סרטן המעי הגס – מחלה קשה לעיכול

***התוכן עודכן בנובמבר 2018***

סרטן המעי הגס היא מחלה ממארת אשר כמו כל סוג סרטן היא מגיעה באמצע החיים ללא התראה מוקדמת ומעמידה את החולה בה, את משפחתו ואת סביבתו הקרובה בפני עובדה מוגמרת.

בישראל מאובחנים בסרטן זה למעלה מ-3,000 חוליםחדשים מדי שנה והוא השני בשכיחותו בקרב האוכלוסיה. ד"ר גבריאל קנת, אחראי תחום גסטרואנטרולוגיה ארצי ומנהל מכון גסטרו' מכבי סניף השלום, מסביר:

סרטן נגרם בד"כ בשל שיבוש בתהליך החלוקה של התאים,וכך גם במקרה של סרטן המעי הגס.הכֶּשל בתהליך חלוקת התאים גורם לכך שהתאים מתחלקים ללא שליטה. ברוב המקרים הגוף מזהה את הכשל ומפרק את התאים, אך במקרים בהם הוא נכשל בזיהוי – החלוקה ממשיכה,דבר היוצר מסה גידוליתוהתאים עלולים להפוך לגידול ממאיר.

מספר גורמים עשויים להשפיע על הופעת סרטן המעי הגס:
אנשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן במעי הגס הם בקבוצת הסיכון ללקות בו, אך גם סוגים אחרים של סרטן כגון סרטן במערכת המין הנשית, דרכי השתן ועוד מעלים את הסיכון לפתח אותו.
גם ללא היסטוריה משפחתית, הסיכון למחלה עולה עם הגיל, במיוחד מגיל 50 ומעלה. למין החולה לעומת זאת, אין השפעה על המחלה, ושכיחותה זהה בין המינים.
סיבות נוספות הנחשדות כגורם לסרטן המעי הגס הם מזון עשיר בשומן מן החי ודל בסיבים.
עודף משקל ועישון חשודים אף הם כגורמים המגבירים הסיכו ללקות בסרטן זה.

גילוי מוקדם של המחלה מאפשר ריפוי מלא בכ-90% מהמקרים. במעי יכולה להופיע בליטה קטנה ושפירה בשם פוליפ. חלק מהפוליפים במעי הגס עלולים להפוך לאחר שנים לממאירים. פוליפים גדולים או גידולים, נוטים לדמם – כך שניתן לגלות את חלקם ע"י ביצוע בדיקת דם סמוי. בדיקה זו מומלצת לביצוע (וניתנת בחינם) בכל שנה לכל האוכלוסייה, החל מגיל 50.

בדיקה מומלצת נוספת היא קולונוסקופיה,בה מוחדר דרך פי הטבעת צינור גמיש שבקצהו מצלמה, שמאפשר להציץ אל המעי הגס לכל אורכו וליטול דגימות רקמה ואם נמצא פוליפ ניתן להסירו ובכך להקטין את הסיכון להתפתחות סרטן. הבדיקה נעשית תוך שימוש בחומרי טשטוש למניעת תחושת כאב ולאחר מספר ימי ניקוי של המעי בעזרת חומרים משלשלים,על מנת להבטיח איכות בדיקה גבוהה.
קיימת גם בדיקת הדמיה לאפולשנית שלהמעי הגס ומבוצעת ע"י  CTהנקראת קולונוסקופיה  וירטואלית. אם מתגלה סרטן המעי הגס יש לנסות להסירו בניתוח. בחלק מהמקרים ניתן  טיפול כימי או הקרנתי או שילוב שלהם, לפני או אחרי הניתוח.

  • מבוטחי "מגן זהב" זכאים להשתתפות בהוצאות בדיקת קולונוסקופיה (למעט זו המתבצעת באופן וירטואלי) המבוצעת באופן פרטי – בבית חולים פרטי ועל ידי רופא פרטי.
*בכפוף לתקנון "מגן זהב" ולקבלת אישור מוקדם ממרכז הניתוחים "מגן זהב".
בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס – לתנאי הזכאות המלאים לחצו כאן >>
אבחון סרטן המעי הגס וסרטן החלחולת (רקטום) – למידע רפואי לחצו כאן >> 
קוליטיס כיבית של המעי (דלקת כיבית של המעי הגס – מידע בהרחבה כאן >>