מתכננים הריון? כמה דברים חשובים שכדאי לדעת לפני

זמן קריאה: 4 דקות
|
29 במאי 2016

אישה חושבת על תינוק

מתכננות הריון בזמן הקרוב? הכתבה הבאה היא במיוחד בשבילכן. ד"ר משה רויבורט, מומחה לרפואת נשים במכבי שירותי בריאות, מסביר לנו הכל אודות נושא הפריון ועל הדרכים להתכונן להריון. אז לאילו דברים חשוב לשים יותר לב בתקופה זו? כל התשובות לפניכן

  • מה צריך לעשות כדי להתכונן לקראת ההריון?

    חשוב להכין את הגוף לפחות 3 חודשים מראש, על מנת לוודא שהמצב הבריאותי של האישה תקין וכדי למנוע ככל שניתן בעיות שיכולות להיווצר אצל העובר.

  • אילו בדיקות חשובות יש לבצע?

    חשוב לבצע ספירת דם כללית, שתוכל לשלול מצב של אנמיה. במקרה שאכן מאובחנת כזו, חשוב ליטול ברזל בהתאם להנחיות הרופא.
    בתקופת ההיריון העובר מקבל אספקת חמצן על-ידי מחזור הדם של האם, ובמצב של אנמיה תיתכן בעיה באספקת חמצן תקינה. כמו כן, האנמיה עלולה להחמיר בתקופה זו, מה שעלול להוביל למצב של עייפות ואף לתחושת עלפון.
    מעבר לכך, בדיקות הדם שתבצעי יכללו גם מידע לגבי המצב החיסוני של הגוף כנגד מחלות ויראליות כמו אדמת ו-CMV, העלולות לסכן את העובר במצב של היריון.
    כמו כן, חשוב לבצע בדיקות גנטיות – מדובר בבדיקות דם מיוחדות, שאותן תידרשו לבצע ביחד עם בן זוגכן בהתאם למוצא העדתי של כל אחד מכם, על למנוע מחלות תורשתיות בקרב העובר. מומלץ לחזור על הבדיקות גם במצב של תכנון היריון נוסף, מכיוון שרשימת המחלות הניתנת לחיזוי והיכולת לאבחן מוטציות גנטיות, מתפתחות משנה לשנה.
    בדיקות נוספות שיש לבצע הן בדיקות לנוכח מחלות רקע: אם אתן סובלות מבעיות בתפקוד בלוטת התריס, סוכרת, יתר לחץ דם או כל מחלה אחרת שעלולה לשבש את מערכות גופכן, זה הזמן לבדוק שאתן "מאוזנות". כמו כן, זה הזמן לקבוע תור לרופא המשפחה או הגניקולוג ולשתף אותם בתכניותיכן להיכנס להריון. ייתכן שאלה ימליצו לכן להפסיק להשתמש בתרופה מסוימת, או לשנון את המינון שלה.

  • האם עדיף לבצע פעילות גופנית כלשהי? אם כן, איזו?

    אין פעילות גופנית אחת שעדיפה על אחרת. עם זאת, אם הורגלתן לפעילות גופנית מסוימת, אין מניעה מלהמשיך לעסוק בה.

  • מה לעשות ומה לא לעשות לקראת תכנון ההריון? אנא שתף אותנו בטיפים בנושא

    לקראת ההריון המתוכנן חשוב במיוחד לשמור על אורח חיים בריא על ידי הפסקת עישון ושמירה על תזונה בריאה. מומלץ להתחיל לקחת חומצה פולית 3 חודשים לפני הניסיון להיכנס להריון, לבצע בדיקות גנטיות ובדיקות שגרתיות נוספות. כמו כן, יש להפסיק נטילת תרופות שיכולות להיות מסוכנות להריון, כמו תרופות פסיכיאטריות ותרופות אנטי אפילפטיות. מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל בנוגע למעבר לסוג תרופות כזה שלא יפגע בהריון.
    בתחילת ההריון מומלץ שלא להיכנס לאמבטיות ג'קוזי, סאונה או אמבטיות חמות, ולא לבצע פעילויות ספורטיביות מאומצות שלא הייתן מורגלות אליהן לפני.

  • אילו גורמים עלולים להשפיע לרעה על הפוריות?

    סוגים שונים של קרינה כמו למשל קרינת רנטגן וקרינה רדיואקטיבית הקשורות לבדיקות ולמיפויים שונים, עלולים להשפיע לרעה על הפוריות, ולכן מומלץ להימנע מהם אם מתכננים הריון. בקרב גברים, טלפונים ומחשבים ניידים יכולים להשפיע במיוחד על איכות הזרע. לכן, מומלץ שלא להניח טלפונים ניידים בכיס הקדמי של המכנסיים, ולא כדאי להניח מחשבים על הברכיים, משום שאלו עלולים לגרום להקרנה וחימום יתר של אשכים.

  • האם יש ויטמינים או תוספי מזון מומלצים בשלב תכנון ההריון?

    מחקרים הוכיחו שנטילת חומצה פולית כ-3 חודשים בטרם הכניסה להיריון, מסייעת להפחית את הסיכון למומים במערכת העצבית של העובר. אין מניעה מלהמשיך וליטול את החומצה גם אם תקופת הניסיונות אורכת זמן רב יותר.
    ההמלצה תקפה גם לגבי נשים השומרות על תזונה מאוזנת שכוללת חומצה פולית בתפריט. המינון המומלץ הוא כדור אחד של 400 מ"ג ליום.

  • תכנון הריון גם לגבר?

    רוב ההכנות לקראת ההריון תקפות לאישה למעט ביצוע בדיקות גנטיות, אשר תקפות לשני בני הזוג.

בהצלחה!

שימו לב: באתר שלנו תוכלו למצוא מגוון רופאים העוסקים בפריון אישה או רופאי פריון לגברים, אליהם אפשר להזמין תור ישירות דרך האתר. 

רוצות לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו בפייסבוק, מכבי נשים!