זה לא כל כך נעים לראות קרסול שבור – שברי קרסול

שברי קרסול אינם דבר נדיר. מספיקה מעידה קשה עם עיקום הקרסול, או היתקלות בחפץ ונפילה על הרגל, כדי לגרום לשבר.

למרבה הצער, הקרסול הוא איבר מרכזי וחשוב ביכולת להתנייד ופגיעה בו עלולה לפגוע בתפקוד היומיומי לתקופה ארוכה. ד"ר נתן ברוק, מומחה בכירורגיה אורתופדית, כף רגל וקרסול מסביר.

הקרסול מורכב משלוש עצמות: עצם השׁוֹקָה (Tibia) הגדולה יותר, הנמצאת בצד הפנימי של הקרסול; עצם השׁוֹקית (Fibula), שהיא העצם הקטנה בצד החיצוני של השוק; שתי העצמות הללו יוצרות מבנה מזלג בו נמצאת עצם הקרסול –(Talus).  בשברי הקרסול אחת משלוש העצמות האלה נשברת.

מהם הסימפטומים ואיך ניתן לוודא כי מדובר בשבר?

במקום תופיע נפיחות, בדרך כלל משני צידי הקרסול, מלווה בכאבים, שטף דם עוֹרי, קושי או אף חוסר יכולת לדרוך על הרגל ולעיתים עיוות צורה. במקרים קשים יותר, מתלווה לשבר גם פריקה של המפרק.
על מנת לאבחן את השבר יש לבצע צילומי רנטגן ולעיתים יש צורך בטומוגרפיה ממוחשבת (CT, סי. טי.) כדי להשלים את האבחנה.

למי ניגשים לטיפול במקרה כזה?

בפגיעות מסוג זה יש לפנות לחדר מיון. בחדר מיון האורטופד התורן יבצע צילום של השבר, יקָבע את הרגל בגבס ויעשה צילום בגבס להעריך האם השבר מתאים לטיפול שמרני או ניתוחי. במקרים בהם השברים הם ללא תזוזה הטיפול לא דורש ניתוח והטיפול יכלול גבס או אמצעי קיבוע אחר למשך כחודש וחצי. במרבית המקרים בהם השבר הוא עם תזוזה יש צורך בטיפול ניתוחי, שמטרתו להחזיר את העצמות למקום ולקבע אותן בעזרת פלטות וברגים (המכונות בטעות "פלטינות"). במרבית המקרים בהם מומלץ על טיפול ניתוחי יתבצע אשפוז והניתוח יבוצע באחד הימים שלאחריו. לעיתים מצב העור אינו מאפשר ניתוח ואז יש להמתין להחלמת העור כ-3 שבועות.

כמה זמן דרוש עד החלמה מלאה של הקרסול?

במרבית המקרים ההמלצה תהיה לא לדרוך על הרגל לאורך כל תקופת ההחלמה (כחודש וחצי, כאמור) ויתבצע מעקב אחר השבר והאיחוי בעזרת צילומי רנטגן. לאחר ניתוחים לשברי קרסול תהיה הרגל מקובעת בגבס לתקופה של כשבועיים לאחר ומכן תתבצע הנעה הדרגתית של הקרסול.
גם לאחר ניתוחים לקיבוע שבר קרסול ההמלצה היא לא לדרוך על הרגל לתקופה של 6 שבועות. החלמה מלאה משבר בקרסול אורכת בין 3 ל-9 חודשים (תלוי במידת החבלה הנלוות לשבר ומידת התזוזה).

למידע נוסף:

http://www.footdoc.co.il/shever_karsol.html