ניתוח מיני מעקף קיבה – מידע על הניתוח הבריאטרי החדש

אל מבחר הניתוחים הבריאטריים הצטרף ניתוח חדש בשם מיני מעקף קיבה. במה שונה ניתוח זה מהניתוחים האחרים? מה יתרונותיו והאם יש בו סיכונים? סיון פלג, דיאטנית מכון בריאטרי במכבי שירותי בריאות, מסבירה

סביר להניח כי  מתישהו במהלך חייכם כבר נתקלתם במושג- " ניתוח בריאטרי". לאלו מכם שלא נתקלו, נסביר כי מדובר בניתוח אשר מטרתו לסייע  בירידה במשקל לאנשים הסובלים מהשמנה חולנית.

הניתוחים הבריאטריים המבוצעים כיום בישראל:

  1. ניתוח טבעת – ניתוח אשר בו מוחדרת טבעת אל הקיבה אשר מקטינה את נפח המזון אשר יכול להיכנס בעת הארוחה.
  2. ניתוח שרוול – ניתוח אשר בו מוסר כ80%  מנפח הקיבה. החלק הינו בעל קיבולת קטנה אשר יכולה להכיל נפח מזון קטן יותר בצורה משמעותית.
  3. ניתוח מעקף קיבה – ניתוח אשר בו משתנה מבנה מערכת העיכול ועל ידי חיתוכים וחיבורים חדש- נעקף חלק משמעותי מהמעי. מה שגורם לכך שקיימת הפחתה בספיגת המזון אשר נכנס אל הגוף.
  4. ניתוח מיני מעקף קיבה – הניתוח החדש ביותר. מדובר בניתוח אשר בו, בשונה מניתוח מעקף הקיבה אשר בו מתבצעים שני חיתוכים וחיבורים מחדש  במקומות שונים במערכת העיכול, מתבצע חיתוך וחיבור אחד בלבד. בנוסף, אורך המעי אותו עוקפים הינו ארוך יותר ולכן מתרחשת תת ספיגה משמעותית יותר של מרכיבי המזון.

מהו ניתוח מיני מעקף?

שם הניתוח "מיני" מעקף קיבה מרמז על שיטת הניתוח אך לא על ההשלכות שלו על גוף האדם.

אם חשבתם שמשמעות הדבר הינה ירידה גדולה במשקל וזהו, הרשו לנו להוסיף לכם קצת מידע.

בניתוח כאמור נעקף אורך גדול של מעי, ולכן כמות קלוריות קטנה משמעותית נספגת בגוף, אך כפועל יוצא מכך, קיימת גם אפשרות לתת ספיגה חמורה של חלבון, ויטמינים ומינרלים- הרבה יותר מבניתוחים הבריאטריים האחרים!

על כן קיימת חשיבות יתרה לנטול את כל תוספי התזונה שנרשמו לכם לכל החיים, בלי פספוסים. כמובן שהנחיה זו תקפה גם לשאר הניתוחים הבריאטריים, אך היא מקבלת משנה תוקף, כאשר מדובר בניתוח זה.

בנוסף לכל אלו, חשוב לדעת כי עשויות להתרחש תופעות שונות במערכת העיכול (כמו שינויים ביציאות למשל), מצב אשר נחשב תקין ואמור לחלוף זמן מה לאחר הניתוח, עובדה זו מדגישה שוב את החשיבות של תזונה תקינה ומאוזנת, אשר מסייעת למנוע אובדנים של מרכיבי מזון חשובים.

בדומה לשאר הניתוחים הבריאטריים, חשיבות המעקב התזונתי והרגשי גדולה לאין שיעור, ומחקרים מוכיחים כי מעקב קפדני, מסייע להגעה ליעדים הרצויים, מניעת נזקים ושמירה על המשקל לאורך זמן.

ניתן להגיע להרצאות טרום ניתוח, ועדות לאישור הניתוח, מעקב לאחר ניתוח וקבוצות תמיכה לאחר ניתוח במכוני הבריאטריה של מכבי שירותי בריאות . הרשמה או קביעת התור דרך מוקד זימון תורים *3555 .

פרטים על המכונים הבריאטרים של מכבי במדריך השירותים  של מכבי.