נלחמים בלחות – איפה אתם מאכסנים את התרופות שלכם?

ידיים של אישה פותחות ארון

בוחן פתע קצר! מוכנים? עכשיו בלי הודעה מוקדמת, מתעורר לכם כאב ראש שלא מאפשר לכם להמשיך את היום בלי איזה אספירין לרפואה. לאן תלכו? כן, ברור שלארון התרופות. אבל היכן הוא נמצא? אם התשובה שלכם היא במטבח או בחדר המקלחת, הכתבה הזאת היא בול בשבילכם כיוון שבלי להתכוון לכך, אתם גורמים נזק מצטבר לתרופות שאתם מאכסנים שם.

אנשים רבים מאכסנים את התרופות שלהם בארונות המטבח או המקלחת, כשלמעשה אלה הארונות הכי פחות מומלצים לשים בהם תרופות בבית. מדוע? כיוון שהרטיבות שמצטברת במקומות אכסון אלה מקצרת משמעותית את חיי המדף שלהן. אגב, הלחות פוגעת באותה מידה גם בויטמינים ותוספי מזון ולא רק בתרופות.

מחקר שנערך בנושא בדק עמידות של ויטמינים ותוספי תזונה ומצא שרמת הרטיבות והטמפרטורות הגבוהות המצויות במטבחים וחדרי אמבטיה פוגעות באפקטיביות של ויטמין C ובחיי המדף של ויטמינים ותוספי תזונה גם כשאלה נמצאים בבקבוקים הפקוקים באופן הרמטי.

הסוגים השכיחים ביותר של ויטמין C המצוי בתוספי תזונה ומולטי ויטמין אחרים מועדים לעבור תהליך של ספיגת מים כך שהרטיבות גורמת למרכיב המסיס במים להפוך לנוזל או להתפרק.

מפתיע? לא לדברי החוקרים. הם טוענים שמידת הלחות אמנם תלויה בזמן השהייה במקלחת אך במקרים קיצוניים יכולה להגיע ל-98% לחות! (אנו מזמינים אתכם להיזכר במקלחות החמות של ימי החורף שהופכות את חדר המקלחת לענן אדים מפנק עבורכם, אך הרסני לתרופות שלכם).
כל פתיחה של אריזת התרופות מכניסה עוד לחות שפוגמת במוצר. תוסף ויטמין C למשל, יכול לאבד את ערכו התזונתי תוך שבוע כתוצאה מספיגת מים.

נקודות חומות על גבי המוצר יכולות להוות סימן לכך שהוא ספג לחות ומים ומומלץ להשליכו. הוא אמנם לא מסוכן לשימוש, אך מה הטעם ליטול תוסף תזונה שכל האפקטיביות שלו נלקחה?