המדריך המלא לשנת פעוטות

זמן קריאה: 4 דקות
|
18 במאי 2020

שנת פעוטות

שינה רציפה ואיכותית חשובה מאוד להתפתחות תינוקות. המפגש המקוון שלפניכם, יעסוק בהקניית הרגלי שינה בריאים לתינוקות שלכם

 

כמו חמצן ומזון, גם שינה הינה חלק מהותי והכרחי בתפקוד ובהתפתחות בקרב מבוגרים וילדים כאחד. הרגלי שינה טובים לתינוקות משפרים את ההתפתחות הקוגניטיבית והפיזית של הפעוט, מפחיתים את הסיכוי לדיכאון ומשפיעים לטובה על המערכת החיסונית. לכן, חשוב מאוד להקפיד על שינה מספקת ובטוחה.

אז איך עושים את זה ואיך תדעו שהבייבי שלכם ישן טוב ובצורה מספקת?

טליה דרוקמן גפשטיין, יועצת טיפת חלב, יועצת שינה ומנחת ההורים במכבי שירותי בריאות, הכינה עבורכם וובינר שעונה על השאלות המרכזיות בנושא שינה וחשיבותה בקרב תינוקות, ויצייד אתכם בכלים לשיפור איכות השינה והקניית הרגלי שינה עצמאיים ובריאים עבורם.

מנגנון השינה

תינוקות נולדים עם מנגנון שינה לא בשל. מנגנון השינה מתחיל להבשיל לקראת גיל 6-8 שבועות, אז נתחיל לראות יותר הבדלים בין יום ללילה.
בגיל 5 חודשים המנגנון מגיע לשיא הבשלות.
הורמון המלטונין, שהוא ההורמון אשר משרה שינה, מופרש בחושך ומדוכא באור. לכן יש חשיבות לשמור על הבדלי היום והלילה – לא להדליק אור חזק בלילה ולא להדליק מסך פלפון/ טלוויזיה אשר פולטים אור ומדכאים את הפרשת המלטונין.

זיהוי חלונות שינה

"חלון שינה" הוא הזמן האופטימלי להשכיב תינוק לישון. זהו הזמן שבו התינוק עייף מספיק, אך לא עייף מדי. במצב של עייפות יתר מופרשים הורמוני סטרס אשר מקשים על הירדמות ופוגעים באיכות השינה. הדרך הטובה ביותר לזהות חלונות שינה היא על ידי סימני עייפות – פיהוק/ ירידה בתנועתיות/ שפשוף עיניים ועוד. בכי הוא סימן מאוחר ומעיד על מצב של עייפות יתר.

טקס שינה

טקס שינה הוא רצף פעולות החוזרות על עצמן ערב ערב לפני השינה. המטרות של טקס השינה הן – לאותת לתינוק שהולכים לישון, לעזור לו להיכנס לשינה רגוע ונינוח יותר ו"למלא" את המצברים שלו בחום ובמגע. לכן נמליץ על אמבטיה רגועה ונעימה, סיפור קצר בחדר השינה, הרבה מגע וחיבוקים תוך כדי… ולישון

הקניית הרגלי שינה שיקדמו הירדמות עצמאית

כדי שיוכל לחזור לישון במהלך היקיצות הטבעיות שמתרחשות בלילה (גם אנחנו המבוגרים, מתעוררים לעיתים במהלך הלילה), נרצה להפחית באופן הדרגתי את העזרה שלנו להירדמות שלו. כשיהיה מסוגל להירדם בכוחות עצמו, הוא כבר לא "יקרא" לנו להתעוררויות (שלא לצורך אכילה) ויוכל לישון באופן רציף יותר. מומלץ לחבר אל התינוק חפץ מעבר (שהוא בטוח לשינה!), כדי שאם הוא יתעורר, הוא יוכל לחבק אליו את חפץ המעבר, ולהמשיך לישון, ובמקביל, להפחית באופן הדרגתי את ההתערבות שלנו בזמן ההירדמות שלו.

התמודדות עם בכי

ההתמודדות עם הבכי, היא הקושי המרכזי שניצב בדרכם של ההורים אל עבר הקניית הרגלי שינה בריאים.
חשוב שנבין שבכי הוא תגובה טבעית למצב בו אנחנו כבר לא פותרים לתינוק שלנו את הקושי להירדמות. התינוק עשוי להיות מתוסכל, והדרך שלו להביע את התסכול היא לבכות. אם לא ניבהל מהבכי ונהיה מחוברים לסיבה שבחרנו לקיים את תהליך השינה (כי זה טוב בשבילו, כי זה חשוב לבריאות, כי הוא לא ישן טוב כשהוא תלוי בנו בכל התעוררות, כי זה מגדיל את תחושת המסוגלות שלו, כי זה טוב בשבילנו ועוד ועוד..), אז נוכל להכיל את הקושי שלו, לא להיבהל ממנו ולעזור לו להתגבר עליו. יחד עם זאת נרצה לבסס אצלו את ההבנה שתמיד כשהוא צריך, אמא / אבא יהיו שם בשבילו. ילוו ויתמכו.

לילה טוב…