הכן עורך לקיץ: טיפים חמים לשמירה על העור בקיץ הישראלי

זמן קריאה: 4 דקות
|
12 ביונ' 2019

אישה עם שיער חום ובגדים לבנים חובשת כובע קש ומרכיבה משקפי שמש

הקיץ הישראלי מתחיל באופן רשמי ב-21.6, אבל הימים כבר מזמן חמים ולוהטים ועונת הרחצה כבר החלה. לכבוד הקיץ, אספנו לכם טיפים חשובים לשמירה על העור בשמש, שלא רק יפחיתו את הסיכון לסרטן העור, אלא גם יסייעו לכם בשמירה על מראה עור צעיר ויפה

 הימים המתארכים והקיץ שכבר מזמנים כאן מגוון פעילויות מחוץ לבית באזורים החשופים לקרינת השמש. חשוב לזכור שבמדינה שטופת שמש כמו שלנו הקרינה העל-סגולה חזקה ועלולה לגרום לנזקים לא רק בקיץ אלא במשך כל השנה. הגבלת החשיפה לשמש תוכל לסייע לכם לא רק להפחית את הסיכון לנגעים בעור ולסרטן העור, אלא גם להפחית את הנטייה לקמטים, יובש ופיגמנטציה, ולשמור על מראה עור צעיר ורענן יותר.

קרדיט לתמונות קונספט: קטרין אלאדין ואלינה איספרבניקוב

גזרו ושמרו: ככה תשמרו על העור בימי השמש הלוהטים וגם לאורך כל השנה

  1. הימנעו מיציאה לשמש בשעות המסוכנות: צמצמו חשיפה לשמש בין השעות 10:00 בבוקר ל-16:00 אחר-הצהריים, שבהן עוצמת קרינת השמש חזקה במיוחד.
  2. לבשו בגדים מתאימים: מומלץ ללבוש בגדים עם שרוולים ארוכים גם בקיץ על מנת להפחית את חשיפת העור לקרינת השמש, לחבוש כובע רחב שוליים ומשקפי שמש עם עדשות המיועדות לסינון קרני UVA ו-UVB.
  3. בחרו בקרם הגנה עם מקדם הגנה מתאים: קיימים תכשירים עם מקדמי הגנה שונים. מומלץ להשתמש בתכשיר הגנה בעל מקדם הגנה גבוה של SPF 30 ומעלה, המיועד להגנה מקרני UVA ו-UVB.
  4. מירחו קרם הגנה על בסיס יומי: מומלץ למרוח קרם הגנה גם בימים מעוננים, כרבע שעה לפחות לפני החשיפה לשמש. אל תשכחו למרוח את קרם ההגנה על כל איברי הגוף החשופים, למשל על עור הקרקפת, הצוואר, מפתח החזה, אפרכסות האוזניים, גב כפות הידיים, הזרועות והרגליים.
  5. מירחו קרם הגנה יותר מפעם אחת ביום: בזמן חשיפה ממושכת לשמש מירחו קרם הגנה בכל שעתיים. אם נרטבתם, למשל לאחר שחייה או מקלחת, מומלץ למרוח שוב קרם הגנה לאחר היציאה מהמים. כמו כן, מומלץ למרוח קרם הגנה לאחר הזעה מוגברת.
  6. בחרו איפור המכיל מקדמי הגנה: כאשר עושים שימוש באיפור, מומלץ להשתמש בנוסף לקרם ההגנה גם במייק אפ ו/או שפתון המכילים מקדמי הגנה.
  7. הפחיתו את החשיפה לשמש בקרבת מקווי מים ו/או חול: מומלץ להיזהר במיוחד מחשיפה לשמש בקרבת מקווי מים או משטחי חול, המחזירים את קרני השמש באופן שמגביר את הקרינה ועלול להגדיל את הסכנה לכוויות.
  8. השתמשו במקורות חלופיים לוויטמין D: למרות שהשמש תורמת להיווצרות ויטמין D שהינו חשוב לבריאות, אין צורך דווקא בחשיפה לשמש על מנת לצרוך כמות מספקת ממנו, וניתן להשתמש בתחליפים ובמזונות עשירים בוויטמין D, למשל, מוצרי חלב, סלמון, טונה וירקות ירוקים. במידת הצורך ניתן לצרוך ויטמין D כתוסף מזון.
  9. הימנעו משיזוף וממיטות שיזוף:  חשוב לדעת כי השימוש במיטות שיזוף מסוכן לא פחות מהחשיפה לשמש ועלול להגביר את הסכנה להתפתחות סרטן העור לצד קמטים, פיגמנטציה ותופעות אחרות של הזדקנות העור.
  10. פנו לבדיקה שגרתית של רופא עור: מומלץ לפנות לרופא עור אחת לשנה לסקירת שומות שגרתית (תוכלו למשל להשתמש בתאריך יום ההולדת שלכם כדי לזכור את מועד הביקורת הקבוע). סקירת השומות ונקודות החן שעל גופכם והכרתן, חשובה לגילוי מוקדם של סרטן העור.
  11. היו ערים לשינויים בעורכם ופנו לבדיקה רפואית בעת הצורך: אם הבחנתם בשומה שצורתה השתנתה, למשל בגודל או בגובה ו/או אם מופיע דימום משומה, פנו לבדיקה של רופא עור בהקדם האפשרי.

שיהיה קיץ נעים ומרענן! 🙂

 

המידע בכתבה באדיבות: ד"ר גיל טאובר, רופא עור ומין ממחוז המרכז של מכבי שירותי בריאות