הטיק המציק – מה הם הטיקים?

22805-Blog-Photo-NEW_Mishpaha-(22023)2

טיקים הם תופעה שכיחה ומוכרת שמתרחשת בעיקר בגיל הילדות וכוללים תנועות בלתי רצוניות של קבוצת שרירים. ההורים המודאגים עלולים להילחץ אך אין שום סכנה של ממש בתופעה. ד"ר ברוך אלעד, מומחה בנוירולוגיה הסביר לנו עוד על התופעה.

אין שום חשש בריאותי עם הופעת התופעה. היא מהווה בעיקר מטרד חברתי. היא יכולה להתבטא בעוויות פנים, מצמוצים ותנועות שפתיים, או יכולה להופיע כהתקפים של רצף תנועות שחוזר על עצמו, למשל תיפוף ידיים בקצב מסוים. ישנם גם טיקים שמתבטאים בקולות כמו צקצוק לשון, כחכוח וכדומה.

הסיבה הנפוצה ביותר לתופעה היא גנטית. יש משפחות שבהן הטיקים מופיעים בילדים בגיל מסוים, הולכים ונעשים תכופים יותר ואז נעלמים מתישהו סביב גיל ההתבגרות. הגורם הגנטי יכול להתבטא בצורה שונה ובדרגות שונות אצל בני אותה משפחה.

נהוג לחשוב כי טיקים נגרמים מלחצים נפשיים, אך זה לא מדויק. כשהטיק קיים, מתח, חוסר שינה, או סיבות רגשיות אחרות יכולות להשפיע על עוצמתו, אך הן לא הגורמות לו. עם זאת, הטיפול יכול להיות מניעת מתח או הקפדה על שעות השינה.

הטיקים, כאמור הם בעיקר בעיה חברתית שניתן לטפל בה, אך הם לא מסוכנים. ייתכן והם גורמים לבעיה תפקודית אצל הנער ואז חשוב לטפל בהם. אם מחליטים לטפל תרופתית, התרופות היעילות ביותר לטיקים הן אלה שחוסמות את הקולטנים לחומר שנקרא דופאמין, ומשמשות גם לטיפול בבעיות פסיכיאטריות שונות שאינן קשורות לטיקים. היעילה ביותר היא הלידול, אך כיום היא בשימוש מועט בגלל תופעות הלוואי שלה. תרופה חדשה יותר מקבוצה זו היא ריספרדל (ריספונד). משתמשים גם בתרופות מקבוצות אחרות שאינן קשורות לדופאמין, כמו קלונידין או טופמקס. הטיפול משתנה בהתאם לעוצמת הטיקים ויכול להינתן לתקופה של כמה חודשים או שנה ואז ניתן להפסיקו ולהמשיך לעקוב.

להורים שילדם סובל מטיקים הייתי ממליץ להמתין ולראות איך משפיע הטיק על תפקודו והאם הוא בכלל מפריע לו. במידה ויש הפרעה תפקודית ניתן לפנות לנוירולוג או רופא משפחה ולהחליט על דרך הטיפול. בכל מקרה זוהי תופעה חולפת שעוצמתה נגזרת ממצבו הנפשי של הילד לכן עם הופעתה רצוי לבדוק האם יש מתחים בסביבתו של הילד.