מתי, כמה ואיך נאכל כדי לשמור על משקל מאוזן?

סנדוויץ ארוחת בוקר

האם ידעתם שלתזמון ולפיזור הארוחות על פני היום יש השפעה רבה על עליה במשקל? רוני הולינדר, דיאטנית במכבי, מסבירה לנו על תזונה בריאה ונכונה שתעזור לנו לשמור על המשקל, ומשתפת אותנו בטיפים בנושא.


מחקרים רבים מצאו כי דילוג על ארוחת הבוקר עלולה להוביל לעלייה במשקל. כמו כן, אכילה בשעות הלילה מעלה את הסיכון להתפתחות מחלות שונות ולהשמנה.
גם אכילה בשלב מוקדם או מאוחר של היום יכולה להשפיע על המשקל. מחקר שבדק נשים בעלות עודף משקל, השווה בין דיאטה הכוללת יותר קלוריות בארוחת הבוקר לדיאטה הכוללת את אותה צריכת הקלוריות בארוחת הערב. נמצא כי לאחר 12 שבועות, הנשים שאכלו ארוחת בוקר גדולה יותר (וארוחת ערב קטנה) ירדו במשקל יותר מאשר אלו שאכלו ארוחת ערב גדולה. אצל הנשים שריכזו את צריכתן הקלורית בחלק הראשון של היום, ניכר גם שיפור בגורמי הסיכון המטבוליים.
במחקר אחר נמצא שאנשים שאכלו ארוחת צהריים מוקדמת, ירדו ירידה משמעותית ומהירה יותר במשקל בהשוואה לאלו שאכלו ארוחת צהריים מאוחרת.
בנוסף, נמצא שאכילה בשלבים מאוחרים יותר של היום קשורה לצריכה קלורית גבוהה יותר: ככל שהיום עובר, האכילה נעשית יותר תכופה והשובע פחות מורגש. אנו נרגיש פחות שובע מכמות מזון שנצרכת בשלב מאוחר של היום יחסית לצריכת אותה כמות מזון בשלב מוקדם של היום. יתרה מזאת, נראה כי הוצאת האנרגיות הקשורה באכילה נמצאת בירידה במהלך היום משעות הבוקר ועד אחה"צ, ויורדת אף יותר בלילה.
גם לעקביות ולסדר האכילה שלנו יש חשיבות רבה: אכילת ארוחות מסודרות ומתוכננות גורמת לצריכה קלורית נמוכה יותר מאשר אכילה לא מסודרת הכוללת נישנושים. דפוס ארוחות שמשתנה מידי יום או שוני במספר הארוחות מיום ליום ככל הנראה משפיע לרעה על שמירה על המשקל לאורך זמן וכמו כן, על רמת האינסולין והשומנים בדם.
בכדי להימנע מעליה במשקל, יש לשים לב לצריכה הקלורית שלנו במהלך היום לגודל המנה ולזמני האכילה שלנו. מומלץ להעביר את עיקר הצריכה הקלורית לשלבים מוקדמים יותר של היום, ולאכול בצורה מתוכננת ומסודרת.

רוצים לדעת עוד על תזונה בריאה? הצטרפו אלינו לעמוד מכבי תזונה!