מלך האגוזים – הטוב ביותר ללב שלך

במחקר שנעשה באוניברסיטת סקרנטון בפנסילבניה השוו החוקרים את כמות נוגדי החמצון הנקראים "פוליפנולים" בתשעה סוגים של אגוזים קלויים ולא קלויים ובשני סוגים של חמאות בוטנים. הם גם בדקו עד כמה יעלים נוגדי החמצון באגוזים לבריאות הלב. המנצח המובהק במחקר הזה הוא אגוז המלך.

לא משנה אם קלוי או לא, אגוזי המלך ניצחו את כל המתחרים. אגוז המלך היה עמוס בכמות הגדולה ביותר של פוליפונולים.
הפוליפנולים – נוגדי החמצון שנבדקו באגוזים, באמצעות קשירה לליפופרוטאינים (קומפלקס שומני המכיל כולסטרול ונמצא בזרם הדם) מעכבים תהליכי חמצון שעלולים להוביל לטרשת עורקים.
במחקר, נבדקה היעילות של נוגדי החמצון באמצעות מדידה של יכולת הפוליפנול באגוז לעכב את החמצון של הליפופרוטאין. כך נמצא שבאגוז המלך איכות נוגדי החמצון הינה הגבוהה ביותר מבין האגוזים האחרים.
במחקרים שונים מצאו גם כי אגוזים יכולים לשפר את פרופיל השומנים, להביא לעלייה בתפקוד האנדותל, להפחית דלקות וכל זה ללא גרימה לעלייה במשקל.
במחקר, אחרי אגוזי המלך, האגוזים הלא קלויים בעלי כמות הפוליפנולים הגובה ביותר היו לפי הסדר: האגוז הברזילאי, הפיסטוקים, הפקאנים, הבוטנים, השקדים, אגוזי המקדמיה, הקשיו ואחרונים חביבים – אגוזי הלוז.
ומבין האגוזים הקלוים, היו האגוז הברזילאי, אגוזי לוז, בוטנים, אגוזי פקאן, קשיו, מקדמיה, שקדים ופיסטוקים.
עורכי המחקר מסכמים: "אגוזים הם חטיפים ותוספי מזון מזינים והם מספקים לנו גם נוגדי חמצון, אשר אלו בעלי יתרונות בריאותיים משמעותיים".
ד"ר רונית אנדוולט, מנהלת תזונה ארצית  במכבי מוסיפה: "עדיין יש לעדיף את האגוזים הלא קלויים מכיוון שאגוזי מלך הם בעיקר מקור עשיר לחומצת השומן הנעלמת שהיא האומגה 3 המסייעת להוריד טריגליצרידים גבוהים, מורידה קרישיות ומסייעת בהפיכת דפנות התאים לבעלי חדירות ותנועתיות גבוהה יותר.
כמו כן אגוזים קלויים לעיתים הם עשירים במלח אשר מעלה לחץ דם ומזיק לבריאותינו.
ההמלצה היא, לאכול כ-5 אגוזים ליום כחלק מתזונה בריאה ומאוזנת המכילה דגנים מלאים, קטניות, 5 מנות פרי וירק, מעט בשר דל שומן, דגי ים, מוצרי חלב דלי שומן ושמן זית. זוהי תמצית הדיאטה הים תיכונית שנמצאה כדוחה תחלואה מערבית כמו מחלות לב וכלי דם, פגיעה קוגניטיבית ועוד."