10 מזונות שאינם בריאים כפי שהם נראים

גם לכם יצא לרכוש מוצר שעל פניו נראה בריא, אך לאחר מכן התברר לכם שהוא לא בהכרח טוב לבריאות? אנחנו מביאים בפניכם 10 מוצרים שאמנם מוצגים כבריאים, אך הם לאו דווקא כאלה

דגני בוקר צ'ריוס ארוחת בוקר קורנפלקס

דגני בוקר

קערת דגנים היא לא באמת ארוחה של אלופים.
הדגנים מכילים ברובם כמויות גדולות של סוכר, במיוחד דגני הבוקר הממותקים שרבים מאיתנו קונים עבור הילדים.
גם דגני הבוקר שאינם נתפסים בעיננו כממותקים באופן מובהק, מכילים לא מעט סוכר ו/או ממתיקים מלאכותיים מסוגים שונים. כמו כן, ברוב אריזות הדגנים מציין היצרן כי הדגנים הם דגנים מלאים, אך קיימים פערים בכמויות הסיבים התזונתיים בין סוגי הדגנים השונים. לכן, חשוב מאד לבדוק בסימון התזונתי את כמות הסיבים ל-100 גר' מוצר.
בנוסף, חשוב להשוות בין האריזות השונות ולבחור את דגני הבוקר שמכילים הכי פחות סוכר והכי הרבה סיבים תזונתיים.

חטיף אנרגיה
הוא לא באמת "חטיף בריאות".
היתרון העיקרי של חטיף האנרגיה נובעת מכמותו הקטנה. האריזה הבודדת עוזרת לנו להגדיר גבול למנה ולא להגזים בנשנוש אינסופי.
עם זאת, מדובר בחטיף לכל דבר. העיפו מבט ברשימת הרכיבים – למרות שמדובר במוצר קטן, רשימת הרכיבים בו מאד ארוכה ומכילה סוכרים וממתיקים למיניהם כרכיב העיקרי של המנה, וכן תוספים של צבעי מאכל, מייצבים, משמרים וכו'.

משקאות דיאט
רבים יאמרו "אבל אין בזה סוכר!" ולכן צורכים משקאות דיאט בכמויות מאד גדולות.
נכון שבמשקאות הללו אין סוכר, אך חשוב להתייחס גם למרכיבים שכן קיימים במשקאות אלו: ממתיקים מלאכותיים וצבעי מאכל, שמזיקים לבריאותנו.
אם נסתכל רק על החישוב הקלורי נמצא שמים ומשקאות אלו דומים, אך מבחינה בריאותית הדבר רחוק מלהיות נכון.

פופקורן לייט להכנה מהירה במיקרוגל
הפופקורן שנקנה בשקיות להכנה מהירה מכיל כמות גדולה מאד של מלח ושומן.
"לייט" משמעו כשליש פחות קלוריות או שומן מהמוצר המקורי, אך לא ניתן להסיק מכך שהמוצר הוא דל שומן: אריזת פופקורן מופחת שומן מכילה כ-350 קלוריות.
הדרך הטובה ביותר היא להכין פופקורן בשיטה של פעם, בסיר, עם מעט שמן וגרגרי תירס טבעיים. באופן זה אתם שולטים בכמות השמן והמלח.

סילאן (דבש תמרים)
שימו לב לסימון התזונתי של המוצר.
הסוג הזול יותר של דבש התמרים מכיל 50% סילאן ו-50% של תוספת סוכר. השקיעו בעצמכם: אמנם תשלמו מעט יותר, אך בתמורה תקבלו צנצנת שמכילה 100% סילאן טבעי – בלי שום תוספות מיותרות.

לחם מחיטה מלאה
כיום ישנה המלצה גורפת של ארגוני בריאות בארץ ובעולם להעשיר את התזונה שלנו בדגנים מלאים. לחם ומאפים הם המקור העיקרי של רבים לצריכת דגנים מלאים אלו.
למדנו לזהות לחם שמקורו בדגנים מלאים על פי צבעו, אך אין זה תמיד המאפיין הנכון.
מאפיות נעזרות לעיתים בשיטות שונות לצביעת לחמים שאינם מכילים קמחים מלאים כלל או מכילים אותם רק באופן חלקי ביותר. שיטות צביעת הלחם נעשית בעזרת צבעי מאכל כדוגמת קרמל, מולסה ולתת, וכך הלחם או הלחמנייה נראים כעשויים מחיטה מלאה.
אין זה מספיק לבחור לחם על פי צבעו הכהה. כדי לוודא שהלחם אכן מלא, רצוי לקנות את אותו באריזה הסגורה עליה מצוין ההרכב המדויק והסימון התזונתי של הלחם. לחם מלא באיכות טובה יכיל לפחות 9-10 גר' סיבים ל-100 גר' לחם.
כמו כן, על פי החוק – לחם מסומן כלחם מלא רק אם הוא מכיל 51% קמח מלא ו-49% קמח רגיל.
בכדי לוודא שהלחם יכיל יותר סיבים ואחוזים גבוהים של חיטה מלאה, רצוי לחפש על גבי הסימון את המשפט "לחם מקמח חיטה מלאה" ולאו דווקא "לחם חיטה מלאה".

תרכיז ממותק עם ויטמינים
הפרסומות מנסות להציג לנו את התרכיז כממתיק בריא יותר מכיוון שהוא מוסיף ויטמינים לילדים שלנו. חשוב לשים בצד את ניסיון השיווק הזה ולראות את המוצר כפי שהוא: תרכיז עשיר מאד בסוכר.
את הויטמינים חשוב שנקבל מאכילת ירקות ופירות, כשבמקביל נרגיל את ילדינו לשתות מים – ולא משקאות ממותקים.

פרוזן יוגורט/יוגורט עם תוספות
יוגורט הוא אחד ממוצרי החלב שנחקרו והראו תרומה רבה לבריאותנו.
יחד עם זאת, חשוב להפריד את היוגורט הטבעי מכל המוצרים הנלווים שלכאורה מבוססים עליו.
פרוזן יוגורט או יוגורט הקונים ביוגורטיות לא מספק לנו את היתרונות הבריאותיים שיוגורט רגיל מספק.
חלק מהפרוזן יוגורטים עברו תהליך חימום לפני תהליך ההקפאה שבו נכחדו כל החיידקים הפרוביוטיים שטובים לנו, ואף נוסף אליו סוכר.
גם אם לא הוסיפו סוכר ליוגורט, המנה שמכינים בהרכבה עצמית תכיל לרוב פירות ממותקים, פצפוצי שוקולד, סירופ שוקולד, סוכריות קופצות, סוכריות עדשים ועוד. כך הופכת מנת פינוק טובה (יוגורט עם פירות טבעיים) למנה עשירה מאד בסוכר, שומן וקלוריות, הפוגעת בבריאותנו.

פירות יבשים ופיצוחים
הפירות היבשים, האגוזים והזרעים (חמניות, דלעת ושומשום) נחשבים לבריאים מאד, אך לצד זה חשוב מאד לזכור מספר דברים:
חלק מהפירות היבשים עוברים תהליך עיבוד הכולל ייבוש, תוספות סוכר, ציפוי אבקת סוכר, תוספות גופרית וצבעי מאכל. בנוסף, הפיצוחים הקלויים מחוממים ובכך נפגעת כמות ואיכות השומנים הבריאים בהם, וכן מוסיפים להם מלח בכמות גדולה.
רוצים לנשנש באופן בריא? קנו פירות יבשים ללא תוספת סוכר, ודאו שהפיצוחים אינם קלויים ומומלחים ואכלו כמה שיותר טבעי.

מיונז לייט
מיונז אמיתי מורכב משמן וביצים, מה שהופך אותו לעשיר בשומן רווי וכולסטרול. בנוסף, המוצר מכיל כמות גדולה של מלח. האם מוצר הלייט מספק חלופה בריאה יותר?
מיונז רגיל מכיל בין 60-78% שומן. מיונז לייט מכיל 38%, משמע שכמות השומן אכן מופחתת, אך עדיין גבוהה. מוצר מזון זה אינו נחשב למאכל דל שומן בדיוק כפי שגבינה המכילה 38% לא תיתפס בעינינו כבריאה ודלה בשומנים.
לכן, אם בחרתם במיונז לייט – השתמשו גם בו במידה.

  • המידע באדיבות: טלי גולדנברג, דיאטנית במכבי.