הכל על צמחונות וטבעונות

זמן קריאה: 2 דקות
|
27 בספט' 2016

ירקות

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים עוברים לדרך חיים צמחונית. הסיבות לכך מגוונות ויכולות להיות אידיאולוגיות (מניעת פגיעה וניצול בעלי חיים), בריאותיות, דתיות (למשל בודהיסטים) או כלכליות (אנשים שידם אינה משגת לאכול מוצרי בשר ודגים). לכן, הרגלי האכילה עשויים להיות שונים מאוד בין הצמחונים. ענת תבור, דיאטנית ילדים, צמחונות וטבעונות במכבי, מסבירה לנו אודות סוגי הצמחונות השונים.


לפניכם פירוט סוגי הצמחונות, מהקל אל המחמיר יותר:

  • צמחונים למחצה: כאלה שאוכלים מוצרי בשר ודגים לעיתים רחוקות בלבד.
  • צמחונים שנמנעים מאכילת כל סוגי הבשר, אך אוכלים דגים ואת כל שאר המוצרים שמקורם מהחי.
  • צמחונים שאוכלים הכל מלבד בשר ודגים.
  • צמחונים שנמנעים מאכילת מוצרי בשר, דגים וביצים אך אוכלים מוצרי חלב.
  • טבעונים – נמנעים מאכילת כל המוצרים שמקורם מהחי, כולל מוצרי חלב וביצים. חלק מהטבעונים מסיבות אידיאולוגיות ימנעו גם מאכילת דבש. רוב הטבעונים גם לא ישתמשו במוצרים שנוסו על בעל חיים או במוצרים כלשהם שמקורם מן החי.
  • טבעונים מחמירים למיניהם:
    טבעונאים – מגיע משילוב המילים "טבעונים" ו"אוכלי נא". כאלו שאוכלים אך ורק מזונות צמחיים שלא עברו תהליך בישול או עיבוד תעשייתי כלשהו, או כאלה שאוכלים רק מזונות שמוגדרים כפירות, אגוזים וזרעים מבחינה בוטנית (fruitarian).
    טבעונים מטעמי מצפון – ה״חסים על החסה״ ואינם מוכנים לקטוף צמחים אלא לאכול רק את מה שנשר באופן טבעי מהעץ או הצמח.

האם זה באמת בריא להיות צמחוני או טבעוני?
בשנת 2009 ה- American Dietetic Association פירסם את הצהרת העמדה הבאה:
״דיאטות צמחוניות בנויות כהלכה, ובכללן דיאטות צמחוניות או טבעוניות לגמרי, הן בריאות, מספקות מבחינה תזונתית, ועשויות לספק יתרונות בריאותיים במניעה של מחלות מסוימות ובטיפול בהן. דיאטות צמחוניות בנויות היטב מתאימות לבני אדם בכל שלבי החיים כולל הריון, הנקה, ינקות, ילדות ונעורים והן מתאימות גם לספורטאים".

בהצהרה זו מופיעה פעמיים ההגדרה ״דיאטות צמחוניות בנויות כהלכה״ כתנאי להשגת הבריאות ומסיבה טובה. לא כולם יודעים מהי דיאטה צמחונית בנויה כהלכה ולכן יעוץ תזונתי מדיאטנית מומחית לצמחונות יכול להועיל להם מאוד. הדיאטנית תבצע סקירה מקיפה של אורח החיים והרגלי האכילה ותספק את המידע הנחוץ על מנת לאזן את התפריט. ההמלצות יהיו מותאמות אישית למצב הבריאותי, לאורח החיים, להעדפות הטעם ועוד. דיאטנית שמתמחה בתחום יכולה לעזור גם במתן מתכונים ובהכוונה לדרכי בישול והכנת המזון, ברעיונות לגיוון ולקניה של מוצרי גלם ובהמלצות לתוספים מתאימים במקרה הצורך.

 

רוצים לדעת עוד? הצטרפו לעמוד שלנו, מכבי תזונה בפייסבוק!