כמו אוויר לנשימה – קצת על השתלות רֵיאה

הרפואה המודרנית התפתחה במאה האחרונה נמרצות ושינתה את חיי האדם מן הקצה אל הקצה. המהפכה הטכנולוגית והתקשורתית אפשרו לאדם לשפר את איכות חייו ולהאריך את תוחלת חייו. התקדמות זו לא דילגה על תחום הרפואה ומהפכה של ממש התחוללה בתחום השתלות האיברים.

ד"ר דוד סתיו, מומחה למחלות ריאות במכבי הסביר לנו קצת על נושא השתלות רֵיאה.

מתי יש צורך בהשתלת ריאה?

השתלת ריאה תיתכן במקרים בהם סובל אדם ממחלת ריאה כרונית שהידרדרה, לאחר שנכשלו טיפולים רפואיים אחרים וישנה סכנה לחייו.

מצבים אופייניים שמגיעים להשתלה: מחלת ריאה חסימתית כרונית (COPD), אֶמפיזֶמה (Emphysema), לייפת הריאה (Pulmonary Fibrosis) וברונכיֶקטָזיס (Bronchiectasis) – כולם צורות של הרס הריאה, הנוצרות על רקע שילובים שונים וממושכים של גירוי, דלקת או חסימה של דרכי הנשימה, כגון בעישון סיגריות, חשיפה לזיהום אויר או זיהום תעשייתי (לאסבסט וסיליקה), אסתמה ממושכת, ציסטיק פיברוזיס (CF), חסר אנזים נוגד פרוטיאז (α1-antitrypsin deficiency) ועוד.

ישנם 3 סוגי השתלות: השתלת ריאה אחת (אותה ניתן לבצע לחולים עד גיל 65), השתלה דו-צדדית של 2 ריאות (עד גיל 60) והשתלת לב וריאות (עד גיל 55). באופן תאורטי לא ניתן לבצע השתלה לאחר גיל 65, במקרים מסוימים על הערכת נתונים ניתן להעריך בשנה עד שנתיים.

יש אפשרות להמנע מהשתלה?

ברוב המקרים כאשר המחלה בשלב הסופני או כמעט-סופני אין מנוס מלבצע את ההשתלה, אך במקרים נקודתיים כמו מחלת ה-COPD, כאשר נכשל הטיפול התרופתי והמחלה מצויה בשלב מאד מתקדם, ניתן לשקול פעולה פולשנית (באופן ניתוחי או ע"י פעולה אנדוסקופית) של הקטנת נפח ריאה, במקרים המתאימים.

מהם הסיכונים?

כמו בכל פעולה ניתוחית, יש סיבוכים העלולים לנבוע כתוצאה מהניתוח. בהשתלות קיימת גם סכנה לדחיית האיבר המושתל וסיבוכים העלולים להיגרם כתוצאה מהטיפול התרופתי למניעת דחיית השתל.באם נקלט השתל ללא סיבוכים, קיים שיפור ניכר ביכולת התפקוד הגופני למשך 5-8 שנים.

מה מצב ההשתלות בישראל?

בארץ התקיימו עד כה מאות בודדות של השתלות, כולן במרכזהרפואיבילינסון המאושר לביצוע השתלות אלה בישראל.הקושי העיקרי הוא מציאת ריאות מתאימות.

ישנם מקרים בהם לא מומלצת השתלת ריאות?

השתלה לא מומלצת במקרים של זיהומים ריאתיים וחוץ ריאתיים קשים אשר אינם ניתנים לשליטה או במקרה שהייתה מחלה ממארת פעילה בשנתיים האחרונות. השתלה נשללת גם במצבים של ירידה קשה בתפקוד אברים נוספים,מחלת לב קשה (מלבד בהשתלת לב ריאה), עיוות ניכר של עמוד השדרה או בית החזה, תלות בסמים או אלכוהול, איידס או דלקת כבד מסוג Bאו C.

למידע נוסף, בקרו בקהילת השתלות בכמוני>>