התפתחות התינוק בשנה הראשונה לחייו

22805-Blog-Photo-NEW_Woman-(22436)2
השנה הראשונה לחיי התינוק היא קריטית ומשמעותית להמשך חייו. בדיקות התפתחות במהלך השנה הזו הן חשובות לזהוי מוקדם של הפרעות התפתחות, שיכולות להצביע על בעיות בריאוּת שונות ומאפשרות טיפול יעיל ומהיר בהן. יש כמה נושאים ששווה להכיר כהורים ולוודא מעקב  אחריהם:

התפתחות התנועה:

בתוך הרחם נמצא התינוק מעורסל קלות וגפיו יכולות להיות מכווצות מעט. אגרופיו של היילוד קמוצים ורגליו מקופלות. בחצי השנה הראשונה לחייו ימתחו לאט גפיו של התינוק והוא ירכוש מיומנויות שליטה שונות בהם.

שינה:

תינוקות בני יומם ישֵנים בממוצע 15-16 שעות מדי יום. שעות השינה אינן קבועות כיוון שהוא טרם התרגל למחזורי השינה, אך רצוי ליצור עבורו מסגרת ושעות פעילות קבועות. השתדלו לספק לו סביבה רגועה ואפלה, כדי למנוע הפרעות בזמן שהוא ישן.

התפתחות שפה ותקשורת:

בשלב הראשון לחייו, בכי יהיה אמצעי התקשורת הבלעדי העומד לרשות התינוק. עם הרחבת ההיכרות ביניכם, תלמדו לזהות מה אומר כל בכי. התקשורת עם התינוק צריכה להתבצע באמצעות מגע ודיבור. גם אם אינו מבין מה אתם אומרים, הוא מגיב לנוכחות הורית ולומד לזהותה.

התפתחות חושית:

תינוקות רכים הם קצרי ראיה ומבחינים בפרצופים רק ממרחק של 20-30 ס"מ מפניהם. בחודש הראשון לחייהם הם מתחילים ליצור קשר עין. לעתים כשהתינוק מתבונן בחפצים קרובים הוא עלול לפזול. זהו מצב תקין בגיל זה. בגילאי שלושה או ארבעה חודשים פזילה מחייבת בדיקה של רופא עיניים מומחה לראיית תינוקות.

אצל יילודים בלוטות הטעם לא מַבחינות בטעמים כגון חמוץ או מר אך כן מַבחינות במתוק.
לעומת זאת חוש הריח של התינוק מפותח מאד והוא מזהה את ריח חלב אימו כבר בימים הראשונים לאחר לידתו.

התינוק מסוגל לזהות בעיקר את קולם של הוריו אותם שמע עוד ברחם. חשוב לשים לב שהתינוק אכן מגיב לקולות ולפנות לבדיקת שמיעה אם קיים חשש. בבתי היולדות בישראל נערכת בדיקת שמיעה עוד בטרם השחרור מבית החולים.

רפלקסים:

מערכת העצבים של היילוד ממשיכה להתפתח לאחר הלידה. התינוק נולד עם רפלקסים ייחודיים, כמו חיפוש אחר הפטמה ורפלקס היניקה, החיוניים להישרדותו מחוץ לרחם. גירוי לֶחי התינוק באמצעות מגע עם אצבעך או עם הפטמה יגרום לתינוק לסובב את ראשו בכיוון המגע ולפתוח את פיו, כהכנה להנקה.

 בדיקות ההתפתחות מבוצעות בטיפות חלב, או במכונים השונים ע"י רופאי ילדים.
מידע בנוגע לבדיקות ההתפתחות תוכלו למצוא באתר מכבי:
http://www.maccabi4u.co.il

מקור:

http://www.maccabi4u.co.il/10113-he/Maccabi.aspx?TabId=10169_10125_10126