מונח החודש: אֶנדוֹקָרדיטיס – דלקת פנים הלב

מאת ד"ר ישראל הוכמן, מומחה ברפואה פנימית ובטיפול ביתר לחץ דם במרפאת לחץ דם במכבי השלום

אנדוקרדיטיס הינה דלקת של הקרום הפנימי (אנדוקרד) המצפה את פנים הלב. הדלקת נוצרת על פי רוב באיזור המסתמים ועלולה לגרום להיצרות של המסתם ולאי ספיקת הלב. התסמיניםמשתנים בהתאם למסתֶם שנפגע ולסוג הפגיעה. אנדוקרדיטיס יכול להתפתח גם על מסתמים מלאכותיים או על קוצב לב שהושתל.

קיימים שלושה סוגים של אנדוקרדיטיס: אנדוקרדיטיס לא זיהומית עם קריש דם (Thrombotic Endocarditis), אנדוקרדיטיס רֵאוּמָטית (כתוצאה ממחלה שגרונית של הלב) והסוג השכיח ביותר – אנדוקרדיטיס זיהומית.

דלקת פנים הלב הזיהומית מתפתחת כאשר מושבה של חיידקים "מתיישבת" ומתרבה על הקרום הפנימי של הלב. לשם כך צריכים להתקיים תנאים המעודדים זאת,כמו התנאים הקיימים על מסתמים מלאכותיים, אבל יכולה להתפתח גם בלב בריא לחלוטין. המערכת החיסונית אצל אנשים בריאים בד"כ יכולה להתגבר על זיהומים חיידקיים כאלה, אך במקרים בהם המערכת החיסונית נפגעת כתוצאה מתרופות או מחלות, יכולה להיווצר אנדוקרדיטיס גם בלב בריא. למשל אצל נרקומנים, המשתמשים במזרקים לא סטריליים, יכולה להתפתח דלקת קרום הלב בעיקר בצד הימני כתוצאה מחדירה של חיידקים דרך הורידים לתוך הלב.

יש שני סוגים של דלקת פנים הלב הזיהומית: דלקת תת-חדה ודלקת זיהומית חריפה.

במקרים של דלקת תת-חדה, הסימנים יהיו עייפות, חום ממושך בלתי סביר, הזעות לילה, ירידה במשקל וחסר- דם. לעומת זאת, דלקת זיהומית חריפה, סוערת וקשה יותר, החולים סובלים מחום גבוה וצמרמרת. החיידקים יכולים להתפשט גם לשריר הלב ולגרום לנמק ולזיהום וכן תסחיפים זיהומיים. לעיתים הדלקת מתפשטת גם אל אבי העורקים. אחוז התמותה במקרים אלו גבוה.

הטיפול נעשה באמצעות אנטיביוטיקה דרך הוריד בהתאם לסוג החיידק. מטופלים עם מומי לב או מסתמי לב מלאכותיים נדרשים לקחת אנטיביוטיקה מראש לפני טיפול כירורגי חודרני או טיפול שורש על מנת להמנע מזיהומים והתפתחות של הדלקת.