האם מתח נפשי יכול להוביל להתפתחות סוכרת?

הסיכוי לחלות בסוכרת מסוג 2 מושפע בעיקר מההיסטוריה המשפחתית. עם זאת, גם למצבי דחק יש קשר להתפתחות המחלה, אך האם הם יכולים לגרום להתפרצותה?

לגנטיקה יש תפקיד מכריע בסיכון ובסיכוי לחלות בסוכרת מסוג 2, אך גם לאורח החיים יש השפעה לא מבוטלת על התפתחותה. ד"ר שאול נבון, פסיכולוג רפואי מומחה, מדריך מורשה להפנוט ולמחקר מדעי בהיפנוזה ומזכיר האגודה הישראלית להיפנוזה, מתייחס במאמר שפרסם במדור הבריאות של "הארץ" לקשר בין מצבי דחק (סטרס) להתפתחות סוכרת מסוג 2.

"קשה למצוא מאמר העוסק בסוכרת מסוג 2 שאינו מצטט את העבודה שפרסם ב-1679 תומס ויליס, מאבות הנוירולוגיה, שבה נכלל רמז ראשון לכך שבמצבים של דיכאון ועצב ייתכן שמערכת העצבים מפרישה נוזל הגורם סוכרת.

"בסוף המאה ה-19 הבחין הרופא הקנדי הידוע סר ויליאם אוסלר (William Osler) כי אצל חולי סוכרת רבים מתפתחת בעקבות מתח נפשי רב גלוקוזוריה (נוכחות בלתי-רצויה של גלוקוז בשתן). הוא גם מצא, שבתופעה אפשר לטפל בעזרת סמי הרגעה.

"בשנים האחרונות הולכת ומתבהרת שאלת הקשר בין מצב סטרס (דחק נפשי) להתהוות סוכרת מסוג 2. בעבודת מחקר שפורסמה בשנת 2000 בכתב העת היוקרתי Diabetes Care הובאה לראשונה הוכחה מדעית לקשר זה. על פי המחקרים, מצב של דחק נפשי מלווה בהפרשה מוגברת של חומרים והורמונים, אשר פעולתם מנוגדת לפעילות האינסולין. דיכוי האינסולין במצב של דחק עלול להוביל לסוכרת.

"המצבים מעוררי הדחק הנפשי שבהם נמצא קשר כזה היו מוות של אדם קרוב ושכול; מחלה קשה של אחד הילדים או בן/בת הזוג, קרוב משפחה או חבר; בעיות כלכליות רציניות, העברת דירה, מות חבר או הפסקת קשר. גם אירועים טראומטיים במיוחד, כמו נפילה בשבי, עקירה מהבית בעת מלחמה ואירוע שוד קשה, עלולים להיות קשורים להתפתחות סוכרת. לפי המחקר העדכני, דיכאון, חרדה, בעיות שינה קשות, כעס ועוינות, עשויים להיות גורמי סיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2.

"מנגד, הספרות הרפואית המקובלת כיום אינה רואה בדרך כלל בדחק נפשי גורם להופעת סוכרת. ספרי הלימוד ברפואה פנימית אינם מזכירים את האפשרות שדחק נפשי או סטרס גופני יגרמו להופעת סוכרת. לכן יש האומרים, כי אין זה מן הנמנע להסיק שלא קיימת אסכולה רפואית הרואה במצבי דחק נפשי גורם להופעת סוכרת".

ד"ר נבון מסכם: "השפעת הדחק על התהוות סוכרת מסוג 2 קשה להערכה, מכיוון שלא תמיד אפשר להעריך במדויק מה הוא 'דחק נפשי', מהי עוצמתו ומה השפעתו על סוכרת. לכן אפשר לומר כי למרות הקושי למדוד כמותית את השינויים המתרחשים בעת דחק נפשי, קיימת תמימות דעים כי אין כל הוכחה שדחק יכול לגרום הופעת סוכרת חדשה. לעומת זאת, בעולם הרפואה מסכימים כי אם אדם חווה אירוע קשה ובתוך שלושה חודשים התגלתה אצלו סוכרת, יש מקום להכיר, ולו מחמת הספק, בקשר שבין האירוע למחלה".

רוצים לדעת עוד? היכנסו לקרוא על סוכרת באתר מכבי