איפה שמתי את המשקפיים? כל טיפולי רפואה המשלימה שיעזרו לכם לשמור על הזיכרון

אובדן זיכרון הוא חלק בלתי נפרד מתהליך ההזדקנות. מהם הגורמים לבעיות הזיכרון בגיל השלישי? איך אפשר לשפר את הזיכרון וכיצד הרפואה המשלימה יכולה לסייע?

ירידה בזיכרון בגיל השלישי

״זיכרוני זכרונו לברכה״, הוא אחד המשפטים הנפוצים שנאמרים בהומור על ידי נשים וגברים בגיל השלישי. זה יכול להתחיל עם סימנים קטנים כמו כשאתם שואלים את עצמכם ״איפה השארתי את המשקפיים שלי?״, ויש גם מי שלא זוכרים פתאום מתי הם דיברו עם המשפחה שלהם בפעם האחרונה. בהנחה שמטפלים בזמן, המצב יכול להישאר באזור הסימנים הקטנים האלה, אך במידה וזה לא מטופל, בעיות הזיכרון יכולות להמשיך ולהתפתח למצבים חמורים יותר כגון אלצהיימר וסוגים נוספים של דמנציה.

אובדן זיכרון הוא חלק בלתי נפרד מתהליך ההזדקנות, והקשר בין השניים נחקר רבות במשך שנים. מתוך המחקרים עולה כי חלק מבעיות הזיכרון בגיל השלישי יכולות לנבוע מדיכאון, חרדה, מתח או אירוע טראומטי בחיים. כמו כן, מצבים בריאותיים נוספים שעשויים להשפיע על הזיכרון הם: התייבשות, אלכוהוליזם, תופעות לוואי של תרופות מסוימות, תזונה לא מאוזנת, חוסר בוויטמין B12 ועוד.

המרכז הרפואי הידוע 'מאיו- קליניק' בארה״ב, ממליץ על שבע פעולות לשיפור הזיכרון:

1. שמירה על כושר מנטלי באמצעות תשבצים, משחקי ברידג׳, פעילות התנדבותית, לימוד נגינה ועוד.
2. הקפדה על מפגשים חברתיים באופן קבוע, ובכך להפחית דיכאון ומתח, שיכולים לתרום לאובדן זיכרון.
3. שמירה על סדר בבית, כגון בחירת מקום קבוע למפתחות ומשקפיים, ניהול יומן לקביעת פגישות, רשימות To-Do וכיו״ב (טיפ חשוב אגב לא רק לבני הגיל השלישי).
4. הקפדה על תזונה בריאה ומאוזנת והימנעות מחוסרים תזונתיים כגון חוסר ב-וויטמין B12 שעלול להוביל לבעיות זיכרון בגיל השלישי.
5. שילוב של פעילות גופנית יומיומית, על מנת להמריץ את זרימת הדם בכל הגוף, כולל המוח.
6. הקפדה על שעות שינה מספקות ואיכות שינה טובה. שינה איכותית עוזרת למוח לעבד חוויות ומספקת מנוחה לגוף כולו.
7. איזון מחלות כרוניות, בשיתוף מלא עם הרופא.ה המטפל.ת.

כיצד הרפואה המשלימה יכולה לעזור בשמירה על הזיכרון?

טיפולי רפואה משלימה יכולים לעזור להיטיב עם הבעיות הקיימות ולעזור ליישם את ההמלצות לעיל:

דיקור סיני ושיאצו מסייעים בהתמודדות עם חרדות, מתח ודיכאון, בטיפול בשרירים תפוסים ובשיפור השינה.
• ברפלקסולוגיה מאבחנים את כלל מערכות הגוף המשתקפות בכפות הרגליים. העיסוי העדין בכפות הרגליים משחרר אנדורפינים המסייעים לשיפור מצב הרוח, ואותו עיסוי עדין תומך בזרימה טובה של אנרגיה בכל הגוף יתרונות אלו הופכים את הרפלקסולוגיה לשיטה נפלאה להפחתת בעיות מתח, דאגה, חרדות ואף התמודדות עם בעיות שינה.

נטורופתיה היא טיפול שעוסק בהתאמת תזונה ותוספי תזונה באופן אישי לכל מטופלת ומטופל על מנת לאתר את שורש חוסר האיזון בגוף שגורם לתסמינים שונים. כמו שאמר היפוקרטס ״יהיו מזונותיך – תרופותיך, ותרופותיך – מזונותיך״, כך פועלת הנטורופתיה. תרומתה של תזונה מאוזנת ובריאה שכזו לאדם, תוך התייחסות לחוסרים והשלמתם, מורגשת ברמה הפיזית, ברמה המנטלית, תורמת לשיפור הזיכרון ועוזרת בשמירה על איזון במחלות כרוניות.

לזימון תור במכבי טבעי היכנסו >>

_________________
מקורות מידע:
זיכרון והזדקנות
מאיו קליניק – המלצות לשיפור הזיכרון