מלחמה חורפית: איך מנצחים את השפעת?

אישה מתעטשת

השמש עדיין זורחת, ומזג האוויר התקרר רק במעט, אך מגפת השפעת צפויה להגיע אלינו בקרוב. רגע לפני שהחיידקים תוקפים, נדב פרץ, אח ומנהל מבצע חיסוני שפעת במכבי שירותי בריאות, מספר לנו על המחלה, איך מטפלים אם נדבקים, וכיצד ניתן להתגונן.

מחלת השפעת היא מחלה ויראלית הנגרמת ע”י וירוס בעל אותו השם. הסימפטומים הם חום גבוה שנמשך 3-5 ימים, כאבי שרירים, כאבי ראש ולעיתים נזלת ושיעול. כל מחלה ויראלית, עלולה להסתבך, אך מחלת השפעת מועדת יותר לסיבוכים, לרוב אצל אוכלוסיות בסיכון גבוה, כגון קשישים, נשים בהריון, תינוקות או אנשים עם מחלות כרוניות, וכמובן  אצל אנשים עם ירידה בתפקוד המערכת החיסונית.

איך נשמרים ומונעים הידבקות?

חדרים סגורים הם כר פורה להדבקה. לכן, חשוב לאוורר את החדר כמידת האפשר. אם מצוננים, מומלץ להישאר בבית ולנוח. המחלה עוברת דרך אמצעי הנשימה והפרשות, לכן יש לנקוט כללי היגיינה בסיסיים, כגון: הקפדה על נטילת ידיים, אי השארת  טישו משומש על שולחן העבודה.  מובן שעדיף גם לא להתנשק בזמן צינון. כמו כן, חשוב מאוד להקפיד על שתייה מרובה על מנת לא להתייבש – כאשר אדם מיובש מערכת החיסון שלו חלשה יותר. כמובן שחשוב לשמור בשגרה על תזונה מאוזנת ופעילות גופנית, התורמים לחיזוק המערכת החיסונית.

נדבקנו בשפעת. מה מומלץ לעשות על מנת לטפל/להקל על הסימפטומים?

במרבית המקרים, הטיפול בשפעת הינו טיפול תומך בלבד, וכולל מנוחה (לפחות שלושה ימים) ושתייה מרובה. מומלץ ליטול תרופות ללא מרשם לשיכוך כאבים והורדת חום כדוגמת פאראצטמול או איבופרופן. טרם נטילת התרופה יש לקרוא את העלון לצרכן המצורף. אנשים הנמצאים בקבוצת סיכון ומראים סימפטומים של שפעת או אנשים שהסימפטומים שלהם מחמירים, צריכים לפנות לבדיקת רופא, היות והם בסיכון גבוה יותר לפתח סיבוכים.

האם ישנה חשיבות לחיסון מוקדם?

תחלואת השפעת במדינת ישראל גבוהה בחודשים נובמבר עד מרץ. מומלץ לקבל את החיסון במהלך חודש אוקטובר ולא יאוחר מסוף נובמבר כדי לאפשר למערכת החיסון לייצר את הנוגדנים ולפעול ביעילות במידה והגוף ייחשף לנגיף.

האם מי שמתחסן בטוח בוודאות מפני המחלה?

הרכב חיסון השפעת משתנה מידי שנה, ומיוצר בהתאם לזנים הגורמים למחלה. החיסון בטוח לשימוש ומפחית משמעותית תחלואה וסיבוכי שפעת.  החיסון מעניק כיסוי כנגד הזנים הכלולים בו ומחקרים הראו כי אדם שחוסן ובכל זאת נדבק בשפעת חלה בצורה קלה מאוד ולפרק זמן קצר יותר.

אנשים רבים חוששים מתופעות הלוואי, ולכן לא מתחסנים

חיסון השפעת הינו חיסון וותיק, ואינו גורם למחלת השפעת. תופעת הלוואי השכיחה ביותר היא אי נוחות בזרוע (בה הוזרק החיסון), שחולפת תוך כיום. תופעת לוואי פחות שכיחה  היא חום לא גבוה למשך כיומיים מקבלת החיסון. זה עלול לקרות כיוון שהחיסון מעורר את מערכת החיסון כדי להתגונן מפני המחלה אך זוהי אינה שפעת אמיתית.