מעדכנים את הדיאטה

22805-Blog-Photo-NEW_Bari-(22562)3

תחום המחקר בנושא השמנה של מבוגרים וילדים מתפתח כל הזמן. מאירה אסייג, דיאטנית בסניף אורנית ומומחית בעמוד מכבי תזונה, סיפרה לנו על הנחיות הטיפול החדשות המבוססות על מחקרים אחרונים.

המכון האמריקאי ללב, ריאות ודם ביקש לעדכן ולרענן את ההנחיות לטיפול בהשמנה ובעודף משקל, אשר נקבעו בשנת 1998, על בסיס מחקרים אחרונים שנעשו ברחבי העולם. החוקרים בדקו את החידושים במחקרים האחרונים והעלו חמש שאלות: (1) מהם היתרונות בירידה במשקל וכמה צריך לרדת על מנת לחוש בהישגים? (2) למי מתאימים ניתוחים בריאטריים? (3) מהי הדיאטה המומלצת ביותר? (4) מהו השינוי היעיל ביותר באורח החיים של אדם בעל עודף משקל? (5) מהם היתרונות ומהם הסיכונים של ניתוחים בריאטריים? חמש שאלות אלה הנחו את החוקרים ביצירת הנחיות טיפול חדשות לאוכלוסייה בעלת משקל עודף.

ההנחיה העיקרית הייתה שינוי ההתייחסות למדד מאסת הגוף (BMI).אם  בעבר ההחלטה להתחיל לטפל, הייתה  באנשים בעלי BMI של 30 או יותר ובאנשים בעלי מדד25ומעלה  וסובלים משתי מחלות הקשורות לעודף משקל (סוכרת, יתר לחץ דם ורמת שומנים גבוהה בדם)  הרי שהיום,   ממליצים על ירידה במשקל מ- BMI של25 ומעלה והסובלים ממחלת רקע אחת נוספת.

כמו כן, היום, , מתייחסים למדד היקף המתניים כמדד נוסף המנבא טוב את הסיכון להיארעות מחלות הקשורות להשמנה. גברים שהיקף המותניים שלהם הוא 102 ס"מ או יותר ונשים שהיקף המותניים שלהן הוא 88 ס"מ או יותר, נמצאים ברמת סיכון גבוהה יותר לתחלואה במחלות לב וכלי דם. . למעשה היקפים אלא מעידים על פיזור רקמת השומן בגוף ומאפשרים מדד טוב לניבוי תחלואה הקשורה להשמנה. כיום ידוע כי גם ירידה מתונה במשקל (2%–5%) יכולה לסייע ולשפר מדדים כגון סוכר בדם, שומנים בדם ויתר לחץ דם.

יש לשקול גם אפשרות של ניתוחים בריאטריים במטופלים עם BMI מעל 35 ומחלת רקע ,או עם BMI מעל 40 וללא מחלות נילוות. יש מספר סוגי ניתוחים בריאטריים ויש להפנות את המטופלים ליעוץ ולהערכה והתאמת סוג הניתוח. הניתוח הינו כלי עזר לירידה במשקל, ועל המטופל לדעת שזהו אינו פתרון קסם ומחייב לימוד הרגלי אכילה חדשים לטווח הארוך על מנת להשיג תוצאות טובות.

המלצה חשובה ביותר מתייחסת לשינוי אורח חיים: הקניית הרגלי תזונה בריאים, ביצוע פעילות גופנית ובמיוחד לייעוץ התנהגותי (קואצ'ינג) לשימור ההישגים.לא נמצאה עדיפות לסוג תזונה או לדפוס אכילה מסויים על פני האחר ובלבד שתהיה הפחתה קלורית .   רצוי לפעול על-פי תוכנית מסודרת הכוללת בתוכה גם תוכנית לאימון גופני ותזונה בריאה. ליווי ותמיכה של חצי שנה לכל הפחות נמצאה כמרכיב משמעותי ביותר להצלחה. סדנאות או פגישות קבועות עם דיאטנית הן בהחלט מסגרת העשויה להוביל להצלחת התהליך.

בעקבות עלייה בשיעורי עודף המשקל בילדים ובני נוער וכן עלייה בתחלואה נילווית (שומני דם, יתר לחץ דם), רצוי להתחיל בהקניית הרגלי אכילה בריאים מגיל צעיר ככל שניתן במסגרות החינוכיות ובכל מסגרת אפשרית. רצוי להדריך את ההורים לתזונה בריאה לכל בני הבית: תזונה דלת שומן, מלח וסוכרים,הפחתת מזון מעובד ומזון מהיר. עידוד לפעילות גופנית סדירה. הטיפול היעיל בעודף משקל בילדים הוא זה הנמשך לפחות חצי שנה והכולל הדרכת ההורים ע"י צוות רב מקצועי, תוך שילוב הילדים בפעילות גופנית.