רוצות לשמור על האגן? תעשו שרירים

זמן קריאה: 4 דקות
|
6 במאי' 2012

אנחנו מדברים כל הזמן על רצפת האגן וחיזוקה אבל האם אנחנו באמת יודעות מה זה באמת אומר?

יערה שדור, פיזיותרפיסטית מוסמכת בשיקום רצפת האגן במכבי שירותי בריאות מסבירה מה חשיבות חיזוק רצפת האגן, כיצד נזהה את התסמינים להיחלשותה ומה ניתן לעשות עם זה.

יערה, מהי בעצם רצפת האגן, מדוע היא חשובה לנו כל כך?
רצפת האגן הינה למעשה קבוצת שרירים התומכת באברי האגן: שלפוחית השתן, הרחם והרקטום. לכל אחד מהאברים הללו פתח יציאה המוקף בשריר וכיווץ השרירים מאפשר את סגירת הפתחים. זוהי גם הסיבה אגב שהשרירים האלה נקראים "סוגרים".
לרצפת האגן אם כן מספר תפקידים. שרירי ריצפת האגן מהווים חלק ממנגנון השליטה בשתן ובצואה, הם תומכים באברי האגן וכן הם משמשים כחלק מהמערך היציבה של הגוף.
שמירה על תפקוד מיטבי של שרירי רצפת האגן חשובה לכל אישה ובכל שלב במעגל החיים. עם זאת, יש מצבים בהם קיימת חשיבות רבה במיוחד לשמירה על שרירי רצפת האגן ותרגולם, כי היא יכולה לתרום למניעת בעיות כגון צניחת אברים וקושי בשליטה בסוגרים:

  • נשים שאורח חייהם כולל מאמצים תכופים, כגון נשים העוסקות בפעילות גופנית אינטנסיבית או העובדות בעבודה פיזית מאומצת. עבודה פיזית כמו גם פעילות גופנית מאומצת מעלה את הלחץ התוך בטני, דבר הגורם לדחיפה של אברי האגן כלפי מטה והפעלת לחץ על  רצפת האגן.
  • נשים בהריון: בזמן ההריון יש התארכוּת והחלשוּת שרירים. בנוסף, ההריון גורם לחץ ועומס על רצפת האגן ויש חשיבות מיוחדת לשמירה עליה במהלכו.
  • לקראת הגיל השלישי: החלשות שרירים היא חלק מתהליך התבגרות וההזדקנות. עם זאת, חשוב להדגיש כי התהליכים שעוברים על רצפת האגן עם ההתבגרות וההזדקנות משותפים לכל שרירי הגוף ולכן חשוב לבצע פעילות גופנית מתונה וסדירה כחלק משמירה על הבריאות הכללית ומניעת סבל ומחלות.

מה פוגע ברצפת האגן והאם ישנם סימנים מוקדמים שיכולים לעזור לנו לזהות את היחלשותה?
באופן כללי, לפגיעה בתפקוד שרירי רצפת האגן יכולים להיות הרבה מאוד גורמים תורמים ואין דרך לנבא אם תהיה פגיעה בהם או בתפקודם או לא. כדאי שנכיר את גורמי הסיכון העיקריים: גנטיקה המכתיבה את איכות הרקמות והיכולת השרירית, הריונות ולידות, עודף משקל, פעילות פיזית אינטנסיבית (ספורטיבית או תעסוקתית), עצירוּת כרונית, שיעול כרוני ועוד.
קשה להגדיר סימנים אשר יעידו באופן ברור על תחילתה של בעיה. סימנים ראשונים יכולים להיות תחושת אי נוחות באגן, שינוי ביכולת השליטה בשתן, כאב בקיום יחסי מין ועוד.

האם ניתן לשקם או לטפל בבעיה?
קודם כל שמירה על תזונה נבונה, שתיה מרובה, פעילות גופנית מתאימה, משקל תקין, הימנעות מעישון ומעקב רפואי סדיר חשובים לשמירה על כל מדדי הבריאות כמו גם רצפת האגן. כמו כן, ניתן לעשות תרגילים שונים אשר יעזרו בחיזוק השרירים. את התרגילים יש לבצע עם איש מקצוע אשר ידריך וילמד תרגילים מתאימים, יבדוק שהם נעשים נכון, באופן יעיל וללא גרימת נזק .
בנוסף, פיזיותרפיסטיות אוּרוֹ-גֶניטָליוֹת ב"מכבי שרותי בריאות" מטפלות במגוון בעיות, כולל דליפת שתן במאמץ או דליפה מעורבת, תכיפוּת במתן שתן עם דליפה או בלעדיה, קושי בשליטה בצואה ובגזים, עצירוּת כרונית , צניחת אברי האגן (שלפוחית, רחם ורקטום), כאב באגן וכאב בקיום יחסי מין.
בכל מקרה, מומלץ לנשים בכל גיל להיבדק על ידי רופא/ת נשים באופן סדיר ולדווח לו/ה על כל בעיה או שינוי בהרגשה. לנשים לאחר לידה מומלץ להיבדק גם על ידי פיזיותרפיסטית של רצפת האגן, ולקבל הדרכה מתאימה.
חשוב לציין, שלמרות מה שנהוג לחשוב זוהי אינה בעיה של נשים בלבד. גם גברים עלולים לסבול מחלק מהבעיות, וגם בהם ניתן לטפל בפיזיותרפיה של רצפת האגן.