עוברים למכבי >
"

* האמור בסרטון ובכתבה הינם מידע כללי בלבד ואינו מהווה המלצה רפואית. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לבדיקה ולטיפול במסגרת המתאימה.

כאבי גב

ד"ר אמיר רובין, אורתופד ראשי, ודיצה גוטליב, מנהלת מחלקת פיזיותרפיסטיה במכבי שירותי בריאות, שוברים את המיתוסים הנפוצים על כאבי גב תחתון ומסבירים למה רובנו סובלים ואיך באמת אפשר להקל על המצב?

למה אנחנו סובלים מכאבי גב תחתון?

כולנו גדלנו עם ההנחה שעומס גורם לפריצת דיסק או בלט דיסק שגורמים לכאב גב, אבל האמת היא שכאב גב לא נגרם מבלט דיסק או מפריצת דיסק. אמנם יש מקרים אחרים בהם הכאב אכן מהווה סימפטום לבעיה מסוימת, אבל למעשה ברוב המקרים זוהי פעילות של מערכת החיסון שגורמת לרגישות יתר של מערכת העצבים, ללא כל פגיעה נראית לעין .

למעשה, הגוף "אוהב" עומס. עומס גורם לרקמות לצמוח ולהתחזק ואילו דווקא חוסר עומס גורם לניוון. מעבר לכך, אין שום הוכחה שסחיבה או הרמה לא נכונה (כמו למשל של שקיות כבדות מהסופר עם גב כפוף) גורמת לכאב גב. אבל, אם יש בעיית גב קיימת – אז הרמה שכזו תעורר כאב.

 

אז מה זו פריצת דיסק ואיך היא קשורה לכאב?

פריצת דיסק או בלט דיסק הן דרגות שונות של תהליך ביולוגי הקורה בין חוליות עמוד השדרה בעקבות פגיעה, היחלשות או שחיקה. תהליך זה לא גורם לכאב, אבל ברגע שמופעל על אותן חוליות לחץ הכאב עלול להופיע. כלומר, כאבי הגב והסבל מהווים בפועל מעין תסמין של התופעה. האמת היא, וזה אולי יפתיע אתכם, אבל רוב האנשים סובלים מפריצת דיסק ואפילו לא מודעים לכך.

 

איך אפשר להתמודד עם הכאב?

הטיפול בכאבי גב כמעט תמיד יהיה בתסמינים ולא בבעיה עצמה. לכן, צריך לחשוב על כאב גב לא במונחים של נזק, אלא במטרה להפחית את עצמת התגובה הביולוגית. הגברת הפעילות הגופנית אמורה לעזור בכך ולמתן את התגובה, כל עוד היא לא מלווה בכאב משמעותי. אבל, אם הפעילות מכאיבה, אזי נדרשת יצירתיות – הן במציאת פעילויות אחרות שלא מחמירות את הכאב והן בשימוש באמצעים להפחתת הכאב, כמו משככי כאבים למשל.

מחקר עדכני על כאבי גב הוסיף והראה שמרבית המטופלים מקבלים טיפול שאינו מתאים לבעיה שלהם. לדוגמה, נמצא ששימוש יתר בדימות יכול אפילו להחמיר את הבעיה, בעוד תרגילים רפואיים פיזיים הוכחו כיעילים מאוד לשיפור מצב כאבי הגב.

על כן, בכל מקרה של כאב הדבר הטוב ביותר הוא להתייעץ עם רופא/ת המשפחה או פיזיותרפיסט/ית.

 

מה ההבדל בין אורתופדיה לפיזיותרפיה?

התמחות באורתופדיה היא בין היתר כירורגית ומטרתה לפתור ליקויים במערכת העצמות והשרירים, בעוד פיזיותרפיה עוסקת יותר בשיקום ומניעה של מערכת התנועה. לכן, במקרים רפואיים דוגמת ניתוח העומד על הפרק, יש לפנות לאורתופד/ית ואילו במידה ומדובר בטיפול בכאב, בין אם קל עד בלתי נסבל, מומלץ כאמור לפנות לפיזיותרפיסט/ית בערוץ ישיר דרך מכבי-גב, ללא כל צורך בהפניה.

 

איך פיזיותרפיה עוזרת לכאבי גב?

אבחון מטופלים בגישה ישירה בפיזיותרפיה עוזרת בשלב ראשון לשלול דגלים אדומים, הלוא הם סימפטומים שלא מתאימים לבעיית גב טהורה ומסמנים צורך בהמשך בירור רפואי. דגלים שכאלו מופיעים בלא יותר מ-10% מהמקרים.

 

לאחר האבחון, ובהתאם לממצאיו, יינתנו ייעוץ, הכוונה וטיפול, הנתפרים כחליפה אישית לכל מטופל/ת וכוללים תרגילים מותאמים להפחתת הכאב, לצד הדרכה להתאמת סביבת העבודה מבחינה ארגונומית, נהיגה ופעולות שגרתיות. אחד המרכיבים המשמעותיים כאן הוא השרשת ביטחון להיות בתנועה ובתפקוד, מאחר ולאופן בו בעיית הגב נתפסת יש השפעה רבה על החומרה ומשך הביטוי שלה.

 

מהי יושבנות ואיך אפשר לטפל בה?

התקופה בה אנחנו חיים וימי הקורונה במיוחד, הובילו לתופעה המכונה "יושבנות". תופעה זו נובעת מישיבה ממושכת במהלך שעות היום ויש לה השפעה משמעותית על הבריאות שלנו.
טיפול פיזיותרפיה מסייע במניעת תופעות הלוואי של יושבנות, כפי שהוסבר בפסקה הקודמת.

דוגמא לתרגיל שעשוי לסייע בשחרור במקרה זה היא הפסקת ישיבה – עמידת ומתיחת הגב לאחור כ-10 פעמים. כמובן שיומלץ לעשות כן רק לאחר שבטיפול נמצא שהתנועה הזו אכן מקלה על הכאב.

הנחיות ותרגולים נוספים שיעזרו בהקלת כאבי הגב ובשיפור היציבה אפשר למצוא כאן.

 

 

מוכנים לדוק-שואו הבא?
תשובה מרופא/ה על כאבי ראש
תשובה מרופא/ה על אלרגיות
תשובה מרופא/ה על קורונה