טיפול ביתר לחץ דם – הכירו את ההנחיות החדשות

בכל יום מתפרסמים מחקרים המטילים אור חדש על תחומים שונים בעולם הרפואה ומשפיעים על אופן הטיפול הרפואי. לא מזמן יצאו ההנחיות החדשות לטיפול ביתר לחץ דם  על ידי הארגון הבריטי National Institute for Health and Clinical Excellence(NICE). הנחיות אלו מקובלות גם על החברה הישראלית ליתר לחץ דם.

"עד כה היו תרופות מסוימות שהיו נהוגות בתור 'קו ראשון'. לאחרונה, מחקרים גדולים מאוד הראו כי ישנה תועלת גדולה יותר בלהתחיל כ-'קו ראשון' בתרופות מסוג אחר", מסביר  ד"ר ישראל הוכמן, מומחה לרפואה פנימית ורופא בכיר במרפאת לחץ-דם "מכבי השלום".

מהו לחץ הדם התקין?

"לחץ דם של 120/80 נחשב ללחץ הדם 'קלאסי'. בזמנו אמרו לגבי חולי סוכרת כי יש להשתדל להוריד את לחץ דמם כמה שיותר, אפילו קצת פחות ממה שמקובל לאדם בריא. כיום כבר נסוגים מזה, לא רוצים להוריד את לחץ הדם בצורה חריפה מדי לחולי סוכרת אלא פשוט 'לנרמל' אותו.

כאשר לחץ הדם הוא מעל 140/90 בבדיקות חוזרות, הוא נחשב ללא תקין ויש מקום לשקול טיפול ולגשת לרופא המשפחה. במקרים חריגים, או כאשר יש קושי לאזן את לחץ הדם, אפשר לפנות למרפאות יעודיות ליתר לחץ דם, כמו במרכז המכונים מכבי השלום, – מרפאת מומחים ליתר לחץ דם הכוללת גם מומחים לנפרולוגיה (רפואה של הכלייה). מרפאה זו מיועדת בעיקר למקרים מורכבים. אם יש קושי באיזון או בעיה בטיפול בתרופות מרובות ניתן לקבל הפניה מרופא משפחה למרפאה הזו.

מה בעצם השתנה בהנחיות החדשות?

יש שינויים בעיקר לגבי התרופות שנחשבות כ-"קו ראשון".

מה שהיה מקובל עד לפני שנתיים-שלוש והתבסס על מחקר אמריקאי גדול הוא, כי בקו הראשון צריך לטפל בתרופות משָתנות (הגורמות להשתנה), כאשר הנפוצה שבהן היא תרופה בשם דיזותיאזיד.

היום פחות מומלץ להשתמש בתרופה זו בתור קו ראשון, אלא כתוספת לטיפול בקבוצת חוסמי תעלות סידן (Calcium Channel Blockers, תרופות החוסמות את תעלות הסידן הנמצאות על פני הממברנות של התאים במערכת כלי הדם ומשפיעות על לחץ הדם) או קבוצת מעכבי האנזים המהפך (ACE Inhibitors, המעכבות פעולת אנזים בכליה הגורם לעליית לחץ הדם).

על פי ההמלצות, במקרה של יתר לחץ דם אצל אדם מעל גיל 55 מומלץ להתחיל בתרופה חוסמת סידן, דוגמת אמלודיפין (Amlodipine-Teva) וואזודיפ (Vasodip) ואילו אצל אנשים מתחת לגיל 55, תרופת הקו הראשון המומלצת היא  מקבוצת מעכבי האנזים המהפך, בהן טריטֵייס (Tritace) או אֶנָלָדֶקס (Enaladex).לעיתים קרובות, אם לחץ הדם הוא בינוני ומעלה, תרופה אחת לא מספיקה כדי להגיע לערכים תקינים ואז, כ-'קו שני', נותנים בכל הגילאים שילוב של תרופות משתי קבוצות אלו ביחד עם התרופה המשָתנת ולפעמים אף נאלצים לנסות תרופות מקבוצות נוספות, כגון חוסמי קולטן אנגיוטנסין ועוד.

בעבר היה מקובל לטפל ביתר לחץ דם בחוסמי בטא אצל חולים צעירים יחסית, כטיפול 'קו ראשון'. אך על פי ההנחיות החדשות יש לתת חוסמי בטא רק לאנשים לאחר אוטם שריר הלב, או שיש להם תסמונת של אנגינה פקטוריס לא יציבה או בחולים שיש להם אי ספיקת לב.

יש קבוצות חולים שיש לגביהם המלצות מיוחדות, למשל חולים שיש להם גם יתר לחץ דם וגם בעיות של בלוטת ערמונית מוגדלת המפריעה במתן שתן, לעיתים תרופה מסוג חוסמי אלפא (קאדקס / קרדורל) מסייעת לשתי הבעיות, היא מורידה את לחץ הדם, ומקלה על תסמינים של הגדלת הערמונית.

חלק גדול מחולי הסוכרת  סובלים גם מיתר לחץ דם. במקרה שלהם ההמלצה היא לתת תרופה מחוסמי האנזים המהפך או חוסמי הקולטן אנגיוטנסין. זאת שתרופות אלה שומרות מהתדרדרות בתפקוד כלייתי, הקיימת אצל חלק גדול מחולי הסוכרת. אבלכמובן, צריך להזהר מהורדת יתר של לחץ דם אצל חולי סוכרת.

האם יש טיפולים שהם לא תרופתיים לטיפול ביתר לחץ דם?

כמובן שחשוב ביותר שינויבאורח החיים: קודם כל הפסקת עישון, פעילות גופנית סדירה ושינוי תזונתי שנועד לשמור על משקל תקין ולהגביל את צריכת המלח היומית.ידוע שתזונה עשירה במלח עלולה לגרום לעליה בלחץ הדם.

היום נערכים ניסויים בטיפול שנקרא דנרווציה של העורק הכלייתי, אבל זה עדָין לא בשימוש סדיר ולא בסל הבריאות. מבצעים צנתור של עורק הכליה ואז עם אלקטרודות מבצעים גירוי חשמלי מבוקר-דנרווציה, הגורם לכך שלחץ הדםיורד. הטיפול מתאים במקרים בהם הגורם ללחץ הדם נעוץ בבעיה של עורק הכליה.