והיה העקוב למישור

ילדים וכדור
 איך מזהים עקמת אצל ילדים ואיך אפשר לטפל בה? תומר בצלאל, פיזיותרפיסט מומחה במכבי, עונה על הכול

יום לפני יום הולדתו ה-11 הבחינה אמו של יובל שאחת הכתפיים שלו גבוהה מהשנייה. היא לא ייחסה לדבר חשיבות, אך ניגשה לרופא – רק ליתר ביטחון. צילום עמוד שדרה גילה שהבעיה אינה בכתפיים, כי אם בעמוד השדרה – יובל סובל מעקמת.

"עקמת היא עיוות של עמוד השדרה", מסביר תומר בצלאל, פיזיותרפיסט מומחה לטיפולי יציבה בשיטת Schroth במכבי שירותי בריאות. "בעבר נטו לחשוב שהעיוות מתקיים במישור אחד – שמאלה או ימינה. כיום יודעים שמדובר בעיוות תלת-ממדי של עמוד השדרה, ושהחוליות גם מסתובבות במקומן. מרבית העקמות נוטות ימינה בחלק הגבי של עמוד שדרה, ובנות סובלות יותר מהתופעה מאשר בנים, ביחס של 7:1.

"את העקמות נהוג לחלק לשלוש, על פי גיל הופעת התופעה:

עקמת מולדת (Congenital) – גיל 0–3.

עקמת קטינים (Juvenile) – גיל 3–10.

עקמת מתבגרים (Adolescent Idiopathic scoliosis) – מתחילה בסביבות גיל 10 אצל בנות, ובסביבות גיל 11 אצל בנים, כלומר טרום תקופת הבגרות המינית".

מה גורם לעקמת?

"הסיבה לעקמת עדיין אינה ברורה לחלוטין, אם כי אנו יודעים שבחלק לא קטן מהמקרים לעקמת יש רכיב גנטי ברור מאוד. למעשה, כיום אפשר לזהות חלק מהגנים שיכולים לגרום לעקמת מבנית משמעותית בעמוד שדרה. עם זאת, טרם ידוע מדוע בחלק מהמקרים מופיעה העקמת ובחלק לא".

כיצד אפשר לזהות עקמת?

"הופעת העקמת מלווה בסימנים ויזואליים, ובהם חוסר סימטריות בגובה הכתפיים, בגובה האגן, בבית החזה, בעצמות הבריח, בשכמות, בפטמות או אפילו בגובה האוזניים – אוזן אחת גבוהה מהשנייה. ככל שהעקמת מתפתחת היא הופכת ויזואלית יותר לעין, וכאשר היא עוברת את קו 20 המעלות קל הרבה יותר להבחין בה".

כיצד רופאים מאבחנים את הבעיה?

"אורתופד ילדים או אורתופד המתמחה בעמוד שדרה יערוך בדיקה קלינית ובמידת הצורך ישלח את המטופל לצילום של עמוד השדרה, ולאחר מכן, על פי הצילום והאבחנה הקלינית, יקבע את סוג הטיפול".

אילו סוגי טיפולים קיימים?

"מעקב בלבד – במקרה של עקמות קלות, עקמות של עד כ-15 מעלות, מצב העקמת עשוי להשתפר לעתים גם באופן ספונטני. מעקב צמוד אף יותר יתבצע בילדים הסובלים מעקמת קלה אך שהם בעלי גנטיקה חיובית, כלומר היסטוריה משפחתית חיובית של עקמות.

"טיפולי פיזיותרפיה – יש כמה שיטות לטיפול, שלהן קווים בסיסיים דומים. בשיטת Schroth לדוגמה בונים תוכנית אישית לכל ילד, המתאימה אך ורק לו, שכוללת תרגילים מיוחדים. טיפול זה ייעשה בדרך כלל במקרים של עקמות שנעות בין 15 מעלות ל-45 מעלות.

"מחוכים – המחוך נועד למנוע את התקדמות העקמת, ובמקרים מסוימים מעט להיטיב אותה. טיפול זה מיועד בדרך כלל לעקמות בעלות סטייה של 25 מעלות עד 45 מעלות ובתנאי שהילד או הילדה עדיין צפויים לגבוה.

"ניתוח – זהו אמצעי הטיפול הקיצוני ביותר, והוא מבוצע בדרך כלל בעקמות של יותר ל-50 מעלות. הניתוח מבוסס על קיבוע עמוד השדרה. הניתוחים מתקנים את העיוות הקוסמטי, אך גורמים לנוקשות בחלק המקובע בעמוד השדרה.

"את הטיפול הפיזיותרפי אפשר לשלב עם טיפול במחוך, והוא גם חלק מתהליך השיקום לאחר ניתוח.

"חשוב לציין שעקמת אינה מחלה, כי אם בעיה קוסמטית. לעקמות הקטנות מ-45 מעלות אין השלכות בריאותיות במרבית המקרים. עם זאת, לעקמות קשות יותר עלולות להיות גם השפעות בריאותיות, דוגמת ירידה בתפקודי נשימה".

האם יש זמן קריטי לטיפול בעקמת מתבגרים?

"התקופה הקריטית במקרה זה היא בתקופת הגדילה המואצת – גיל 11–13 אצל בנות ו-12–14 אצל בנים. טיפול לאחר סיום תקופת הגדילה יהיה אפקטיבי פחות ובעל מטרות טיפוליות שונות, ועל כן חשוב לאבחן ולטפל בעקמת במהירות האפשרית".