אביב הגיע, אפצ'י בא

אלרגיה צמחים
עונת האביב הגיעה ואיתה גם שלל אלרגיות שמקורן בחילופי עונות. אך האם באמת ניתן להאשים את מזג האוויר באלרגיה שלכם? פרופסור יצחק כץ, אלרגולוג במכבי, עונה על כל השאלות בנושא.

עודכן בתאריך 25.2.19

מהם הגורמים לאלרגיה?
גורמי האלרגיה הנם גורמים החודרים לגוף בשאיפה (אלרגיה לנשאפים), דרך מערכת העיכול (אלרגיה למזון), או דרך תרופות או לחרקים (אלרגיה לארס חרקים).
אלרגנים אלו מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות:
א. אלרגנים תוך ביתיים – חומרים גורמי אלרגיה המצויים בתוך הבית והם אינם עונתיים כגון בעלי חיים שונים, גומי, עובשים וקרדית אבק הבית.
ב. אלרגנים חוץ ביתיים – אלו בד"כ אלרגנים שנובעים מאבקני צמחים (עצים, דשאים, שיחים) והם נוטים להיות עונתיים.

מהם הסימנים לתגובה אלרגית?
תגובה אלרגית היא אחת התגובות הבולטות של מערכת החיסון. מבחינה מדעית היא מוגדרת כרגישות-יתר מידית שלפיה מערכת החיסון מגיבה בחוזקה לגירויים חיצוניים. התגובה באה לידי ביטוי קליני מיידי תוך דקות אחדות.
רגישות היתר מתבטאת בהתרחבות כלי הדם וכן בהתכווצות שריר באזור החשיפה /החדירה של הגורם מחולל האלרגיה, המכונה "אלרגן". זו למעשה התגובה החיסונית המהירה ביותר בטבע, והיא מערבת את מרכיבי מערכת החיסון שברקמות החשופות לעולם החיצוני: עור, רירית מערכת הנשימה, מערכת העיכול ועוד. במקרים קיצוניים התגובה האלרגית היא רב מערכתית (פוגעת ברקמות שונות). תגובה זו, המתרחשת בשל חדירת האלרגן לזרם הדם (עקב זריקה, בליעה או עקיצה) או לתאים בריריות, מתבטאת בתסמינים בו זמניים של כמה תופעות כגון תפרחת מתפשטת, נפיחות, גרד מתפשט, קוצר נשימה, שלשול, ירידת לחץ דם והפרעות בקצב הלב. התגובה יכולה להיות קלה או קשה עד כדי סכנת חיים, ולפיכך היא מחייבת טיפול מיידי. מלבד תופעות חדות אלה, באזור חדירת האלרגן מתפתחת תגובה מאוחרת יותר המתבטאת בהצטברות של תאי דלקת. אם כן, התגובה האלרגית היא תהליך דו- שלבי: האחד – מיידי שבא לידי ביטוי בתוך דקות אחדות מהחשיפה לאלרגן 20-10) דקות), והאחר – דלקתי המתבטא מספר שעות לאחריה (8-4 שעות).

מהי ההגדרה לאלרגיה ואילו בדיקות יש לבצע על מנת לאשש אותה?
אלרגיה היא עניין של גיאוגרפיה. גורמי אלרגיה שהם רלוונטיים באזור אחד אינם קיימים במקום אחר. אלרגיה לפי הגדרה הנה מחלה הנגרמת מחשיפה לגורמים חיצוניים – אשר רובם מוגדרים ברפואה. לכן, מטרת בירור אלרגיה היא לזהות גורם ספציפי. תשובה של זיהוי גורם אלרגי כללי או אלרגיה ל"מזג האוויר" – אינה קבילה.
בדיקות להוכחת ואבחון מחלה אלרגית מתחלקים לכמה סוגים:
1. בדיקות כלליות שמטרתן להעריך האם קיימת אלרגיה.
2. בדיקות לאבחון קיום אלרגיה ספציפית.
3. בדיקות לאבחון מחלה.
4. בדיקות לאשש את הקשר בין המחלה לגורם האלרגיה.

לאיזה סוג אנשים יש נטייה לפתח אלרגיות?
תגובה אלרגית תתרחש לרוב באנשים עם נטייה גנטית לכך. יש לציין כי רוב האנשים האלרגיים אינם מודעים ללקותם לפני התפרצות האלרגיה.

אילו מיתוסים על אלרגיה קיימים, והאם הם נכונים?
ישנם מיתוסים רבים אודות אלרגיה, כדוגמת "אלרגיה לשינויי מזג האוויר". מיתוס זה אינו נכון– לכל אלרגיה יש גורם ייחודי ומוגדר שמוביל להתפרצותה.

קיימות אלרגיות שונות ומשונות. ספר לנו על אלרגיה נדירה שנתקלת בה
ישנה אלרגיה לנוזל גוף, לזרע. אלרגיה זו מוזרה מאד ויכולה להיות מציקה ביותר לאישה שאלרגית לזרע בעלה או בן זוגה. בנוסף, יש אלרגיות לעקיצות חרקים שמסכנות חיים. כדי למנוע אותן הלוקים בהן חייבים לקבל חיסונים ולשאת מזרק.
כמו כן, ישנן אלרגיות לעור או לצבע רצועות תפילין. נתקלתי בנער בר מצווה עם פריחה על יד שמאל לאחר שהחל להניח תפילין.

האם יכולה להיווצר תגובה אלרגית בעקבות נטילת תרופה מסוימת?
אם התרחשו תגובות אלרגיות אופייניות לאחר נטילת תרופה (כגון פריחה בעור או התקף קוצר נשימה מלווה בפריחה) תוך דקות עד שעות ספורות לאחר נטילת תרופה – ניתן להניח כי התרופה גרמה לתופעה. יש לגשת לבדיקה ראשונית של רופא, שקרוב לוודאי ייתן לחולה את התווית של אלרגי לתרופה זו עד אשר יוכח אחרת.

מהם דרכי הטיפול באלרגיה?
טיפולים באלרגיות קיימות כוללים טיפולים תרופתיים הניתנים לחולה, הימנעות ממגע עם גורם האלרגיה, וטיפול חיסוני אשר מורכב מאותו החומר אליו המטופל אלרגי. מטרת החומר בחיסון היא להחליש את תגובת הגוף לגורם המייצר את האלרגיה אם וכאשר הוא יחדור לגוף.

מזונות גורמי אלרגיה
חלב, ביצים, שומשום, בוטנים, מיני אגוזים, דגים ופירות ים. במקרים נדירים יותר הגורמים הנמנים הם קיווי, כוסמת וסויה. לעיתים אף נוצרת אלרגיה משילובים בין המאכלים.