כנגד 4 טיפוסים דיברה הגמילה

זמן קריאה: 2 דקות
|
30 במאי 2012

כל מעשן מכיר את הדילמה: להמשיך עם ההרגל להכניס סיגריה לפה כתגובה ללחץ, כעס, מתח או סתם שעמום, או לשים סוף להרגל הקטלני הזה שכל שנה גובה מחיר כבד בנפש הן מעישון אקטיבי והן מעישון פאסיבי.

עובדה אחת ברורה וידועה -עישון הינו גורם סיכון משמעותי לפתח שלל מחלות, בהן סרטן, התקף לב, ושבץ מוחי.

הפסקת העישון, מציין ד"ר ויינפאס, מומחה לרפואת משפחה במכבי שירותי בריאות, מביאה לשיפור מיידי באיכות החיים, בהרגשה הכללית ובנשימה ומפחיתה מאד את הסיכוי לחלות בעתיד במחלות כרוניות. לדבריו, כדאי להתאים את אופי הגמילה מההרגל המגונה לאופי האדם הנגמל.

איך? הנה עצותיו:

הטיפוס החברותי: טיפוס זה מתיידד בקלות ומרגיש פתוח לדבר על כל נושא ובמיוחד על רצונו להיגמל מההרגל. לטיפוסים מהסוג הזה מומלצת סדנה לגמילה מעישון בהשתתפות מעשנים נוספים אשר מהווים אחד לשני קבוצת תמיכה.בסדנאות לומד המעשן לשנות את אורחות חייו כך שיוכל להפסיק לעשן וכמובן לשמר את השינוי המבורך – התמיכה של הקבוצה והחברויות הנוצרות בקבוצות מעין אלו מעלות את הסיכוי לשמר את השינוי גם לאחר הסדנה.
את הסדנאות רצוי לשלב עם תרופות ייעודיות להקלת תסמיני הגמילה הגופניים, שילוב שהוכח מדעית כמועיל ביותר.

הקרייריסט: לטיפוס זה אין זמן. הוא עסוק כל הזמן ולכן קבוצת התמיכה לא מתאימה לו. כדאי שישקול לקחת מסלול גמילה שיקח בחשבון את מגבלות הזמן,כגון תכנית הגמילה הטלפונית של מכבי המשלבת טיפול הכרתי-התנהגותיבשילוב תרופות ייעודיות.

חובב תשומת הלב: טיפוס זה צריך ליווי צמוד של רופא ואנשי מקצוע נוספים כדי להצליח בגמילה. היחס האישי והליווי הצמוד בשילוב תרופות עשויים להביא לתוצאות מצויינות.

הטיפוס האלטרנטיבי: תהליך הגמילה יכול להיראוֹת אחרת. יש אנשים שיעדיפו את השיטות המשלימות ללא כל טיפול תרופתי. עבורם ניתן להתאים שיטות מסורתיות יותר כגון שיטת הדיקור הסיני או הביופידבק. עם זאת, יש לסייג ולומר כי כיום אין די מידע על יעילות הטיפולים האלטרנטיביים ולכן נכון לשלב בין טכניקות מעולם הרפואה המשלימה לשיטות המבוססות מחקרית שהוזכרו קודם, על מנת לקבל תוצאה מקסימלית.

ד"ר מיכאל ויינפאס מקבל כרפוא משפחה של מכבי ברמת גן, רחוב ביאליק 13. 03-6738090 www.refoua.co.il