להפסיק לעשן – זה אפשרי!

ידיים שוברות סיגריה

רוצים להפסיק לעשן? הכתבה הזו היא במיוחד בשבילכם. ד"ר יוסי עזורי, מומחה לרפואת משפחה במכבי ויועץ לגמילה מעישון, מספר לנו כמה דברים מעניינים שאולי לא ידעתם בנושא ומשתף אותנו בטיפים כדי להצליח בתהליך.

  • עם הפסקת העישון המערכות שלנו "מחלימות" והחושים מתחדדים. שתף אותנו במספר דוגמאות בנושא.
    חוש הריח והטעם מתחדדים תוך כמה ימים לאחר שמפסיקים לעשן: המתוק מרגיש מתוק יותר, המלוח מלוח יותר, וכדומה.
    מבחינה סטטיסטית, כ-7 שנים לאחר הפסקת העישון הסיכון למחלות לב יורד ב50%. לאחר כ-10 שנים תוספת הסיכון ללקות בסרטן ריאות יורד, ולאחר כ15-20 שנים יורדת תוספת הסיכון ללקות במחלות ריאה כרוניות.
    חשוב להדגיש כי מבחינה בריאותית הסיכון למחלות האלה מתחיל לרדת תוך פרק זמן קצר לאחר הפסקת העישון.
  • האם יש קשר בין עישון לבעיות מנטליות?
    בקרב מעשנים ובתהליך הגמילה מעישון יש סיכון מוגבר יותר לפתח דיכאון. כמו כן, אוכלוסייה זו נוטה לחוש אי שקט במצבי העדר סיגריות. בנוסף, חלה ירידה בזיכרון ובריכוז בעקבות הפסקות בין סיגריה לסיגריה.
  • האם יש קבוצת סיכון מסוימת לפיתוח תלות בהתמכרות לסיגריות?
    הניקוטין הוא החומר הממכר העיקרי שנמצא בסיגריה, והוא מתפרק בכבד.
    אצל חלק מהאנשים הניקוטין מתפרק בצורה כזו שגורמת להם לסיכון נמוך יותר להתמכרות פיזית. כך למשל ישנם אנשים שהתנסו בעישון סיגריות ולא התמכרו, בעוד שאנשים אחרים התנסו בכמות קטנה והתמכרו מיד. בכל מקרה, אין בדיקה לאבחון העניין. הדרך היחידה לדעת אם אתם בעלי נטיה להתמכר בקלות לעישון הסיגריות או לא, היא להתנסות בעישון ולקחת את הסיכון להתמכרות לסיגריות… מובן שאז, יתכן שכבר מאוחר מדי ולכן, ההמלצה היא לא להתחיל כלל.
  • האם התמכרויות אחרות עלולות להוביל להתמכרות לסיגריות וההפך?
    חלק מההתמכרויות הפיזיות לחומרים אחרים קשורות לאותו האזור במח שאליו הניקוטין מגיע ולתהליכים דומים המופעלים בו. לכן, התחושה שחשים בעקבות העישון דומה לאותה תחושה הקיימת בחשיפה לחומרים ממכרים אחרים, כולל חלק מן הסמים. כמו כן, יש תיאוריות בפסיכולוגיה המדברות על סוג אישיות הנוטה להתמכר לחומרים שונים בצורה קלה יותר, בהשוואה לסוגי אישיות אחרים.
  • לאילו בעיות עלי להיות מודע כדי להצליח בתהליך הגמילה?
    חשוב לזכור כי בימים הראשונים לאחר הגמילה צפויים קשיים בריכוז, ירידה בזיכרון, אי שקט ועצבנות יתר שצפויים לחלוף לאחר מספר ימים עד שבועות בודדים. יש לציין כי כיום קיימים אמצעים שיכולים לסייע כנגד תופעות אלו כמו תרופות מרשם ותחליפי ניקוטין ללא מרשם רופא.
  • ומה לגבי נרגילה? האם הסיכונים הם אותם סיכונים?
    הטבק של הנרגילה דומה לטבק שבסיגריות, ולכן צפוי לגרום לאותם הנזקים. אבל בנוסף, בטבק הנרגילה יש חומרי טעם, ריח, סוכר, גליצרין, קרמל וחומרים משמרים – אשר גם הם מגיעים לריאות. בנרגילה נעזרים גם בפחם, העלול להגיע בחלקו לריאות ולגרום לסיכונים נוספים. יחד עם זאת, ההבדל החשוב ביותר בין הסיגריה לנרגילה נעוץ בספיגת העשן בגוף: העשן של הנרגילה הוא לח ולכן מאפשר ספיגה טובה ויעילה יותר של החומרים בריאות בניגוד לסיגריה. כך, מספיקות שאיפות בודדות מהנרגילה בכדי להכניס לגוף כמות חומרים מזיקים שגדולה פי כמה מאלו שבסיגריות. בעשורים האחרונים מצטבר גוף ידע מוצק ברפואה שמתייחס לנזקים מעישון הנרגילה, והוא דומה מאד לזה שהצטבר בנוגע לעישון סיגריות וכולל מחלות סרטן, כלי דם, פגיעה באם ובעובר במהלך הריון, ועוד. נזקים נוספים קשורים בגודל הנרגילה, לנוזל שבנרגילה, בהעברתה מפה לפה ועוד.
  • יש אנשים שמתמודדים עם כאבים כרוניים ע"י עישון. האם העישון באמת עוזר לכאבים?
    עישון אינו מפיג כאב. יחד עם זאת, באדם שמכור לסיגריות, העדר הניקוטין עלול לגרום לתופעת גמילה הכרוכה באי שקט. תופעה זו עלולה להחמיר את הכאבים ולכן, יהיה צורך בסיגריה על מנת להקל את אי השקט. הדבר דומה לאנשים שחושבים שעישון עוזר להתרכז. עישון לא באמת עוזר לריכוז: אדם מעשן החווה חוסר זמני בניקוטין, יהיה זקוק למנה נוספת של ניקוטין כדי להתרכז בעוד שאדם שאינו מכור, לא יצטרך אמצעי עזר חיצוני על מנת להתרכז.
  • האם סיגריה אלקטרונית באמת בריאה יותר?
    כיום ניתן למצוא בשווקים סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין, חומרי טעם וכאלו שגורמות להופעת עשן – כל זה באמצעות סוללה ששורפת חומרים שונים הנמצאים בהן. נכון להיום, עדיין קיימת מחלוקת בספרות הרפואית לגבי התועלת של הסיגריה האלקטרונית לגמילה מעישון, ולא ניתן להמליץ עליה או לשלול אותה באופן גורף.
  • שתף אותנו בטיפים לאנשים שרוצים להפסיק לעשן
    חשוב להפסיק בכל גיל ובכל שלב, ותמיד טובה שעה אחת קודם. אם הוחלט להפסיק לעשן, מומלץ לנסות לקבוע תאריך יעד להפסקת העישון. כמו כן, כדאי לפנות את סממני העישון המיותרים כמו מאפרות ומציתים מיותרים, ולהשאיר קופסת סיגריות אחת בלבד. חשוב להשתדל לא לכבד ולא להתכבד מאחרים על מנת שנוכל ללמוד על הרגלי העישון האמתיים שלנו ולנסות לקבל חזרה את השליטה בהם. בנוסף, כדאי לספר לחברים על ההפסקה, כך שהדבר יחייב אותנו יותר ויעודד את התמיכה של הסביבה בנו. אם בן/בת הזוג מעשנים, כדאי להיכנס לתהליך יחד. כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל בקופ"ח משום שיש אמצעים יעילים לגמילה מעישון הנמצאים בסל הבריאות כמו סדנאות לגמילה מעישון, תרופות מרשם, תחליפי ניקוטין ועוד.
  • האם יש תוספי מזון שכדאי לקחת בעת גמילה מעישון שיעזרו בעניין?
    ניתן להתייעץ על כך באופן פרטני עם הרופא המטפל.

 

לידיעתכםמכבי מציעה לחבריה מעטפת שירות הכוללות טיפול התנהגותי ותרופתי, שילוב של סדנאות גמילה מעישון ברחבי הארץ, לצד מוקד טלפוני לסיוע בהתמודדות עם הגמילה. לפרטים מלאים על אפשרויות וזכויות חברי הקופה בנושא גמילה מעישון, היכנסו לאתר מכבי.

רוצים לדעת עוד? היכנסו לעמוד מכבי שירותי בריאות בפייסבוק.