ברירה טבעית

22805-Blog-Photo-NEW_40-(21637)-2

מתברר שאנחנו לא עקביים בתכונות שאנו מחפשים בבני זוג פוטנציאליים. במה זה תלוי? במספר האפשרויות העומדות בפנינו

מה אנחנו מחפשים בבן זוג פוטנציאלי? השכלה? עבודה טובה? או אולי מראה חיצוני מושך? מתברר שהפתרון תלוי בכמות האופציות שלנו.

חוקרים ערכו ניסוי באירועי "ספיד-דייטינג": אירוע פנויים-פנויות שבו לכל זוג יש דקות אחדות להכיר זה את זה לפני שהם עוברים להכיר בן זוג פוטנציאלי אחר, ובסופו המשתתפים מדרגים את בני הזוג שהתאימו להם ביותר. הניסוי נערך בקרב 1,868 נשים ו-1,870 גברים ב-84 אירועים כאלה, ובדקו את התכונות שהמשתתפים חיפשו בבני הזוג.

מממצאי המחקר, שפורסם בכתב העת Psychological Science, עולה כי יש הבדלים משמעותיים בתכונות הנחשקות בקרב בני הזוג, והם משתנים בהתאם לגודל האירוע ולמספר המשתתפים בו.

המשתתפים חולקו לשתי קבוצות. האחת כללה 15–23 משתתפים, ואילו בשנייה היו 24–31 משתתפים. מהתוצאות עולה כי בקבוצות הקטנות ביססו המשתתפים את החלטתם בעיקר על מאפיינים כגון דת, מקצוע, תואר אקדמי ואם האדם השני מעשן או לא. לעומת זאת, בקבוצות הגדולות ההחלטות בוצעו בהתבסס על מאפיינים שטחיים ובולטים יותר לעין – גיל, גובה, משקל ומבנה גוף.

"אין ספק שהתכונות שאנחנו מחפשים בבני הזוג שלנו שונות מאלה שנחפש כשנלך לקניות בסופר", אומרת אליסון לנטון, מובילת המחקר מאוניברסיטת אדינבורו, "אך אחת הנקודות שאנחנו מנסים להעביר כאן היא שהמוח שלנו זהה בשני המקרים, ויש מגבלות לכמות המידע שהוא מסוגל לעבד בבת אחת. אם אנחנו ניצבים אל מול אפשרויות בחירה מרובות מדי, מוחנו יבצע את הבחירה בהתבסס על מידע שהוא מסוגל לעבד במהירות, גם אם גורלנו הרומנטי ניצב על הכף".

ולכן בפעם הבאה שאתם יוצאים במטרה למצוא בן זוג פוטנציאלי לטווח הארוך, ייתכן שתרצו לוודא שאתם נמצאים במקום שבו המבחר אינו כה גדול. כך הבחירה שתעשו תהיה מושכלת ומעמיקה, ולא מושתתת על מאפיינים שטחיים. למחקר גם השלכות על אתרי ההיכרויות – והרי שם אנחנו ניצבים מול אלפי אפשרויות פוטנציאליות, וכדאי שנהיה מודעים למגבלות של מוחנות בתהליך בחירה שכזה.