

עשבי בר וצמחים הם מרכיבים חשובים של הארוחה הערבית המסורתית. הם אלו שתורמים ליתרונותיה הבריאותיים של ארוחה זו, לצד שמן הזית. מרכיבים של ארוחה זו דומים למרכיבי דיאטה ים תיכונית: היא מבוססת בעיקר על קטניות, ירקות, צמחים ושמן זית שזכה להרבה שבחים ונחשב כמקדמת בריאות ומונע תחלואה. המרכז למניעת מחלות האמריקאי הכריז בשנת 2014 על 10 הצמחים הבריאים ביותר, ושישה מהם אפשר לפגוש בצלחת בארוחות שלנו: עולש הבר (עלת או עלק), עלי סלק (סלק), תרד (סבאנך), פטרוזיליה (בקדונס), חסה (ח'ס), גרגר נחלים (חוירה).

  • עולש הבר (עלת או עלק): עשב המיועד להכנת סלטים טריים וגם מבושלים, משמש כתרופה לניקוי הדם. עולש הבר עשיר בוויטמין A וכל כוס של עולש מכילה עושר של סיבים תזונתיים וחומצה פולית.

הצעות הגשה:

סלט טרי: חותכים את העלים ואת הבצל הירוק, מתבלים בלימון, מלח ושמן זית. ניתן לקשט בגרגרי רימון.

סלט מבושל: חותכים את העלים, מבשלים במים, מסננים וסוחטים את המים. במחבת מטגנים בצל עם שמן זית עד שיזהיב, מערבבים ומוסיפים מעט מלח.

  • עלי הסלק (סלק): הגרסה ה"מבויתת" של הסלק  היא עלי המנגולד. בכוס של עלי סלק תוכלו למצוא 5% מהתצרוכת היומית המומלצת לברזל וסיבים. הם אף נחשבים כמכילי חלבון בכמות נאותה.

הצעה למתכון: חותכים את העלים ומניחים בצד. מאדים בצל עם שמן זית ומוסיפים את עלי הסלק החתוכים ל-2 דקות. מורידים מהאש, מערבבים ומתבלים בסומק, מלח ופלפל. ממלאים את התערובת בבצק שמרים. ניתן לקשט בגרגירי קצח. אופים בתנור ב-200 מעלות עד לזהזבה. לאחר התקקררות של הבצק מורחים בשמן זית.

  • גרגר נחלים (חויריי): אפשר למצוא אותו ליד הנחלים ומקורות מים., גרגיר הנחלים עשיר בויטמינים C, K ו-A ובמינרלים כמו מגנזיום וסידן.

הצעה למתכון:

כסלט טרי אפשר לאמץ את המתכון של העולש. בגרסה אחרת, אפשר להגישו טרי בסלט ירקות המכיל עגבניה, מלפפון ופלפל.

  • חלמית (ח'ביזה): צמח הגדל בחורף. הוא עשיר בנוגדי חימצון, סידן, ברזל, פולט ו-ויטמין K.

הצעה למכון:

לסלט מבושל, קוצצים דק את העלים והגבעולים של החוביזה. בסיר מאדים בצל עם שמן זית ומוסיפים את החוביזה הקצוצה. מתבלים במלח ומגישים עם פלחי לימון.

 

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו, מכבי תזונה בפייסבוק!