לא ישנים טוב? בעיה כבדת משקל!

אדם עייף

מוצאים את עצמכם "מנשנשים" שעות שינה? לוקחים את השינה כמובן מאליו ולא מקפידים לישון? יש סיכוי שזה ישפיע על הפיגורה שלכם בסופו של דבר. הרי למי לא יצא להגיע לעבודה אחרי לילה נטול שינה ולמצוא את עצמו מכרסם איזה בורקס כדי להתעורר? או לעבוד עד השעות הקטנות ואז  לשתות קפה מחוזק ב-3 כפיות סוכר כדי להתעורר? ובכלל, מה הסיכוי שתחזרו הביתה מיום כזה ותלכו לאימון שהבטחתם לעצמכם בערב? זה כנראה לא יקרה. והאמת? כשתגיעו הביתה תהיו עייפים מידי בשביל להירדם.

חוסר שינה הוא מעין "מעגל קסמים" שיכול לחבל לכם במאמצים לשמור על גוף מחוטב. בהתחלה התהליך לא מורגש ואפשר להמשיך ולסחוב עם אותו חוסר בשעות השינה, אבל מהר מאד הגוף ידרוש את הפיצוי שמגיע לו על המאמץ. בטווח הרחוק, הגוף יפצה על החוסר באנרגיה באמצעות אכילת יתר שתביא לעלייה במשקל. אותה עלייה תביא לחוסר בשינה, שתביא לעלייה נוספת במשקל, שתביא ל… אתם מבינים לאן זה הולך, נכון?

גוף האדם זקוק לממוצע של 7.5 שעות שינה בלילה. אם כיסיתם מכסה זו, חצי שעת שינה נוספת לא תגרום לכם לרדת במשקל. אבל אם אתם נוהגים לישון 5 שעות בלילה ותתחילו להאריך את משך השינה שלכם ל-7 שעות סביר להניח שתרדו במשקל.

ההשפעה של מחסור בשעות שינה לא מסתכמת רק בנשנוש לפה או לשם. ישנם הורמונים כמו הלפטין והגרלין, הפועלים בגופנו רק בשעות הלילה. הורמון הגרלין מאותת לך לנו מתי אנו רעבים ועובד שעות נוספות כשאנו סובלים ממחסור בשינה. לעומתו הורמון הלפטין הוא ההורמון שמאותת לנו מתי להפסיק לאכול ובשעה שאנו סובלים מחוסר שינה רמת ההורמון הזה מאד נמוכה. אם נציב במשוואה יותר גרלין ופחות לפטין נקבל עלייה במשקל מפני שבמצב של חוסר שינה אנו אוכלים יותר וחילוף החומרים שלנו נמוך.

אז איך בכל זאת שומרים על מספיק שעות שינה?

כדאי להימנע משתיית משקאות המכילים קפאין החל משעות אחר הצהרים והחל מהשעה 14:00 מומלץ לשתות רק משקאות נטולי קפאין. מומלץ גם להימנע מאימון בשעות שלפני השינה ולהימנע מאכילת מאכלים כבדים (בשרים למשל) שידרשו מהגוף אנרגיה לעיכול.

אם אתם ישנים מספיק שעות ובכל זאת מתעוררים עייפים, כדאי לפנות לרופא מומחה לשינה שיוכל לאבחן את מקור הבעיה וימצא פתרון מתאים.