האם דיאטת "ניקוי רעלים" מועילה לנו?

כוסות מיץ מלפפון

דיאטת ניקוי הגוף מרעלים היא דיאטה נפוצה ונהוג לחשוב שהיא מועילה לבריאותנו, אך האם זה באמת כך? חיים אדיב, דיאטן במכבי,  מסביר לנו מהי דיאטת ניקוי רעלים ומנפץ מיתוסים נפוצים.

בראש ובראשונה, חשוב לתקן את המונח עצמו. המינוח "ניקוי הגוף מרעלים" אינו מוצלח, נכון יותר לומר "ניטרול רעלים" (או "דטוקסיפיקציה"). בדיאטה כזו, הגוף צריך להיפטר משני סוגים של חומרים: תוצרים מיותרים של חילוף החומרים (המטבוליזם) הטבעי, וחומרים זרים שאינם אמורים להמצא בגוף באופן טבעי (xenobiotics), להם נחשף האדם באמצעות בליעה, שאיפה או מגע (חומרי הדברה, מתכות כבדות, חומרי קוסמטיקה, חומרי ניקוי, תרופות, הורמונים, מזהמים באוויר ותוספי מזון מסוימים).
למעשה, יש לגוף מערכות ביולוגיות אפקטיביות לניטרול, הפרשת חומרים זרים ותוצרים מטבוליים מיותרים באמצעות הכבד (לנוזל המרה ולצואה) והכליות (לשתן). מערכות אלה אינן זקוקות ל"מבצעים" או דיאטות מיוחדות קצרת טווח כדי לעשות את תפקידן.
עם זאת, יש סוגי מזון מן הצומח המכילים חומרים אשר משפרים את תפקוד המנגנונים בכבד ומנטרלים את הרעלים, ביניהם בולט חומר בשם סולפורפן (sulforphane), המצוי בעיקר בירקות ממשפחת הכרוביים (ברוקולי, נבטי ברוקלוי, כרוב על סוגיו וכרובית).
מניעה טובה יותר מאלף טיפולים, לכן מניעת החשיפה לחומרים זרים או הקטנתה תקל את הנטל מעל מערכות הגוף האמונות על ניטרולם והרחקתם. יש היבטים של מניעת חשיפה או הקטנתה המותנים בחקיקה או תקינה ברמת המדינה, אך הרבה תלוי גם בבחירה או הרגלים נכונים ובריאים שלכם.
דיאטות ל"ניקוי רעלים" הן פופולאריות, אופנתיות וקצרות טווח. אין ראיות מדעיות לכך שהן אפקטיביות. דיאטות אלה כוללות לרוב:תקופה של צום ואחריה תזונת חסר המבוססת על ירקות ופירות טריים או מיציהם, תוספים על בסיס צמחי ותוספים אחרים, וחוקן, או בשמו המכובס "שטיפת קולון".
לדיאטות אלה יש תופעות לוואי לא רצויות: הצום עלול לגרום לחסרים תזונתיים (חלבון, ויטמינים ומינראלים), ויכולה לחול ירידה חדה במשקל, המביאה לשחרור חומרים זרים מרקמת השומן ועליה חדה של רמתם בדם. חוקן עלול לגרום להתיבשות, כאבים, נפיחות, בחילה, הקאה ולעתים ניקוב המעי וסיכון לתמותה.
המשמתמשים בדיאטות אלה עשויים לטעון שהן משפרות סובייקטיבית את הרגשתם. אין ספק שהן מקטינות חשיפה לחומרים זרים בטווח הקצר, אך ניתן לעשות זאת בצורה מגוונת ומאוזנת יותר לטווח הארוך. אורח חיים בריא המקטין חשיפה לחומרים זרים הינו אפקטיבי ובטוח יותר מ"מבצעים" דראסטיים קצרי טווח.