ניפוץ מיתוסים: אלכוהול ובריאות

בקבוקי בירה

כידוע, בפורים המצווה היא לשמוח, ורבים משלבים שמחה זו בשתיית אלכוהול מרובה. רונית גלב, דיאטנית במכבי, שוברת לנו מספר מיתוסים הקשורים לאלכוהול. בחנו את עצמכם, איזה מהמשפטים הבאים הוא נכון ואיזה אינו נכון?

  • נכון או לא נכון: האם שתית בירה גורמת ל"כרס בירה"?

לא נכון. בירה לא גורמת לכרס, אך הקלוריות אשר נמצאות בבירה כמו גם באלכוהול יכולות לגרום לעלייה במשקל, ואף להשמנה. חשוב לדעת שבכל גרם אלכוהול ישנן 7 קלוריות.

  • נכון או לא נכון: האם בזמן הריון מותר לשתות קצת אלכוהול?

לא נכון. לפי ההנחיות של משרד הבריאות אסורה כל שתיית אלכוהול בזמן הריון. האלכוהול עובר בחופשיות את השליה ויכול לפגוע פגיעות גופניות, מוחיות והתפתחותיות חמורות, ואף עלול להוביל לבעיות קשב וריכוז, זיכרון והתנהגות אצל העובר.

  • נכון או לא נכון: האם אלכוהול מחמם את הגוף?

לא נכון. אלכוהול גורם להרחבת כלי הדם והדבר נותן תחושה רגעית של חום, אך בטווח הרחוק תופעה זו מובילה לאיבוד חום. לא מומלץ לשתות אלכוהול על מנת להתחמם.

  • נכון או לא נכון: אם אוכלים ארוחה טובה לפני ששותים, לא משתכרים?

לא נכון. כאשר שותים אלכוהול על קיבה מלאה לוקח לו יותר זמן להיספג ולהגיע למוח, אך בסופו של דבר האלכוהול נספג ומוביל לאותה השפעת שיכרות.

  • נכון או לא נכון: האם אלכוהול גורם לאיבוד נוזלים?

נכון. לאלכוהול יש אפקט משתן, ולכן הגוף עלול לאבד נוזלים ולהתייבש. מומלץ להגביר שתיית מים במקביל לשתיית אלכוהול.

  • נכון או לא נכון: האם שתיית אלכוהול כגון יין אדום טובה לבריאות?

נכון, אך במידה. מחקרים מראים כי לשתיית יין אדום או לבן ישנה השפעה טובה על בריאותנו, בתנאי ששומרים על צריכת כמות מתונה: עד מנת אלכוהול ליום לאישה, ועד שתי מנות אלכוהול ליום לגבר.

לצורך ההשוואה, מנה של אלכוהול שווה ל:

כוס בירה 5% שמכילה 350 מ"ל, או

כוס בירה 7% שמכילה 250 מ"ל, או

כוס יין 12%  שמכילה 150 מ"ל, או

כוסית שתייה חריפה של וודקה או ויסקי 40% שמכילה 44 מ"ל.

חשוב לזכור כי מעבר להשפעת השכרות הרגעית, שתייה מופרזת של אלכוהול עלולה לגרום לפגיעה בכבד ולסרטן של מערכת העיכול העליונה (פה, גרון, וושט וקיבה) בטווח הרחוק.

חשוב לזכור שאלכוהול אמנם מחמם לבב אנוש וגורם להרגשת שחרור ושימחה, אך גם עלול לגרום לתחושת אופוריה שיכולה לפגוע בכושר ההחלטה. אם החלטתם לשתות בחג – מסרו את מפתחות הרכב למישהו שלא שותה, או הזמינו מונית כדי לעבור את החג בבטחה.

חג פורים שמח!