זמן סוכר: איך לשמור על איכות חיים לצד הסוכרת

זמן קריאה: 10 דקות
|
11 בנוב' 2018

יום הסוכרת הבינלאומי אשה דוקרת את האצבע לבדיקת סוכרת באמצעות מד סוכרת

עודכן ב:14.11.19

מה הדרכים למניעת התפתחות הסוכרת וכיצד לשפר את איכות החיים? לרגל יום הסוכרת הבינלאומי, ד"ר אילן יהושע, מנהל המחלקה הדרומית להתמחות ברפואת המשפחה, חושף בפנינו את כל החידושים בתחום, סימה ארבלי אחות מומחית בסוכרת, מציגה את ניהול הטיפול בסוכרת וזכויות המטופל במכבי ומיכל סוקמן, דיאטנית מכון סוכרת במכבי שירותי בריאות, מסבירה כיצד ניתן לשמור על אורח חיים בריא לצד המחלה

סוכרת היא מצב שבו הגוף מתקשה לשמור על רמות סוכר תקינות לאורך היממה. בסוכרת נראה עליות ברמות סוכר לאחר האוכל, בזמן מחלה, בזמן מצוקה רגשית ועוד, ולעתים מתרחשת ירידה חדה ברמות הסוכר למשל לאחר פעילות גופנית או הימנעות ממושכת מאכילה. כיום הסוכרת נחשבת לאחת המחלות הכרוניות השכיחות בישראל, ונמצאת במגמת עלייה עקבית בארץ ובעולם. ישנן סיבות רבות המובילות לסוכרת, בין אם זו התורשה, הרגלי אכילה לא נכונים, משקל עודף, מיעוט בפעילות גופנית ועישון. הבשורה הטובה היא ששיפור אורח חיים, טיפול מתאים ומעקב יכול להוביל לאיזון של רמות הסוכר, הפחתת סיבוכים וקיום שגרת חיים בריאה ומלאת חוויות והנאות.

כאשר אנו באים לבחון כיצד למנוע סוכרת, חשוב שנדע כי יש מספר סוגים של סוכרת. יש לנו היום את הידע והיכולת להשפיע ואף למנוע סוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 2 מבוססת על התנגדות הגוף לאינסולין, ולרוב מופיעה עם השמנה, אכילה לא נכונה וחוסר פעילות גופנית הגורמים להתשת הגוף בהפרשת אינסולין. הסיכון לפתח סוכרת מסוג זה הוא קודם כל תורשתי, ולכן קשה להצביע מראש מי יחלה ומי לא. אנו יודעים לזהות מי נמצא בסיכון, על פי ההיסטוריה המשפחתית, בדיקות הדם ודיווח על הרגלי החיים.

חשוב להדגיש כי ברגע שכבר זוהתה הסוכרת, ניתן להשפיע על התפתחותה בעזרת שמירה על מספר כללים:

1. שמירה על תזונה מאוזנת ונכונה – תזונה נכונה כוללת את כל אבות המזון. חשוב להכיר ולזהות את הפחמימות בצלחת ומומלץ שכל ארוחה תהייה מורכבת מכל אבות המזון. ארוחות מורכבות, המבוססות על חומרי גלם ומזונות איכותיים, יובילו להאטת קצב העיכול, עליות מתונות יותר ברמות הסוכר ולתחושה כללית ולשובע טובים וממושכים יותר. בנוסף, חשוב להתייעץ עם דיאטנית מכבי לגבי השינויים המומלצים בתזונה ובאורח החיים שיובילו אתכם בצורה הטובה ביותר לבריאות תוך שמירה על איכות חיים גבוהה.

על תזונה ים תיכונית כבר שמעתם? תנו לנו להכיר לכם אותה >>

2. אימוץ שגרת פעילות גופנית שמתאימה לנו ושכיף לנו לעשות אותה – ההמלצה של איגודי הבריאות העולמיים היא לבצע פעילות גופנית במשך 150 דקות בשבוע. מומלץ לחלק את הפעילות בין הימים ולשלב פעילויות מסוגים שונים. בדרך זו אנו מחזקים את השלד, השרירים, מפחיתים את תנגודת הגוף לאינסולין. תאמינו או לא, פעילות גופנית יכולה להיות מהנה. יש כאלו שקל להם להשתכנע, ולספקנים שביניכם, מכבי מציעה ייעוץ אישי לפעילות גופנית על ידי צוות פיזיותרפיסטים מומחים >> 

3. ירידה במשקל – במצבים של עודף משקל, מומלצת ירידה של כ-5% עד 10% ממשקל הגוף. ירידה שכזו מובילה לשיפור משמעותי ברמות הסוכר, בלחץ הדם, בפרופיל השומנים ועוד. חשוב לבצע שינויים איתם נוח לנו על מנת שנוכל לשמר את ההישג לאורך זמן.

אם ירידה באופן עצמאי לא קלה לכם, הדיאטניות שלנו ישמחו לייעץ >>

4. מודעות לרווחה נפשית – זה אולי יפתיע אתכם, אבל תשומת לב לאיכות החיים, הפחתת מצבי מתח ויצירת סביבה חברתית תומכת – כל אלו מהווים שחקן מרכזי באיזון הסוכר וביכולת שלנו לבצע שינויים שיובילו אותנו לבריאות טובה יותר. אז תתחילו ליהנות קצת מהחיים!

5. גמילה מעישון – הימנעות וגמילה מעישון משפיעות מאוד על מהלך הסוכרת. עישון נמצא כגורם סיכון לסוכרת ולהופעת סיבוכיה. מכבי מעמידה לרשות המבוטחים דרכים רבות לסייע בגמילה מעישון החל בסדנאות, טיפול תרופתי, ייעוץ טלפוני ועוד.

6. מעקב כפות רגליים ומדדים – מומלץ להיפגש עם אחות סוכרת לצורך קבלת הדרכה מתאימה בניהול הטיפול ולביצוע בדיקת כפות רגליים תקופתית ובמקביל להמשיך מעקב אחר מדדים וצורך בשינוי תרופתי ע"י רופא המשפחה. כל אלה מביאים להפחתה בצריכת תרופות והורדת הסיכוי להתפתחות סיבוכים של המחלה.

7. טיפול בגורמי סיכון נוספים – שמירה על לחץ דם תקין, שומני הדם ומעקב תקופתי של בדיקות. הסוכרת לרוב אינה מגיעה לבד ולכן יש לעקוב אחר בדיקות הדם ולחץ הדם בקביעות. רופא המשפחה ואחות הסוכרת יכולים לעזור בבניית תכנית מעקב אישית.

מה חדש בתחום הסוכרת? שאלנו את ד"ר אילן יהושע, מנהל המחלקה הדרומית להתמחות ברפואת המשפחה

ניטור סוכר
לצורך מעקב שוטף אחר רמות הסוכר בדם יש צורך לבצע מדידות עצמיות, באמצעות מכשיר ביתי, ע"י דקירה מהאצבע. במכבי קיים מגוון מכשירים המותאמים לצורכי המטופל ע"פ המלצת צוות רפואי, ניתן לרכוש במכבי פארם במחיר מסובסד. בנוסף, קיימות שתי טכנולוגיות המאפשרות שידור נתונים ללא צורך בדקירה יומיומית, באמצעות חיישן תת-עורי ומשדר, להן זכאים חולי סוכרת מסוג 1 ע"פ קריטריונים של סל הבריאות.

תרופות חדשות ותרופות משולבות לטיפול בסוכרת

מכבי מעדכנת בכל שנה את היצע הטיפולים המוצעים לחולי הסוכרת. היום יכול הרופא להציע לכל מטופל מגוון רחב יותר של תרופות, בהתאם למצבו הפיזיולוגי. יש תרופות בעלות השפעה רק על רמות הסוכר, יש תרופות המשלבות מנגנונים לדיכוי תיאבון וירידה במשקל ויש תרופות להן השפעה מיטיבה גם על הלב ומעכת כלי הדם. חלק מהתרופות נלקחות בבליעה וחלקן בהזרקה יומית או שבועית על ידי המטופל. מדובר בשיפור משמעותי שמקל על חיי המטופל. חידוש נוסף בתחום מהשנים האחרונות הן תרופות המשלבות בתוכן יותר מתרופה אחת, ובכך אין צורך בנטילת מגוון תרופות בשעות שונות עם תופעות לוואי משתנות ויעילות גבוהה יותר באיזון הסוכרת.

על אילו כללים יש לשמור בתזונה סוכרתית? למיכל סוקמן יש טיפים חשובים:

מיכל סוקמן, דיאטנית קלינית במכון הסוכרת במכבי שירותי בריאות, מסבירה כי העיקרון החשוב שיש לעקוב אחריו הוא מידתיות. קודם כל חשוב להקשיב לגוף ולאכול רק כשרעבים. כמו כן, מומלץ להימנע מאוכל מעובד ולצרוך אוכל בסיסי שקרוב כמה שיותר לחומר הגלם, להימנע מסוכר לבן וקמח לבן ולהרבות באכילת ירקות.

והנה עוד טיפים חשובים בבישול סוכרתי >>

לא לחולי סוכרת בלבד

חשוב לשמור על תחושת שובע לאורך היום, ולהגיע לכל ארוחה לא רעבים מדי ולא שבעים מדי. מה שכן, חשוב לא להימנע באופן גורף מהאוכל שאנו אוהבים, אלא פשוט למצוא את המינון הנכון ולא ליצור חסכים רגשיים. יש לציין כי המלצות אלה תקפות עבור כל אדם ולאו דווקא חולי סוכרת, אך כמובן שחולי סוכרת צריכים להקפיד יותר.

מה עושים כשיוצאים למסעדה או מתארחים?

אכילה בחוץ או אצל חברים עלולה לפגוע באיזון הסוכר אם היא מתרחשת בתדירות גבוהה ואם לא נבחר את המזונות המתאימים לנו יותר. קשה לשלוט באיכות המרכיבים, כמות השמן והסוכר במאכלים המוגשים לנו ולכן הכל מתחיל בבחירה שלנו. באיזו מנה נבחר, איזה רוטב וכמה ממנו נוסיף למנה, איזו מסעדה נבחר ומה גודל המנה שנבחר. ההמלצות הכלליות הן: כדאי לבחור במנות שקרובות לחומרי גלם הבסיסיים: חזה עוף במקום שניצל, סלט במקום ירקות מוקפצים ברוטב. לשים לב שכשמנות מוגשות בליווי לחם, גם אם הוא מלא, הוא עדיין תוספת גדולה של פחמימות למנה. לפעמים מספיק שנעשה שינוי קטן, נאכל פחות בחוץ או נבחר בחוכמה את המנות ונוכל לשנות את התמונה. כאמור, לא נמליץ לשנות סדרי עולם ולהתנהל בקיצוניות, המטרה היא מודעות ושליטה עצמית והכל באיזון, דרך תכנון זמן ואכילה מתוך החלטה ולא מחוסר ברירה.


התאמה אישית של טיפולים בסוכרת

לפי סוקמן, אנחנו יכולים וצריכים לעשות את הטוב ביותר במסגרת "הקלפים הגנטיים" שקיבלנו. לכן מה שמתאים לחולה סוכרתי אחד לא בהכרח מתאים לאחר, מכיוון שישנם גורמים רבים שיש לקחת בחשבון כמו מין, העדפות אישיות, גיל, אורח חיים, גורמי תמיכה, מחלות רקע ועוד. חשוב לקבל ייעוץ פרטני אישי מאיש מקצוע מוסמך, שיתאים לכל מטופל את הטיפול התרופתי הנכון לו ביותר, את ההנחיות התזונתיות הפרטניות וההמלצות לפעילות גופנית המתאימה.

מגיע לכם: סימה ארבלי, אחות מומחית בסוכרת ריכזה לכם את רשימת הזכאויות לסוכרתיים במכבי

• ייעוץ עם מומחי סוכרת בהפניית הרופא המטפל
• ייעוץ של דיאטנית בקהילה או במכון סוכרת
• מעקב והדרכה של אחות במרפאה ראשונית או במכון סוכרת
• ייעוץ עם עובדת סוציאלית
• חיסון נגד שפעת עונתית ופניאומוואקס
• בדיקת רשתית לאיתור מוקדם ע"י רופא עיניים
• בדיקות דם ושתן תקופתיות בהפניית רופא
• רכישת מכשיר לניטור סוכר מהאצבע במחיר מסובסד אחת ל-3 שנים
• משאבת אינסולין במגוון הקיים במכבי וחידוש אחת ל-4 שנים
• סנסור- מד סוכר רציף לפי התוויות סל הבריאות
• מגוון סדנאות וקבוצות למבוטחים סוכרתיים

לתיאום סדנה >>

לרשימת הזכאויות המלאה >>