האם יש קשר בין תזונה ואלצהיימר?

הסיבה למחלת האלצהיימר אינה ברורה למדענים, אך העובדות בשטח הן ברורות למדי:
כעשרה אחוז מהאוכלוסייה מעל גיל 65 וכמעט מחצית מאילו מעל גיל 85 ילקו בה. המחלה איננה מבחינה בין גברים לנשים ועד היום לא הצליחו המדענים למצוא לה תרופה.
שיפור באמצעים לאבחון והתפתחות הטכנולוגיה עם השנים, הביאו לכך שהיום ניתן לזהות את המחלה כבר מגיל צעיר ולעלייה במודעות הציבורית אליה.

המחלה מתבטאת במיתה של תאי עצב במוח ובירידה בתפקוד הקוגניטיבי והמעשי.
בתחילה נפגעות התנהגויות מורכבות כמו נהיגה ומתעוררים קשיים בזיכרון לטווח קצר, אך בהמשך יכולה המחלה להתפתח לשיטיון (דמנציה) והחולה יתקשה לבצע פעולות פשוטות כמו דיבור או אכילה.

מחקר שנערך בנושא מצא כי לתזונה יש השפעה על התפתחות המחלה. תזונה עשירה בירקות ממשפחת המצליבים, ירקות ועלים ירוקים, אגוזים, דגים ועגבניות ודלה בבשר אדום ומוצרי חלב בעלי אחוזי שומן גבוהים יכולה לסייע בהגנה מפני האלצהיימר.

המחקר, בו לקחו חלק 1691 משתתפים בגילאי 65 ומעלה שבזמן המחקר לא הראו סימני דמנציה. המשתתפים מלאו שאלונים אישיים בהם נשאלו לגבי הרגלי התזונה שלהם בשנה האחרונה. החוקרים בדקו את המרכיבים התזונתיים של המזון ומדדו אותם. משתתפי המחקר חולקו לשלוש קבוצות בהתאם לערך התזונתי של המזונות אותם צרכו בשנה האחרונה.

החוקרים מצאו כי יש הרגלי תזונה שיכולים "להגן" מפני אלצהיימר. צריכה גבוהה של אגוזים, דגים, סלט, עוף עגבניות, ירקות ממשפחת המצליבים, ירקות ועלים ירוקים ופירות בשילוב צריכה נמוכה של בשר אדום, איברים פנימיים, וחמאה – המזוהים בדרך כלל כמועילים לבריאות הלב, נמצאו תורמים  גם לבריאות המוח ולמניעת המחלה.

חוקרים לקחו בחשבון גם גורמים כמו הרגלי עישון, גיל, מידת פעילות גופנית ומסת גוף.
לאחר 4 שנים 211 מהמשתתפים אובחנו עם מחלת אלצהיימר. התוצאות הראו כי המשתתפים בקבוצה שהוגדרה בשליש העליון היו ב-38% פחות סיכון לפתח אלצהיימר מאלה בשליש הנמוך.