מה יותר בריא: תה או קפה? ואיפה יש יותר קפאין?

זמן קריאה: 4 דקות
|
21 בדצמבר 2020

כמה קפאין יש בתה

גם אתם לא מסוגלים לפתוח את הבוקר בלי קפה? או שמא אתם אנשי תה? חנה טלייסניק חלימי, דיאטנית קלינית במכבי, עושה סדר בערכים התזונתיים של כל משקה

מה יותר טוב? קפה או תה? בואו נבדוק!

 

תה: שחקן חדש-ישן

  • תה הוא המשקה השני הנפוץ בעולם אחרי מים.
  • התה הובא לאירופה כבר במאה ה-15 והפך למשקה פופולרי בשל תכולת הקפאין שבו.
  • כל סוגי התה הנפוצים כיום מיוצרים מעלי השיח Camellia Sinensis, שמוצאו בדרום מערב אסיה.
  • העלים שיהיו לתה שחור מתחמצנים וצבעם הופך מירוק לשחור, ואילו העלים שיהפכו לתה ירוק מחוממים, וכך נמנע מהם תהליך ההתחמצנות.
  • מלבד קפאין, עלי התה מכילים רמות גבוהות של נוגדי חימצון ששמם קטכינים, כשהמוכר בהם הוא ה-EGCG. בשל תהליכי העיבוד, התה הירוק מכיל כמויות גבוהות יותר של נוגדי חימצון מהתה שחור.
  • מחקרים הראו כי שתיית תה מסייעת בהפחתת לחץ דם, איזון רמות הסוכר בדם, הפחתת רמות הכולסטרול הכללי והכולסטרול ה"רע" (LDL-C), ומורידה סיכון לשבץ מוחי.
  • בסקירה שנעשתה ב-2011 נמצא קשר מובהק בין שתיית תה ירוק ובין הירידה בסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם. יש לציין כי בשתיית תה שחור לא נמצא קשר זה.
  • למרות המיתוסים הרבים, עדיין אין הוכחות חד משמעיות באשר לתועלת של שתיית תה לירידה במשקל.
  • ישנן עדויות לכך שאנשים השותים תה לוקים פחות בדיכאון. כמו כן, הם חשופים פחות לזיהום חיידקי ולכן נמצאים בסיכון נמוך יותר לחשיפה לסוגי סרטן.

קפה: המעורר הרשמי

  • הקפה מכיל מעל 1000 תרכובות פעילות, שהמוכרת בהן היא הקפאין. פולי הקפה עשירים מאד בתרכובות נוגדות חימצון.
  • גם שתיית קפה מקושרת לסיכון נמוך יותר לחלות במחלות לב, אם כי עדויות אלו אינן חד משמעיות.
  • מחקרים הראו כי שתיה מתונה של קפה מסייעת גם בהורדת הסיכון לשבץ מוחי.
  • קפה במינון גבוה יכול לגרום להפרעות בקצב הלב. לעומת זאת, בצריכה קבועה ומתונה הוא דווקא מוריד סיכון להפרעות בקצב הלב.
  • בשנים האחרונות מצטברות עדויות לכך ששתיית קפה מורידה את הסיכון לחלות בסוכרת.
  • יש הטוענים כי צריכת קפה מפחיתה מקרי סרטן שד, ערמונית ומעי גס.
  • עפ"י המכון האמריקאי לחקר הסרטן, צריכת קפה מורידה את הסיכון לחלות בסרטן רירית הרחם וסרטן הכבד, אך בעלת השפעה מועטה על הסיכון לחלות בסרטן הלבלב וסרטן הכליה.

ומה עם הקפאין?

  • בכוס תה יש כ-15-110 מ"ג קפאין (תלוי במשך השריית התיון בכוס).
  • בכוס קפה נמס-כ-75 מ"ג, במנת אספרסו-כ-65 מ"ג.
  • כמויות גבוהות של קפאין יכולות לפגוע במשק הסידן, המגנזיום והברזל. עם זאת תזונה מתאימה יכולה לצמצם תופעות אלה.
  • צריכה עודפת של קפאין קשורה לכאבי ראש, בחילות, חרדה, עצבנות, לחץ דם גבוה, דופק מהיר וחוסר מנוחה. כמות הקפאין הגורמת לתופעות אלה משתנה בהתאם למין, גיל, משקל, הבדלים גנטיים ומצב בריאותי.
  • לאוכלוסייה הכללית מומלץ לשתות עד 4 כוסות קפה ביום.
  • לנשים הרות ומניקות-מומלץ לא לצרוך יותר מ-200 מ"ג קפאין ביום, ובכל מקרה לשתות רק לאחר ההנקה.

אם כך, מה כדאי יותר לשתות?

הקפאין בתה הוא בצורת אמין טרציארי שהוא מסיס שומן ולכן האפקט שלו קטן. זו הסיבה שתה הוא משתן טוב אבל בעל אפקט מעורר חלש. הקפאין בקפה הוא בצורת אמין קווטרנרי שהוא מסיס מים ולכן הוא בעל השפעה חזקה יותר כי הוא נספג בקלות ופועל במהירות.

לאור העדויות הקיימות כיום נראה כי שתייה מתונה של תה וקפה היא בטוחה ותורמת לבריאות הכללית. יש לזכור כי המשקה שנבחר הוא רק רכיב אחד מתוך תזונה מאוזנת, המסייעת לשמור על בריאות טובה ולמנוע מחלות.

חורף חמים ונעים!