חולים על החורף!

22805-Blog-Photo-NEW_Mishpaha-(21220)1

החורף המתקרב ובא הוא מסמן את תחילתה של עונת המחלות. כל הורה מכיר את התרחיש המוכר: אתם שולחים ילד בריא לגן והוא חוזר אחרי כמה שעות משתעל, מצונן, סובל משלשולים והקאות או אף ממחלת הפה והטלפיים ועוד הרשימה ארוכה ואליה מצטרפות גם דלקות גרון, דלקות עיניים, אבעבועות רוח ומחלת עור בשם סעפת (אימפטיגו).

אם תוסיפו לכך את הצורך לקחת יום חופש מהעבודה או למצוא סידור חלופי לטיפול בילד, הרי לכם תופעה נוספת ומטרידה בחורף – כאב הראש. פנינו לד"ר שמעון ברק, רופא ילדים מומחה שיעשה לנו סדר בעניינים.

"צריך להבין שגן הוא מקום סגור, צפוף והתנאים בו, עם כל הניסיון לשמור על ניקיון והיגיינה, הוא מושלם עבור החיידקים. רק בתנאים סטריליים ומבודדים אפשר להימנע מהדבקה, בגן, עם כל האפים המנוזלים, החלפת החיתולים וההאכלה הכללית, קשה מאד לשמור על תנאים כאלה.
המערכת החיסונית היא לוח ריק אצל תינוק שרק נולד. בכל פעם שהוא חולה, המערכת החיסונית שלו תוכל להגיב בעתיד למחלות כאלה ולמגר אותן".

"הנחיות משרד הבריאות הן ש ילדים עם חום או מחלות מדבקות – כמו שלשולים, חום או דלקות עיניים – אמורים להישאר בבית. אחרי 24 שעות בלי חום הילד יכול לחזור לגן. היה ניסיון של איגוד רופאי הילדים לשנות את זה, אך בינתיים זה המצב. כשמדובר במחלות עור, הן אינן מדבקות מאד. קשה מאד למשל להידבק בפטרייה, אלא אם ישנו משטח לח, הנגוע בפטרייה שממנו כל הילדים נדבקים. אך זה לא המצב בדרך כלל".

"בשנה הראשונה לכניסה לגן שכיח שהילד יהיה חולה אחת לחודש בערך. השכיחות תלויה במספר הילדים וכמובן ברמת ההיגיינה, אבל אם הילד חולה יותר מזה, או נדבק באופן לא פרופורציונאלי במחלות מסוימות, חשוב לאבחן זאת".

"כשמדובר בשלשולים – יש סיכוי שמשהו לא בסדר בגן עצמו או בצורת העבודה של המטפלת: יתכן שהיא מניחה לילדים חולים לחזור לגן מוקדם מדי לאחר מחלתם, או שאזור החלפת החיתולים בגן לא מחוטא מספיק, או שאין רחצת ידיים של הגננת בתדירות מספקת. כנ"ל לגבי זיהומי מערכת הנשימה, אולם אם מחלה מסוימת חוזרת על עצמה (דלקת בריאות או באוזניים) סביר שהבעיה היא בילד ולא רק בגן".