איך להגן על העיניים מפני השמש?

גבר אישה וילדה מחייכים עם משקפי שמש על רקע הים

איך בוחרים משקפי שמש, מאיזה גיל כדאי להתחיל להרכיב אותם, ואילו נזקים עלולים להיגרם לעיניים כתוצאה מהחשיפה לשמש? ד"ר עמי הירש רופא עיניים מומחה למחלות עיניים ולניתוחי עיניים ממכבי שירותי בריאות בתל אביב, נותן כל המידע שיעזור לכם לשמור על העיניים מפני קרני השמש המסוכנות

קיץ, חם השמש קופחת וקרינת השמש נמצאת בשיאה – עכשיו יותר מתמיד עלולה הקרינה האולטרה סגולה (קרינת ה-UV) המסוכנת לגופנו, לסכן לא רק את העור אלא גם את העיניים ולגרום לנזקים שונים. לאור הסכנות מומלץ לצמצם ככל האפשר את חשיפת העיניים לשמש ולהרכיב משקפי שמש מתאימים.

אילו נזקים עלולים להיגרם לעיניים כתוצאה מחשיפה לשמש?

  • כוויות של העין: חשיפת-יתר לקרני השמש, כמו למשל לאחר שיזוף, עלולה לגרום לכוויה כואבת וזמנית בקרנית. בנוסף לכך, התבוננות ישירה בשמש עלולה לגרום לכוויה קבועה ברשתית העין ולפגיעה בראייה.
  • קטרקט: חשיפה מצטברת של העיניים לשמש על פני שנים עלולה לגרום להתפתחות של קטרקט. זהו מצב שבו נוצרת עכירות בעדשה הפנימית של העין שגורמת להפרעה בראייה.
  • ניוון רשתית: חשיפה ממושכת של העיניים לשמש עלולה לגרום לניוון של הרשתית (הנקראת גם מקולה). זוהי מחלת עיניים שהינה שכיחה בעיקר במבוגרים מעל גיל 50, אשר עלול לגרום לירידה בחדות הראייה, ולירידה בראייה עד לכדי עיוורון.
  • פטריגיום: זהו מצב שבו קיימת צמיחת יתר של רקמת הלחמית של העין. גלגל העין עטוף במעטפת חיצונית שנקראת לחמית. חשיפה של הלחמית לשמש עלולה לגרום לצמיחת יתר של רקמת הלחמית, אשר עלולה לפלוש לקרנית – חלון הראייה השקוף של העין, ליצור מתיחה או עיוות של הקרנית, הופעת צילינדר או אסטיגמציה ולפגוע בראייה. אם הראייה נפגעת מפטריגיום, יש צורך בניתוח להסרת הרקמה.
  • סרטן של העין: הנגעים הסרטניים הידועים בעין הם קרצינומה של עור העפעפיים ולעתים גם מלנומה – סרטן העור שעלול להתפרץ גם בעיניים, עקב הצטברות חשיפה ממושכת של העיניים לשמש.

איך בוחרים משקפי שמש?
משקפי השמש נועדו לסנן את קרני השמש האולטרה-סגולות ובכך הן להגן על העיניים מפני השמש. לכן, יש לבחור במשקפי שמש עם עדשות המכילות מסנני קרינה מסוג UV או עדשות פולארויד שמקטבות ומפזרות את קרני השמש באופן שמונע את חדירת הקרניים המסוכנות לעין. כאשר בוחרים משקפי שמש יש להקפיד על משקפיים עם תעודת אחראיות ו/או סימון UV המעיד על סינון הקרניים האולטרה-סגולות או על קיום מסנן מסוג פולארויד.

מאיזה גיל מומלץ להרכיב משקפי שמש?
לאור הסכנות המצטברות של חשיפת העיניים לקרני השמש, מומלץ כי גם ילדים מגילאי 5-4 ירכיבו משקפי שמש.

האם ישנן המלצות מיוחדות עבור אנשים שמרכיבים עדשות מגע או משקפי ראייה?
אם אתם מרכיבים משקפי ראייה, תוכלו לבחור משקפי שמש עם עדשות אופטיות מיוחדות המיועדות גם לתיקון הראייה וגם לסינון קרינת השמש. לחילופין, ישנם דגמים של משקפי ראייה שעליהם ניתן להרכיב מסגרת מיוחדת עם עדשות המיועדות לסינון קרינת השמש.
לגבי אנשים שמרכבים עדשות מגע באופן קבוע, אין המלצות מיוחדות, ומומלץ להם לבחור משקפי שמש ולהרכיב אותן, בדומה להמלצות עבור אנשים עם ראייה תקינה.

קיץ נעים!