נחמה קטנה

22805-Blog-Photo-NEW_Sukeret-(22436)3

מכירים את הימים האלה ששום דבר לא מסתדר? שלא משנה מה ניסיתם, זה פשוט לא הלך. למזלנו, הדבר הטוב לגבי ימים כאלה הוא שהם מסתיימים. אבל ימים כאלה בד"כ מעוררים רצון להתנחם באיזה קרואסון חם ומעלה אדים או איזו צלחת פסטה מפתה. מאכלים אלה, הנחשבים "מנחמים", הם ברובם מאכלים עשירים בפחמימות (פשוטות בדרך כלל), המוגשים בטמפרטורה חמימה ובדרך כלל הם גם יכללו שפע בצק רך, שומן לרוב או מרקם עיסתי.
ד"ר רונית אנדוולט, מנהלת קידום בריאות ארצית עושה לנו סדר בצלחת.

מזונות המכילים פחמימות מעלים את רמות הסרטונין במוח, מרגיעים את תגובתו האוטומטית של הגוף ללחץ כרוני וגורמים לתחושה טובה. מחקרים מצאו קשר ישיר בין הלחצים והמתחים שחווה האדם לבין הדחף שלו לאכילה. מדובר ב"אכילה רגשית.

כל אכילה שאיננה נובעת מרעב אמיתי נחשבת לאכילה רגשית – בין אם הגורם לה הוא שעמום, עצבות, בדידות, או בגלל שיש אוכל בסביבה או מכל סיבה אחרת. פתאום אנחנו מוצאים את עצמנו אוכלים בלי שהיינו באמת רעבים.

נהוג לחשוב כי כאשר אכילה רגשית מהווה דפוס עיקרי אצל האדם ומפריעה לתפקוד התקין ניתן להגדירה כהפרעת אכילה. אך בצורתה השכיחה יותר היא פשוט גורם מפריע לתזונה מיטבית, ועלולה לגרום גם ל"נדנדה" בתחושותיו הפיזיות של האדם, שלאחר ירידת רמת הסרוטונין נזקק לעוד ועוד פחמימות וחוזר חלילה.

אם כבר אנחנו רוצים לייצר אספקה יציבה של הסרוטונין, ההמלצה היא לצרוך פחמימות מורכבות, המתעכלות באיטיות רבה יותר. בין הבחירות הטובות לעניין זה נמצאים אורז מלא, חיטה, בורגול, כוסמת ועוד, לחמים ופסטות מחיטה מלאה, כמו גם שיבולת שועל. פחמימות מורכבות העשירות בסיבים תזונתיים מעלות את הגלוקוז בדם בצורה מתונה הרבה יותר מפחמימות פשוטות ועל כן תחושת הרגיעה הבאה בעקבות עליית הסרוטונין נשמרת לזמן ארוך יותר.

אחרי אכילת עוגה לדוגמא, יש תחושת שובע זמנית, אך אחרי שעה אנחנו שוב רעבים, לעומת זאת אחרי סנדוויץ' מחיטה מלאה שהכיל אולי חצי מכמות הקלוריות נרגיש שבעים גם אחרי שעתיים ויותר.

בכלל, מוצרים מחיטה מלאה עדיפים כי הם מכילים את כל הקליפה יחד עם נבט החיטה העשיר בוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים החיוניים לבריאות. כיוון שכך, הם גורמים לתחושת שובע גדולה יותר וגם משפרים את פעילות המעיים.