כל כך הרבה לחמים! איך נדע במה לבחור?

זמן קריאה: 3 דקות
|
8 בפבר 2012

בשנים האחרונות לא מפסיקים לדבר איתנו על לבצע בחירות בריאות יותר במזון שלנו, בחירה שמתחילה בבסיס – הלחם. הבעיה מתחילה כשאנו מגיעים למאפייה או לסופרמרקט ונתקלים במגוון עצום של לחמים, כגון שיפון, כפרי, קימל, דגנים, חמניות, לחם זיתים או פשוט לחם מקמח מלא. מאירה אסייג, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות, עושה לנו סדר בדברים.

מדוע עדיף לאכול לחם מקמח מלא?
קמח מלא הינו קמח שנטחן מגרגר חיטה עם הקליפה שלו (הסובין) והנבט. הנבט עשיר בויטמינים ומינרלים כמו מגנזיום, אבץ וברזל ואילו הקליפה עשירה בסיבים תזונתיים.
הסיבים התזונתיים ידועים כמסייעים לתהליך העיכול, עשויים למנוע סרטן המעי הגס, תורמים לתחושת שובע וגם מסייעים לאיזון רמות סוכר בחולי סוכרת.
למעשה יש מחקרים המראים כי אכילה של מוצרים מקמח מלא ואורז מלא לעומת לבן, עשוייה למנוע או לדחות הופעת סוכרת.
מה ההבדל בין לחם מקמח חיטה רגיל וקמח חיטה כהה?
הקמח הלבן הוא קמח מגרגר חיטה ללא הנבט והקליפה.
הלחם האחיד הוא מקמח כהה שהוא קמח שנטחן מהגרגר קרוב לקליפה, עדיין ללא הקליפה (קצת יותר סיבים לעומת הקמח הממש לבן).
מדוע הלחם הקל נחשב ל-"קל"? האם הוא פחות משמין מלחם רגיל?
לחם קל הינו לחם שבו הערכים הקלוריים ל-100 גר' לחם הם כ-170-190 קל' לעומת 220 -250 קל' ל-100 גר' לחם רגיל.  הלחם הקל הינו אוורירי יותר (ע"י תוספת שמרים ומים). יש לחמים קלים העשויים מקמח מלא ויש העשויים מקמח לבן.  יש אנשים שהלחם הקל פחות משביע אותם, הם אוכלים כמות גדולה יותר ממנו ואז לא "חוסכים" בקלוריות.
בסופרמרקט יש כל כך הרבה סוגי לחמים המוצגים כלחמים בריאים, דגנים, כפרי, שיפון. איך נדע לבחור איזה לחם באמת טוב לנו?
לא כל הלחמים החומים עשויים חיטה מלאה. הצבע החום מושג לפעמים ע"י תוספת קרמל. כדאי לרכוש לחם שיש לנו מידע לגבי המרכיבים התזונתיים שבו.  לחם מקמח מלא צריך להכיל מעל 50% מהקמח מקמח מלא, כדאי לקרוא את כמות הסיבים התזונתיים ל-100 גר' לחם: כ-9-10 גר' סיבים ל-100 גר' לחם ומעלה זו כמות סיבים טובה. (בלחם האחיד כ-4-5 גר'). לעיתים הלחמים מקמח מלא מכילים תוספות כמו אגוזים, גרעיני חמניות ועוד המכילים שומן צמחי. שומן זה אומנם בריא יותר, אך הוא מעלה את הערך הקלורי של הלחם. הקמח המלא לבדו אינו מעלה את הערך הקלורי של הלחם. שיפון הוא גם סוג של דגן (מכיל פחות גלוטן), בעל טעם חמצמץ יותר. יש אנשים שמעכלים טוב יותר את קמח השיפון.
באילו מוצרים נוספים אפשר למצוא קמח מלא?
יש פסטות מקמח מלא, קרקרים, פיתות, דגני בוקר, קוסקוס מלא. כדאי בהחלט להוסיף מוצרים אלה לתפריט היומי.