שגרה שכזו

זמן קריאה: 5 דקות
|
15 ביוני 2020

חזרה לשגרה

אנחנו קוראים לה שגרה, אבל הקורונה עדיין חלק ממנה. למה קשה לנו להסתגל "חזרה" ואיך נוכל להקל על עצמנו במציאות החדשה?

"יותר מששמרתי על השגרה, השגרה שמרה עלי", משתף גיל ברנובסקי במשפט שאמר לו אחד ממטופליו בתום ימי סגר הקורונה. מבחינת ברנובסקי, מנהל תחום עבודה סוציאלית בבריאות הנפש במכבי, מחוז ירושלים והשפלה. משפט זה מבטא את ההכרה בערך השגרה, אשר עד הקורונה והשלכותיה נתפסה על ידי רבים מאתנו כמובנת מאליה.

 

למה קשה לנו לקרוא לשגרת הקורונה "שגרה"?

"מצבי חירום מאופיינים במעברים חדים, הדורשים מאתנו הסתגלות מהירה למציאות חדשה", מסביר ברנובסקי. "בהתאם, ההתמודדות עם הקורונה יצרה אצל רובנו קטיעה במגוון רצפי חיים מוכרים ברמה התעסוקתית, החברתית והמשפחתית, והובילה לסדר יום חדש ושונה שנכפה עלינו בפתאומיות ובאופן דראסטי, אבל השינוי לא נגמר כאן. גם ביציאה משלב חירום לשגרה נדרשים מאתנו שינויים רבים והיערכות, הן מעשית והן רגשית. בקרב אנשים מסוימים, הדברים נעשים באופן טבעי יותר ואילו בקרב אחרים, הדבר עשוי להציב אתגר ואף ליצור איומים משמעותיים על רווחתם הנפשית, בליווי תופעות כמו תחושות דיכאון וחרדה.

"העובדה שהשגרה המדוברת כיום מכונה שגרת קורונה לא תורמת לריכוך תחושות אלו. היא בעיקר מזכירה לנו שהחיים לא חוזרים למסלולם המוכר בטרם המשבר, אלא תחת הגבלות הדורשות הסתגלות והתאמה של הקצב הנפשי, שאינו תמיד עולה בקנה אחד עם תכתיבי המציאות".

 

להתאהב בקורונה

בעיה אפשרית נוספת שמציף ברנובסקי בשגרתנו החדשה, תיתכן דווקא בניסיון לשמור על הרגלי הקורונה שסיגלנו לעצמנו. בעוד הציפייה היא שרובנו נחווה את שלב החזרה לשגרה כדבר מבורך, לו ציפינו זמן רב, שלב זה יכול להיות מלווה גם באתגרים אשר דורשים את תשומת ליבנו להתמודדות עם המעבר משלב החירום לשגרה חדשה: "תקופת הקורונה זימנה לנו מצבים חיוביים, שלא היינו נחשפים אליהם אילולא המשבר, כמו בילוי זמן רב יותר בבית, יציאה ממרוץ החיים, הווי משותף עם בני המשפחה ועוד. מצבים אלו, שלא לקחו חלק גדול מחיינו עד כה, יכולים לעיתים לעורר תחושת נוסטלגיה ולהיצבע באופן רומנטי. ואולם כעת, כשאנו נדרשים לחזור לשגרה שמתעלמת מהאתגרים במעבר בין השלבים, השינוי עשוי להפוך את התחושה הרומנטית לבושה, על כך שכיום אנחנו לא מצליחים לשמר את ההרגלים שתפסנו כחיוביים וליישר קו עם הציפיות החברתיות אליהן הורגלנו".

 

אז איך מתמודדים? לפניכם 10 טיפים שיכולים להקל על המעבר:

  1. לפני הכול, הכרה. חשוב להכיר בכך כי החזרה לשגרה, על אף היותה מבורכת ורצויה אצל חלקינו, עלולה להציף תחושות של קושי וגעגוע. תחושות אלו של עצב, בדידות או חרדה לאחר "פרידה" מהתקופה הייחודית שעברנו, או חשש בריאותי, כלכלי ותעסוקתי בעקבות הפוטנציאל להידבקות נוספת – הן תחושות נורמליות ונפוצות ואינן מעידות על בעיה נפשית כלשהי.

 

  1. המפתח הוא הדרגה, לא מהירות. מומלץ להשקיע את המאמץ בתחומי החיים החשובים ביותר, שאינם סובלים דיחוי, כמו עבודה או מסגרות חינוך לילדים, וזאת לעומת תחומים כמו חזרה לחוגים או סידורים אדמיניסטרטיביים שונים שניתן לחכות איתם. בנוסף, מומלץ שלא לקבל החלטות דראסטיות מיד לאחר החזרה לשגרה, כמו הסבה מקצועית, ואילו גם לא להימנע מהן אם לאורך זמן מגלים תחומי חיים בהם רוצים לעשות שינויים.

 

  1. לפעול, לפעול, לפעול. מומלץ לחזור לשגרה עם פעילויות שיתרמו לרווחתכם הנפשית והיו מאוד משמעותיות לכם טרם פרוץ המשבר, כגון ספורט או ביקור בני משפחה.

 

  1. חיזוק עצמי. מומלץ לבחור בפעילויות אשר יוצרות תחושת הצלחה ואפקטיביות ובהתאם, מעניקות ביטחון ומוטיבציה להמשיך ולהצליח.

 

  1. לדבר על מה שהיה. חשוב לתת מקום לדיבור ולסיכום החוויה שעברתם בתקופת משבר הקורונה, ואף להעלות זיכרונות חיוביים וקשיים ביציאה ממנה.

 

  1. לקחת את הזמן. בעוד החזרה לשגרה, על פי הנחיות משרד הבריאות, נעשתה בצורה מהירה ודראסטית, תהליך ההסתגלות הנפשית אליה יכול לקחת זמן ממושך יותר ולהיעשות בקצב המשתנה מאדם לאדם.

 

  1. תמיכה היא הכול. מומלץ לשאוב חיזוקים מהקרובים אליכם, להגביר את הפעילויות החברתיות ולהיחשף מחדש לפעילויות חברתיות בהן עסקתם בעבר והסבו לכם הנאה.

 

  1. שינוי חיובי. בין אם מדובר בתחביבים, זמן מאוזן בין הבית לעבודה או עבודה באמצעים טכנולוגיים – לא על כל השינויים צריכים וחייבים לוותר. תהפכו את מה שעשה לכם טוב להרגל.

 

  1. הרגלים קבועים קטנים. מומלץ לחזור לשגרה עם יצירת טקס או הווי כל שהוא בפעילות שמסב לכם הנאה, ומסמנת עבורכם מעבר ל"שלב הבא" בשגרה, בהתאם להנחיות, כמו חזרה למסעדה, טיול בטבע, בילוי בקולנוע וכן הלאה.

 

  1. היו קשובים לעצמכם. אם עברתם למעלה מחודש לאחר החזרה לשגרה ועדיין בולטים סימפטומים של עצב, חרדה, בדידות, או קושי לתפקד בתחומי חיים שונים, מומלץ לפנות לסיוע ולעזרה מקצועית שיכולים להקל ולתרום רבות לתהליך ההסתגלות בחזרה לשגרה.

 

זכרו! גם לאחר טיול מוצלח בחו"ל, לצד הקושי שבתחושת הסיום והחזרה לשגרה, כיף להרגיש את המוכר והבטוח. שתהיה חזרה לשגרה טובה, בריאה ונעימה.