מתוק ומבלבל – מה אתם יודעים על הסוכר?

22805-Blog-Photo-NEW_Bari-(21942)-2

סוכר ממלא חלק משמעותי בחיים שלנו. בלי המתוק שלו, החיים שלנו מאבדים קצת מטעמם.
אך עם כמה שהסוכר נפוץ ובשימוש בכל מאכל ובכל בית, ישנן מספר תפישות שגויות לגבי הסוכר. תפישה נפוצה אחת היא שהסוכר החום הוא בריא יותר מסוכר לבן.
פנינו לליאת ברנט, דיאטנית קלינית לבקש כפית סוכר וקיבלנו הסבר מלא.

"צר לי לאכזב את קוראינו, אך מלבד זאת שהסוכר החום עובר תהליך אחד פחות בתהליכי ייצור מאשר אחיו הלבן – אין ביניהם שום הבדל. בשניהם יש אותה כמות של קלוריות, פחמימות וסוכרים, וכמובן שניהם לא מומלצים לחולי סוכרת. הסוכר החום אמנם פחות מעובד, ולכן מכיל יותר אשלגן, נתרן וברזל (למשל, ב-100 גר' סוכר לבן יש 0.1 מ"ג ברזל, לעומת 3.5 מ"ג בסוכר חום)
אבל בסדרי הגודל הקטנים שבהם משתמשים בסוכר, ההבדל שולי ביותר".

לאחרונה עלתה קרנם של ממתיקים שאינם סוכר, כגון סילאן (סירופ ממיצוי תמרים), דבש או מולסה (תוצר ראשוני נוזלי של זיקוק סוכר) – כל אלה זהים מבחינת הערך הפחמימתי, אבל מבחינת הוויטמינים והמינרלים שבהם יש הבדלים ניכרים.

"המולסה עדיפה על סוכר, אך היא יקרה יותר. עוד ממתיק איכותי אך יקר, הוא המייפל – סירופ מייפל אמיתי (ולא "בטעם מייפל"). דבש, עשיר בוויטמינים ומינרלים, בעיקר מקבוצת B. אבל מבחינת קלוריות ערכו זהה לאחרים. אפשר לומר שהמולסה, הסילאן והמייפל נמצאים במקום הראשון, אחריהם הדבש, ורק  בסוף סוכר".

 "ישנו גם ממתיק בשם סטיביה, שלפי מחקרים שבוצעו עד לפני ארבע שנים, היתה מחלוקת בנוגע לשימוש בו. אך בשנים האחרונות קיימים יותר מחקרים המגנים על הצמח ועל השימוש בו והדעה הרווחת כיום היא כי השימוש בסטיביה בטוח ולא נשקפת סכנה למשתמשים בו. הצריכה היומית היא 0-4  מיליגרם לקילוגרם משקל גוף ליום ומומלץ להיעזר בדיאטנית לקביעת המינון המדויק".

"שום ממתיק אינו מומלץ. זה נבלה וזו טרפה. כמובן שהסוגים הטבעיים והאורגניים עדיפים. אם מתחשק לאכול משהו מתוק הבחירה הטובה ביותר היא פרוסת לחם (ורצוי מקמח שיפון) עם כפית עד שתיים של ריבה ללא תוספת סוכר או סילאן/מייפל/דבש. באופן זה צורכים פחמימות אבל אין  שומנים 'על הדרך'".

"מבחינת ממתיקים מלאכותיים – ישנו סיב של סוכר שלא נספג בגוף בשם סוכרלוז. נכון לעכשיו אין עדויות מחקריות שהוא משפיע על הכבד או הכליות, לכן אפשר להשתמש בו. כל האחרים הם ברמה הרבה פחות טובה, ויש מחקרים שמראים השפעה שלהם לרעה על הכבד והכליות".

"התעשייה כיום הולכת לכיוון של שילוב בין הממתיקים המלאכותיים השונים  על מנת  לא להגיע למינון היומי המקסימאלי מכל סוג".