למה נדמה שכולם נהיו אלרגיים לאחרונה?

זה לא רק נדמה. לפי מחקר שנעשה לאחרונה, ב-20 השנים האחרונות קיימת עליה של פי 3 במקרים של אלרגיית מזון בקרב ילדים. ההיגיינה, הסטריליות ואורח החיים המערבי הם הגורמים המרכזיים לכך – המשפחות יותר קטנות, בתים יותר סגורים, אוכלים פחות RAW-FOOD וישנם יותר חיסונים ואנטיביוטיקה.

אפשר להקטין את הסיכוי לסבול מאלרגיות?

ילדים הנחשפים לחיידקים ווירוסים כבר מגיל צעיר מחזקים בכך את המערכת החיסונית שלהם. אז אמנם יש סיכוי כי הם יהיו חולים, אבל בהתאם – הסיכוי שלהם לפתח אלרגיות יפחת לעומת ילדים הנחשפים פחות לזיהומים ומחלות.

גורם נוסף שמקטין את הסיכוי לפתח אלרגיה בקרב ילדים, הוא חשיפה מוקדמת כבר מגיל צעיר (6 חודשים ומעלה) למזונות השונים. נושא זה הוכח מדעית ואף גרם לשינוי בגישה בארה"ב, אירופה וקנדה בכל הקשור לחשיפה מוקדמת לבוטנים ולזיתים.

איך מפתחים אלרגיה למזון?

מערכת החיסון בגיל צעיר עדיין גמישה ולכן לילדים יש נטייה גבוהה יותר לפתח אלרגיות, לעומת מבוגרים. קשר אחד יכול לנבוע מגנטיקה: אם לאחד ההורים או לשניהם יש נטייה למחלות אלרגיות זה מגדיל את הסיכוי לאלרגיה אצל ילדיהם. בנוסף, אלרגיה היא עניין גאוגרפי וקשורה בחשיפה לגורמים שכיחים בסביבתנו. למשל, אלרגן נפוץ ביפן בקרב תינוקות וילדים הוא דג וזאת בעקבות אכילה מרובה של סושי. לעומת זאת, הם לא יפתחו אלרגיה לשומשום וטחינה כמו ישראלים, מאחר והם לא נחשפים למזון מסוג זה.

עד כמה זה מסוכן להיות אלרגי למשהו?

יש כל מיני תגובות אלרגיות. מי שסובלים מתגובה מטיפוסי IGE למזון נחשבים לקבוצת סיכון, מאחר והיא מערבת כמה מערכות. התגובה לרוב מתפתחת בקרב ילדים שיש להם גם אסטמה ברקע ורגישות בדרכי הנשימה, ובהחלט יש לא מעט ילדים שיפתחו אלרגיות מסכנות חיים. במקרים כאלה הילדים חייבים להיות מצוידים עם מזרק אדיפן שמכיל אדרנלין ונותן מענה מידי לאלרגיה.

מה ההבדל בין אלרגיה לרגישות?

רגישות למזון היא לא אלרגיה. אי-סבילות לחלב למשל, היא רגישות נפוצה אך אינה מסכנת חיים. היא נגרמת מהסוכר בחלב הנקרא לקטוז וקשורה לאנזים שמפרק אותו. מנגד, אלרגיה היא תופעה של המערכת החיסונית, הקשורה תמיד לחלבון עצמו. כך למשל, באלרגיה לחלב מתפתחים נוגדנים נגד חלבוני החלב, הנשארים בתאי הגוף. תגובה אלרגית כללית של מערכות אלה לצד אחרות עלולה להסתיים באסון, ולכן מי שבאמת אלרגי ולא פשוט רגיש חייב להימנע לחלוטין ממוצרי חלב.

מה לגבי אלרגיה לבעלי חיים או צמחים?

אלרגיה לבעלי חיים וצמחים קשורה גם לחלבון אבל נחשבת לסוג אחר של אלרגיה, מאחר והיא מתרחשת בדרכי הנשימה ולא במערכת העיכול. אלרגיה מסוג זה נקראת אלרגיה נשימתית והיא בדרך כלל תתבטא יותר כנזלת אלרגית או אסטמה.

האם ניתן לטפל באלרגיה עד שתעבור?

אלרגיה יכולה לעבור. רוב הילדים הסובלים מאלרגיה למזון יכולים "להתגבר" עליה בבגרות. על פי מחקרים, הנקה במשך 4-6 חודשים עוזרת להוריד את שכיחות האלרגיה וכאמור, חשיפה למזונות מגיל צעיר יכולה לסייע בנושא. טיפול חדשני בשם דסנטיטיזציה עוזר לגוף על ידי חשיפה חוזרת למוצר האלרגני, בכמויות עולות וגדלות, במטרה להתגבר על האלרגיה. כל עוד הילד לא עובר את הדסינטטיזציה, האלרגיה עלולה להביא אותו למצב מסכן חיים.

מה הן האלרגיות הנפוצות בקרב ילדים?

האלרגיה השכיחה ביותר בקרב תינוקות היא לחלבון חלב הפרה. אלרגיות נוספות העלולות להתפתח הן אלרגיות לביצים, בוטנים, אגוזים, שומשום, פירות טרופיים ודגים.

איך עוזרים לילד שאלרגי למזון שהוא מאוד אוהב?

רוב הילדים יודעים מה מותר להם ומה אסור ומפעילים שיקול דעת ואחריות כבר מגיל צעיר. במקרים בהם התגובה האלרגית אצל הילדים מאוד קשה, הם ילוו בסייעת בגן ובבית הספר שתפקידה למנוע מהם לאכול מזונות שעשויים לפגוע בהם או להביא אותם למצב מסכן חיים.

איך דיאטנית ילדים קשורה לאלרגיות?

במקרה של אלרגיה למזונות, מטרתה של דיאטנית ילדים מקצועית הוא למלא את החסר. למשל, במקרה של אלרגיה לחלבון חלב העשיר בסידן וויטמין D, תפקידה של דיאטנית יהיה לוודא כי הם מקבלים את הוויטמינים בדרך אחרת, כמו טחינה גולמית או דגים, וזאת לצד העשרה תזונתית נוספת, נאמר על ידי צריכת ביצים, העשירות ב- B12, יוד, אבץ וחלבון איכותי. במקרה של ילדים הסובלים מאלרגיה לכמה מזונות במקביל נדרשת חשיבה יצירתית ומעמיקה יותר.

דיאטנית ילדים יכולה לעזור גם בגיל ינקות. במקרים בהם אפשר לראות ולהרגיש כי תינוקות אינם נינוחים, מופיעה להם פריחה או שהם סובלים מעצירות לאחר הנקה – ייתכן שהם שסובלים מאלרגיה למזון שהאם אכלה והועברה להם בהנקה, וזקוקים לתחליפים כגון פורמולות שונות ולעיתים גם תוסף סידן או מולטי-ויטמין.

מוכנים לדוק-שואו הבא?
ד"ר לכל שאלה על קורונה
ד"ר לכל שאלה על שפעת
ד"ר לכל שאלה על דלקת גרון