כתם לכל החיים – מה אומרים כתמי הלידה?

הם נמצאים שם כמעט אצל כל אדם. המיקום מתחלף, הגודל משתנה אבל כולם מכירים אותם. והאמת? רובנו אפילו חיים איתם בשלום. כתמי הלידה. בפולקלור של עמים רבים ייחסו לכתמים משמעויות שונות. בפולקלור האמריקאי למשל, כתם לידה הוא סימן לפצעים טראומטיים בחיים קודמים. בפולקלור הפרסי לעומת זאת, זה סימן למקומות שבהם נגעה האם בבטנה, בזמן ליקוי חמה.
מקורות אחרים רואים בסימנים האלה תגובה למצבי טראומה עמוקים שחוותה האם ולכן מכונה התופעה "הטבעה אימהית".  איך שלא תקראו לזה, לד"ר אכי פרידמן, רופא עור ומין במכבי שירותי בריאות, יש כמה הסברים רפואיים לתופעה.

כתמי הלידה מופיעים בכאחוז אחד מהילודים בארה"ב. ברוב המקרים התופעה נטולת משמעות רפואית. הכתמים נחלקים לשתי קבוצות: כתמים על בסיס שינוי בפיגמנטים של העור וכתמים על בסיס שינויי בכלי הדם של העור.
בין הכתמים על בסיס פיגמנט ניתן למצוא שוּמוֹת מוּלדוֹת – נמשים אשר בחלק מהמקרים מתכסים בשיער ודורשים מעקב; סוג אחר הוא "כתמי קפה בחלב" ("קפה אוֹ לֶה") בגוון חום בהיר, שבחלק מהמקרים יכולים להיות קשורים לקיום גידולים שפירים בגוף, אך אין סיבה לדאגה.
סוג שלישי של כתמים הוא "כתם מונגולי", הקרוי כך כי הוא נפוץ יותר אצל אנשים ממוצא מונגולי. זהו כתם כחול הנפוץ בעיקר בגב התחתון והעכוז ובניגוד לסוגים הקודמים – יכול להיעלם עם השנים.

הכתמים על בסיס כלי-דם נגרמים מריכוז של כלי דם בסמוך לפני העור. בהם ניתן למצוא את "מקור החסידה" – כתם אדמדם הנמצא בד"כ בעורף העליון, את ה"הֶמַנגּיוֹמָה" (כתם תוּת) ואת הכתם בצבע יין-פּוֹרט (כתם מסוג זה ניתן היה למצוא אצל נשיא ברית המועצות לשעבר מיכאל גורבצ'וב).
גם כתמים אלה הם שוליים ללא כל השפעה רפואית. בחלק מהמקרים כתמים אלה נעלמים מעצמם עם הגיל.

במרבית המקרים הכתמים אינם מסוכנים ולא צריכים להדאיג אף אחד, אך אם הם בכל זאת  מפריעים ברמה האסתטית, או ממוקמים באזורים לא נוחים בגוף (פנים וכדומה) ניתן להסיר אותם אצל רופא עור בעזרת טיפול לייזר. ההמלצה שלנו במקרים של כתמים ממקור כלי-דם, להמתין עם הטיפול כי, כאמור, יש סיכוי שהכתמים יעברו מאליהם.