רפואה משלימה להקלה על סוכרת בגיל השלישי

בגיל השלישי הסיכון לחלות בסוכרת (לרוב מסוג 2) עולה בכ-15%. הרפואה המשלימה מציעה מגוון טיפולים תומכים לטיפול בסוכרת סוג 2 האופיינית לגיל זה

סוכרת בגיל השלישי

מחלת הסוכרת מאופיינת בהפרעה בחילוף החומרים בגוף, הגורמת לעלייה ברמת הסוכר בדם. הלבלב מייצר את הורמון האינסולין, שלו תפקיד מרכזי באיזון רמות הסוכר בגוף. כאשר ישנה בעיה ביצור של אינסולין או במצב בו תאי הגוף אינם מגיבים לאינסולין, ספיגת הסוכר ברקמות אינה מספקת ורמות הסוכר בדם עולות. כך נוצר מצב של סוכרת.

למחלת הסוכרת שני סוגים עיקריים:

סוכרת מסוג 1 (type 1) – שבה חולים כ-10% מכלל החולים בסוכרת בארץ, והיא לרוב מחלה אוטואימונית שמתגלה בגיל צעיר. במצב זה נפסק ייצור האינסולין בגוף, ולכן הטיפול הוא באמצעות מתן אינסולין.
סוכרת מסוג 2 (type 2) – שבה חולים כ-90% מכלל החולים בסוכרת בארץ, והיא קשורה באופן מובהק לנטייה תורשתית ולסגנון חיים. סוכרת מסוג 2 מאופיינת בירידת תגובתיות תאי הגוף לאינסולין כך שספיגת הסוכר ברקמות אינה מספקת.

סוכרת בגיל השלישי

ברוב המקרים שבהם מופיעה סוכרת בגיל המבוגר, מדובר בסוכרת מסוג 2. כמו כן, בגיל זה הסיכון לחלות עולה בכ-15%. בין הטיפולים המועילים הקיימים כיום נמנות תרופות המסייעות לוויסות רמות הסוכר בדם, פעילות ספורטיבית המתגברת במידה מסוימת על התנגדות התאים לאינסולין, תזונה המסייעת לוויסות רמות הסוכר בדם ותפריטי מזונות המסייעים להתגבר על התנגודת לאינסולין. במקרים קיצוניים יומלץ גם מתן אינסולין.

לצד אפשרויות טיפול אלה הרפואה המשלימה מציעה טיפולים שונים להקלה על תסמיני הסוכרת מסוג 2:

נטורופתיה: הנטורופתיה רואה בתסמינים איתות לחוסר איזון במערכת אחת או במספר מערכות בגוף האדם. מטרת הטיפול הינה לזהות את הסיבה להיווצרות הבעיה, ולטפל בה באמצעות התאמת אורח חיים בריא בדגש על התאמת מזונות, תוספי תזונה וצמחי מרפא. תזונה מותאמת אישית, תוספי מזון שונים וצמחי מרפא יכולים לסייע להפחתת התנגודת לאינסולין וויסות רמות הסוכר בדם וברקמות, חיזוק הלבלב ותאים יצרני אינסולין בתוכו, והקטנת הנזקים לרקמות שונות בשל רמות סוכר גבוהות בדם.

רפלקסולוגיה: שיטת טיפול זו מאבחנת חוסר איזון בין מערכות הגוף והנפש באמצעות השתקפות המערכות בכפות הרגליים. העיסוי העדין בכפות הרגליים מסייע לשחרור אנדורפינים, ויסות הורמונים המסייעים בוויסות משק הסוכר, ושיכוך כאבים נוירופטיים (שמקורם בעצבים).

דיקור סיני: דיקור משפיע על הרבדים הגופניים, הרגשיים והרוחניים של האדם. הדיקור עשוי לשפר את איזון רמות הסוכר בדם על ידי הפחתת התנגודת לאינסולין, הפחתת סטרס וחיזוק הלבלב, וכן טיפול בכאבים הנובעים מנזק שנעשה לכלי דם ועצבים בשל הסוכרת.

שיאצו: שיטת מגע יפנית המבוססת על הפילוסופיה הסינית, שבה מפעילים המטפלים לחץ על נקודות שונות על גוף המטופלים. לחץ זה משחרר חסימות אנרגטיות ומאזן את זרימת האנרגיה, מה שעשוי להביא לוויסות רמות הסוכר בדם, שיפור זרימת הדם, הפחתת כאבים וחיזוק הלבלב.