מטבח מתוק: 10 כללים לבישול בריא לסוכרתיים

כפות עץ עם מגוון סוגי קמחים עליהן

מהי התזונה הנכונה ביותר עבור סוכרתיים וכיצד ניתן להתאים מתכונים קיימים? לכבוד יום הסוכרת הבינלאומי, מורן בלייכפלד-מגנזי,  דיאטנית קלינית במכון סוכרת רעננה, מסבירה הכל אודות בישול סוכרתי

ראשית חשוב להדגיש כי לכלל האוכלוסייה מומלץ לצרוך מזון ביתי ולא מעובד. מה שכן, סוכרתיים צריכים לשים לב, מעבר לכמות הפחמימות והסוכרים שיש במתכון, גם לסוג הפחמימה (מומלץ לצרוך דגנים מלאים וקטניות), לכמות הנתרן, לצורת הבישול ולשאר הרכיבים במתכון.

להלן עשרה כללים לבישול בריא לסוכרתיים:

  1. בחרו במרכיבים עשירים בסיבים תזונתיים, מינרלים, ויטמינים ושיכיל שומן מן הצומח, ומצד שני שימו לב שהמתכון יהיה דל בפחמימות פשוטות, בסוכר, בנתרן ובשומן רווי.
  2. שלבו ירקות (בכל צורות הבישול), קטניות, דגנים מלאים, אגוזים ושקדים. הסיבים התזונתיים השומן הבריא, מאטים את קצב ספיגת הסוכר לדם ותורמים לאיזון הסוכרת.
  3. הפחיתו בהדרגה את כמות הסוכר. חלק מן הסוכר ניתן להמרה בפרי כגון תמר או מחית תפוחים ללא תוספת סוכר.
  4. עברו לקמחים מדגנים מלאים וגוונו בסוגי הקמחים: שיפון, כוסמין, טף.
  5. המירו חלק מהקמחים בקמח דל פחמימה כגון: קמח שקדים, קשיו וכו', או קמח על בסיס קטניות: קמח חומוס, קמח עדשים ועוד.
  6. שלבו קטניות מונבטות במתכונים. כאשר מבשלים קטניות (שעועית, חומוס, עדשים, מש, לוביה, פול ועוד), מומלץ להנביט אותן. תהליך ההנבטה משפר את ערכה התזונתי של הקטנייה ואף מקטין את תופעת הגזים במערכת העיכול. כיצד מנביטים? לפני הבישול, יש להשרות את הקטנייה במים (בין שעה ל- 12 שעות, תלוי בסוג הקטנייה), לסנן ולשטוף ולהניח על מסננת עד שמופיע נבט קטן. שימו לב: גם אם לא מנביטים, הערך התזונתי של הקטניות מאוד גבוה ולכן חשוב לשלבן בתפריט היומי.
  7. הפחיתו בכמות הנתרן. ניתן להשתמש בחצי מהכמות ואף פחות ולהוסיף במקום עשבי תבלין, שום, בצל, סלרי, לימון.
  8. שלבו יותר ירקות במתכונים. במרק, בלביבות ובפשטידות, ירקות מוקפצים בתוספת לפחמימה, ירקות בתנור ועוד. ניתן אפילו לשלב ירקות בעוגה, לדוגמא גזר וסלק.
  9. העדיפו שומן מן הצומח. במידה והמתכון מכיל שומן, יש להעדיף שומן מן הצומח כגון: אגוזים ושקדים, טחינה, אבוקדו, שמן זית ועוד.
  10. בחרו מתכון מכוון מטרה. ניתן מראש לערוך חיפוש בגוגל לפי המטרה שלכם, אם רוצים לדוגמא לאפות פשטידה או עוגה, אפשר לעשות חיפוש בגוגל "פשטידה מקמח מלא" או "פשטידה דלת פחמימות" או "פשטידה מקמח שקדים".

בהצלחה ובתאבון!