מהן דיאטות דלות פחמימות?

זמן קריאה: 3 דקות
|
11 בספט' 2016

 

אוכל דל בפחמימות

מהי דיאטה דלת פחמימה ומהי הדרך הנכונה לבצע אותה? גיא ברקן, דיאטן, מטפל בסוכרת וטרום סוכרת באמצעות דיאטה דלת פחמימות, ומעביר קבוצות לסוכרתיים בדגש על דיאטה דלת פחמימות במכבי, משתף אותנו בכמה עובדות מעניינות בנוגע לדיאטה זו.

בתקופה האחרונה הופכות דיאטות דלות פחמימה נפוצות יותר ויותר כאסטרטגיה לירידה במשקל. השיטות השונות נושאות שמות רבים כמו דיאטת 17 הימים, דיאטה קטוגנית, דיאטת דוקאן, ברנשטיין, או אטקינס המפורסמת.

חשוב לעשות קצת סדר בדברים: דיאטה דלת פחמימות בהגדרתה היא דיאטה שמכילה פחות מ-130 גרם פחמימות ליממה. כל סוג דיאטה תמליץ על טווח מסוים של פחמימות. לדוגמא: דיאטה קטוגנית תאפשר כמות פחמימות של 30-50 גרם ליום או פחות מזה. זו הגרסה הקיצונית ביותר של דיאטות דלות בפחמימה.

מזונות המכילים פחמימות או סוכרים יוגבלו בדיאטות כאלו. לדוגמה: מוצרי קמח ודגנים, קטניות, חטיפים ,ממתקים, שתייה מתוקה, פירות, תוספות בצד המנה העיקרית כגון: פסטה, תפוח אדמה, בטטה, אורז לבן או מלא, קינואה, כוסמת, תירס, מוצרי חלב ניגר (חלב, יוגורט) ובחלק מהדיאטות האלו יוגבלו אפילו חלק מהירקות.

כמות פחמימות במזונות הפחממתיים:

פרוסת לחם במשקל 30 גרם = 15 גרם פחמימות

תפוח במשקל 150 גרם = 17 גרם פחמימות

יוגורט ביו 3% במשקל 200 גרם = 12 גרם פחמימות

קינואה מבושלת 100 גרם = 23 גרם פחמימות

עגבנייה במשקל 100 גרם = 3 גרם פחמימות.

אז מה בכל זאת אוכלים בדיאטות אלו?

רוב הדיאטות הללו יתבססו על גבינות, בקר, הודו, עוף, דגים מוצרי חלב באחוזי שומן משתנים וירקות. למרות הפחד הגדול בעבר מדיאטות אלו, כיום יותר ויותר מחקרים מעידים על היעילות הגדולה שלהן כאסטרטגיה לירידה במשקל ללא צורך בספירת קלוריות ובעיקר בטווח זמן הקצר של עד חצי שנה.

גם איגודי בריאות כגון ה-ADA, ארגון הסוכרת האמריקאי, ממליץ על דיאטות דלות פחמימה כאסטרטגיה יעילה לאיזון הסוכרת (בסוכרת סוג 1 דיאטה דלת פחמימות דורשת השגחה רפואית הדוקה יותר). באפריל 2015 האיגוד הקרדיולוגי בישראל ועמותת עתיד, עמותת הדיאטנים בישראל פרסמו הנחיות לפיהן ניתן להשתמש בדיאטות דלות פחמימה כאסטרטגיה אפקטיבית לירידה במשקל, אך רק אם מחליפים את הפחמימות בשמנים בלתי רווים מן הצומח (שמן זית, אבוקדו, שקדים וכו'). עוד נכתב כי דיאטה זו ביכולתה להפחית רמות טריגליצרידים (השומנים בדם), ולעלות את הכולסטרול הטוב. במחקרים ארוכי טווח של עד 4 שנים נחשבת הפחתת פחמימות לאסטרטגיה בטוחה לשימוש באנשים בריאים ובעלי עודף משקל.

חשוב להדגיש כי כל שינוי תזונתי באשר הוא, עדיף שיהיה מלווה בייעוץ של דיאטן קליני על מנת למקסם את התוצאות ולהתאים את השינוי למטופל עצמו ולמחלות הרקע שלו. לדוגמא: דיאטה דלה בפחמימות ועשירה בחלבון אסורה לנשים בהריון ונשים מניקות ועלולה להיות בעיתית אצל מטופלים הסובלים ממחלות כרוניות שונות כגון מחלת כליה.

 

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו, מכבי תזונה בפייסבוק!