חולים ללא הפסקה

ילד חולה. מתי הבעיה היא בגן?

הילד חולה כל הזמן? שימו לב אם הוא חולה באותה מחלה או במחלות שונות ומה התדירות. ד"ר שמעון ברק, רופא ילדים מומחה, מסביר

כמעט כל ההורים ששלחו פעם ילד לגן מכירים את מהלך הדברים: הילד חוזר מהגן שוב ושוב כשהוא מצונן, משתעל, סובל משלשולים והקאות או אף ממחלת הפה והטלפיים. אלה רק חלק מהמחלות המידבקות השכיחות בגני הילדים, ומצטרפות אליהן דלקות גרון, דלקות עיניים, אבעבועות רוח ומחלת עור בשם סעפת (אימפטיגו). אל המצוקה של הילד החולה מצטרפת הטרדה שבצורך לקחת חופש מהעבודה או למצוא סידור חלופי לטיפול בו.

ד"ר שמעון ברק, רופא ילדים מומחה, מסביר כי הסיבה לריבוי המחלות אצל ילדים בגן היא הצפיפות הגבוהה יחסית והתנאים בגן. "רק על אי בודד לא חולים, קל וחומר במקום שבו אותה הגננת מחליפה חיתולים לכולם, נותנת מוצצים לכולם, מאכילה את כולם וכו'. מערכת החיסון היא לוח ריק אצל תינוק שרק נולד. בכל פעם שהוא חולה תוכל מערכת החיסון שלו להגיב בעתיד למחלות כאלה ולמגר אותן".

מתי יש להשאיר ילד חולה בבית?

"יש הנחיות של מנכ"ל משרד הבריאות. ילדים הסובלים מחום או ממחלות מידבקות – כמו שלשולים, חום או דלקות עיניים – אמורים להישאר בבית. יש על כך מחלוקת, וגם היה ניסיון של איגוד רופאי הילדים לשנות את זה, אבל בינתיים זה המצב. אחרי 24 שעות בלי חום הילד יכול לחזור לגן".

מה לגבי מחלות עור?

"רוב מחלות העור אינן מידבקות מאוד. בפטרייה, למשל, קשה מאוד להידבק, אלא אם כן יש בגן משטח לח ונגוע בפטרייה שממנו כל הילדים נדבקים, וזה בדרך כלל לא המצב".

מתי תדירות המחלות הופכת למוגזמות?

"שכיח שבשנה הראשונה לכניסה לגן ילד יהיה חולה בערך פעם בחודש. זה כמובן תלוי במספר הילדים שאיתו בגן ובדרגת ההיגיינה. אם ילד חולה יותר מזה, או נדבק באופן לא פרופורציונלי במחלות מסוימות, צריך לחפש מה הסיבה לכך. אם מדובר בשלשולים – נראה שמשהו לא בסדר בגן עצמו או בצורת העבודה של המטפלת: ייתכן שהיא מניחה לילדים חולים לחזור לגן מוקדם מדי לאחר מחלתם, שמקום החלפת החיתולים בגן לא מחוטא מספיק או שהיא לא רוחצת ידיים בתדירות מספקת. כנ"ל אם הילד נדבק בזיהומי מערכת הנשימה, אולם אם מחלה מסוימת חוזרת על עצמה, למשל דלקת בריאות או באוזניים, סביר שהבעיה היא בילד ולא רק בגן".