זמן סוכר – יום הסוכרת הבינלאומי

זמן קריאה: 4 דקות
|
11 בנוב' 2018

יום הסוכרת הבינלאומי אשה דוקרת את האצבע לבדיקת סוכרת באמצעות מד סוכרת

מה הדרכים למניעת התפתחות מחלת הסוכרת וכיצד ניתן לשפר את חיי המטופל? לרגל יום הסוכרת הבינלאומי שחל ב-14 לנובמבר, ד"ר אילן יהושע, מנהל המחלקה הדרומית להתמחות ברפואת המשפחה, חושף בפנינו את כל החידושים בתחום, ומיכל סוקמן, דיאטנית מכון סוכרת במכבי שירותי בריאות, מסבירה כיצד ניתן לשמור על אורח חיים בריא לצד הסוכרת

הסוכרת היא בין המחלות הכרוניות השכיחות ביותר בישראל, ונמצאת במגמת עלייה עקבית בארץ ובעולם. היא נגרמת ממגוון סיבות בין אם מתורשה ובין אם מכורח נסיבות מגוונות ואורח חיים שהובילו למצב, דבר המהווה נטל כבד על המטופל ועל משפחתו. אבל יש כמובן דרכים לטיפול, מניעה וכן שיפור משמעותי באורח החיים.

מה ניתן לעשות כדי למנוע את התפתחות הסוכרת?

ד"ר אילן יהושע, מנהל המחלקה הדרומית להתמחות ברפואת המשפחה, מסביר כי קיימים מספר סוגים של סוכרת, אבל היכולת הגדולה שלנו במניעה מתייחסת רק לסוכרת סוג 2 שהיא סוכרת שמבוססת על התנגדות הגוף לאינסולין, ומלווה בתסמינים של השמנה, אכילה לא נכונה והתשת הגוף בהפרשת אינסולין. הסיכון לפתח סוכרת מסוג זה הוא תורשתי, ולפיכך קשה להצביע מראש על אדם שעתיד לחלות בסוכרת לפי אורח חיים לקוי, אבל חשוב להדגיש כי ברגע שכבר זוהתה המחלה,

ניתן להשפיע על התפתחותה בשמירה על מספר כללים:

  1. שמירה על תזונה מאוזנת ונכונה – בשמירה על תזונה נסתכל על הערך הגליקמי של המזון. מזונות עם ערך גליקמי נמוך יתפרקו לאט יותר במחזור הדם, ישמרו על מדדי סוכר תקינים ויתרמו לתחושת שובע לאורך זמן.
  2. אימוץ שגרת פעילות גופנית שמתאימה לנו ואנו אוהבים לעשות אותה – ככל שעולים בתדירות, מעלים את הרגישות של תאי הגוף לאינסולין ומשפרים את מדדי הסוכרת.
  3. ירידה במשקל – משפרת משמעותית כל שלב במחלה עד לרמה של העלמתה.
  4. הפחתת מצבי מתח.
  5. הקפדה יתרה על שנת לילה איכותית.
  6. הימנעות מעישון.
  7. טיפול בתסמיני לחץ דם גבוה ושמירה על לחץ דם תקין.

כל אלה מביאים להפחתה בצריכת תרופות והורדת הסיכוי לסיבוכים. בנוסף, מומלץ להתייעץ עם דיאטנית או אחות סוכרת שתסייע בבניית תפריט מתאים ובמקביל עם רופא המשפחה שימשיך מעקב מדדים.

מדבקה במקום דקירה   

ד"ר יהושע חושף מספר חידושים ופיתוחים טכנולוגיים בתחום הסוכרת. אחד מהחידושים שגם צבר פופולריות בקרב שחקנים ואנשים מפורסמים בעולם, הוא מכשיר חדשני לניטור סוכר שעובד בשילוב עם מדבקה עגולה המוצמדת לעור ומאפשר את קריאת המדדים ללא דקירה. הטיפול כיום יקר ולא נכלל בסל התרופות והטיפולים ולכן לא כל אחד יוכל להמיר את שגרת הדקירות שלו בטיפול. בנוסף, מעבר ליתרונות הברורים, מדובר במכשיר שאינו מתאים לכל אחד, כיוון שיש חולים שעשויים לעשות בו שימוש עודף ולבדוק בזמנים לא נכונים למשל אחרי האוכל, והתוצאות יהיו חסרות משמעות.

קבוצת תרופות חדשה ותרופות משולבות

בנוסף, הוא מספר על קבוצת תרופות חדשה שנוספה לארסנל התרופות שמוצע לחולי הסוכרת, המאזנות את רמות הסוכר ומדכאות תאבון. תרופות אלה מסייעות בירידה במשקל, ומאפשרות ביצוע של זריקה חד יומית או חד שבועית (בהתאם לתזונה של המטופל). מדובר שיפור משמעותי שמקל על חיי המטופל. חידוש נוסף בתחום מהשנים האחרונות הוא תרופות המשלבות בתוכן יותר מתרופה אחת, וכך אין צורך בנטילת מגוון תרופות בשעות שונות עם תופעות לוואי משתנות.

לא להתרגש מקריאה בודדת

ד"ר יהושע ממליץ לזכור שאין משמעות לקריאה הבודדת. חשוב להתריע לרופא על ערכים גבוהים, אבל לא לרוץ מיד למיון על כל קריאה במידה ומרגישים טוב, אלא אם הרופא המטפל הורה אחרת כמובן.

על אילו כללים יש לשמור בתזונה סוכרתית?

מיכל סוקמן, דיאטנית מכון סוכרת במכבי שירותי בריאות, מסבירה כי העיקרון החשוב שיש לעקוב אחריו הוא מידתיות. קודם כל חשוב להקשיב לגוף ולאכול רק כשרעבים. כמו כן, מומלץ להימנע מאוכל מעובד ולצרוך אוכל בסיסי שקרוב כמה שיותר לחומר הגלם, להימנע מסוכר לבן וקמח לבן ולהרבות באכילת ירקות.

לא לחולי סוכרת בלבד 

חשוב לשמור על תחושת שובע לאורך היום, ולהגיע לכל ארוחה לא רעבים מדי ולא שבעים מדי. מה שכן, לא להימנע באופן גורף מהאוכל שאנו אוהבים, אלא פשוט למצוא את המינון הנכון ולא ליצור חסכים רגשיים. לבסוף יש לציין כי המלצות אלה תקפות עבור כל אדם ולאו דווקא חולי סוכרת, אך כמובן שחולי סוכרת צריכים להקפיד הרבה יותר.

האם חל שיפור בהיצע המוצרים לחולי סוכרת שניתן לראות היום?

מגמת התזונה הטבעונית דלת הגלוטן שתופסת תאוצה בימינו, לא בהכרח מתאימה לחולי סוכרת, כיוון שגם בתזונה זו נמצא מוצרים שמכילים הרבה יותר סוכר ולאו דווקא מתאימים. כמו כן,  במסעדות יש לנו סימון של טבעוני או ללא גלוטן אבל עדיין לא המציאו סימון של דל פחמימה.

אז מה בכל עושים כשיוצאים למסעדה?

אכילה בחוץ זה משהו שצריך להכניס לסדר היום ולקחת בחשבון שרוב הסיכויים שנהיה פחות מאוזנים באותו יום. קשה לשלוט באיכות המרכיבים, כמות השמן וכו' ולכן הכל מתחיל בשליטה במה שאנחנו אוכלים. כדאי לבחור במנות שקרובות לחומרי גלם הבסיסיים: חזה עוף במקום שניצל, סלט במקום ירקות מוקפצים ברוטב. לשים לב למנות שמוגשות בליווי לחם מלא, שאומנם מלא בסיבים אבל שלעתים לא מתאים לסוכרתיים. מספיק שנעשה שינוי קטן, נאכל פחות בחוץ או נבחר בחוכמה את המנות ונוכל לשנות את התמונה. כאמור, לא לשנות סדרי עולם ולהתנהל בקיצוניות, המטרה היא מודעות ושליטה עצמית והכל באיזון, דרך תכנון זמן ואכילה מתוך החלטה ולא מחוסר ברירה.

לא כל טיפול מתאים לכל אחד

לפי סוקמן, אנחנו יכולים לעשות את הטוב ביותר במסגרת "הקלפים הגנטיים" שקיבלנו, ולכן מה שמתאים לחולה סוכרת אחד לא בהכרח מתאים לאחר כיוון שיש עוד גורמים שיש לקחת בחשבון במשוואה כגון מין, העדפות, גיל, אורח חיים, גורמי תמיכה, מחלות רקע ועוד. כל אחד יקבל עטיפה ייחודית לסוכרת ולטבע שלו. יש היום מגוון טיפולים חדשים, אבל לא נרוץ מיד ללכת על החדש. לא כל טיפול מתאים לכל אחד וחשוב לקבל ייעוץ אישי מאנשי מקצוע מבלי להיסחף אחר טרנדים.

מכבי מציעה מגוון סדנאות למבוטחים סוכרתיים. לתיאום סדנא >>