הגעתם לגיל השלישי ואתם סובלים מחרדות? יש לנו את השיטות לטפל בהן

מהם הגורמים לחרדה בגיל השלישי? איך מזהים שמדובר בחרדה? ואיך אפשר להקל עליה? אפרת דורון, מרכזת תחום המיינדפולנס במכבי טבעי, מסבירה על ההבדל שבין פחד לחרדה ועל הטיפולים המשלימים שיכולים לסייע בהתמודדות עם חרדה

הגיל השלישי מאתגר אותנו עם מצבים חדשים בחיים, למשל פרישה מהעבודה, פגיעה בביטחון הכלכלי, מעבר לבית אבות או מעבר לדירה חדשה, בני משפחה וחברים נפטרים וכיו״ב. כל אלו, יכולים להוות טריגר לחרדה.

אפרת דורון, רכזת תחום מיינדפולנס במכבי טבעי, מחדדת לנו את ההבדל שבין חרדה לפחד:
חרדה היא מצב רגשי, פסיכולוגי ופיזיולוגי, שבו אדם מרגיש פחד וחוסר שקט נפשי ופיזי, בעקבות מחשבה שמשהו רע עומד לקרות. לעיתים מדובר במחשבות הקשורות לאיום וסכנה ממשית, ולעיתים אלו מחשבות דמיוניות העשויות להופיע באופן מודע או בלתי מודע.

חרדה לא תהיה קשורה בהכרח לגירוי חיצוני או לסכנה עתידית ממשית.
הפחד, לעומתה, הוא תגובה אוטומטית למצב של סכנה ממשית ומיידית. פחד יעורר בנו את תגובת 'הילחם או ברח', לעומת חרדה הנתפסת כחוויה של חוסר שליטה במציאות, או דבר שלא ניתן להימנע ממנו שמעורר חוסר אונים.

מהם התסמינים של חרדה?

התסמינים האופייניים של חרדה מתבטאים בטווח רחב של תופעות פיזיולוגיות ורגשיות, ממשיכה להסביר אפרת דורון. תופעות אלו יכולות להיות מאוד מינוריות, או להגיע למצבים חמורים הדורשים התערבות רפואית. ברמה הפיזיולוגית, חרדה יכולה להתבטא בדופק מואץ, קוצר נשימה, כאבי בטן או ראש, סחרחורת, חיוורון, רעידות, הזעה, לחץ דם מואץ, צורך במתן שתן. ברמה הרגשית חרדה יכולה להתבטא במתח, אי שקט, עצבנות, מחשבות חוזרות של פחד דאגה וחוסר ביטחון.

סיבות אפשריות נוספות לחרדה יכולות להיות, בין השאר, פחד מאיבוד שליטה על החיים, ירידה בפעילות גופנית, חוסר הקפדה על תזונה בריאה וחשש ממחלות.

הטיפולים המומלצים יהיו בדרך כלל טיפול פסיכולוגי, טיפול תרופתי וכמובן לווי ותמיכה משפחתית לאורך כל תהליך הטיפול.

מכבי טבעי שמחה להציע שילוב רפואה משלימה במסגרת הטיפול השלם, כדי להקל על התסמינים ולשפר את חיי היום-יום.

טיפולים משלימים להקלה על תסמיני חרדה

הומאופתיה: מטופלות ומטופלים מגיבים כל אחת ואחד באופן שונה, לכן הביטויים הרגשיים הינם מגוונים, כגון כאבי ראש, בלבול, סחרחורות ועוד. ההומיאופתיה שואפת לזהות את דפוסי התגובה האישיים של המטופל.ת, ועל בסיסן להתאים תכשיר אישי למטופל.ת, המיועד למיתון התגובה הרגשית והשגת תחושה של איזון.

רפלקסולוגיה: שיטה המשקפת את כלל מערכות הגוף בכפות הרגליים. העיסוי העדין בכפות הרגליים מסייע לשחרור אנדורפינים (הורמונים טבעיים הקיימים בגוף, המסייעים בשיכוך כאבים ושיפור מצב הרוח), ובכך תומך באיזון הרגשי.

נטורופתיה: הנטורופתיה גורסת כי התסמין מהווה איתות על חוסר איזון במערכת אחת או במספר מערכות בגוף האדם. מטרת הטיפול הינה לזהות את הסיבה להיווצרות הבעיה, ולטפל בסיבה באמצעות התאמת אורח חיים בריא, בדגש על התאמת מזונות, תוספי תזונה וצמחי מרפא.

דיקור סיני: דיקור משפיע על הרבדים הגופניים, הרגשיים והנפשיים באדם. הדיקור משפר זרימת אנרגיה הנחסמת בשל הרגשות העולים במצבים כגון חרדה, ובאופן זה, מביא הדיקור לתחושה של שלווה ויציבות, מפחית רגשות של חרדה ואי שקט ומאפשר למטופל.ת לגייס כוחות להתמודדות עם המציאות החדשה.

מיינדפולנס: שיטת תרגול להתמודדות והפחתת מתח וחרדה, שיפור יכולת ההתמודדות עם כאב פיזי ונפשי וביכולות הריכוז והקשב.
התרגול כולל תרגילי מדיטציה, ריקון או הפחתת מחשבות, דמיון מודרך ויכולת התבוננות פנימית. יתרונות המיינדפולנס מוכחים מחקרית: התרגול תורם לאיזון של לחץ הדם, לשיפור איכות השינה, כישורים קוגניטיביים ולחיזוק המערכת החיסונית.

שיאצו: משמעות המילה שיאצו ביפנית: "לחץ בעזרת האצבעות".
הלחץ שמפעיל.ה המטפל.ת על נקודות חיצוניות בגוף המטופלת משחרר חסימות אנרגטיות, מאזן את זרימת האנרגיה, וכך מסייע לגוף ולנפש להתמודד עם האתגרים הקיימים אצל המטופל.ת.

מזמינים אתכם להכניס שלווה, איזון ותמיכה לשגרת היומיום שלכם. לקביעת תור >>