דלקת קרום הלב – פריקרדיטיס

הפריקרדיום (קרום הלב) הוא שק של רקמת חיבור המקיפה את הלב. פריקרדיטיס זו דלקת של  קרום הלב. ברוב המקרים הגורם למחלה הוא וירוס. סיבות נדירות יותר הן: מחלות דלקתיות כמו זאבת אדמנתית (לופוס) ודלקת פרקים שגרונית, ומחלות כגון שחפת, אי ספיקת כליות קשה, מחלות ממאירות, טראומה לבית החזה, תת תריסיות קשה, או סיבוך לאחר אוטם שריר הלב. לעיתים לא מוצאים סיבה.

מהם הסימפטומים של דלקת קרום הלב?

הסימפטומים של פריקרדיטיס תלויים בגורם. כאשר הגורם ויראלי הסימפטומים הם מחלת חום דמוית שפעת, כאב בחזה, קוצר נשימה וחולשה. המחלה לרוב קצרה (שבוע או מעט יותר) וחולפת מעצמה, במיעוט המקרים הסימפטומים מתמידים (חצי שנה או יותר) ואז הפריקרדיטיס נקרא כרוני. פריקרדיטיס עלול לגרום להצטברות נוזל סביב הלב (תפליט פריקרדיאלי). נוזל בכמות גדולה לוחץ ומפריע לחדרי הלב להתמלא בדם, מצב המצריך ניקוז של הנוזל.

טיפול בדלקת

המחלה כאמור לרוב חולפת מעצמה, במקרים קלים הטיפול מכוון לשיכוך הדלקת ולהקלת הסימפטומים (הכאב בחזה): תרופות נוגדות דלקת כמו אספירין ודומיו.

במקרים קשים בלבד ניתן טיפול בסטרואידים. לעיתים נדירות  פריקרדיטיס כרוני גורם להצטלקות והתעבות הפריקרדיום המקיף את הלב, תהליך המפריע לפעולת הלב ואז יש צורך להסיר את הפריקרדיום בניתוח. אבחון וטיפול מוקדמים בפריקרדיטיס עשויים למנוע את הסיבוכים הללו.

המידע באדיבות ד"ר דוד רוט, מומחה בקרדיולוגיה במכבי ובהדסה הר הצופים.